Gå til innhold



Foto

Mellomaksel foran- Excursion


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 FeltOrnitologen

FeltOrnitologen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 29 June 2014 - 10:02

Etter å ha byttet mye foran på god bilen, fant jeg ut at det fortsatt er noe "gnaging" ved full sving, både til høyre, venstre og i revers. Testet litt rundt på en parkeringsplass, først uten 4x4, da kom "gnagingen først ved full sving og ved fart på ca. 10kmt. Koblet så inn 4x4high... trodde jeg skulle rive av hjulene, så fort jeg vridde på rattet, prøvde aldri 4x4low, for å si det sånn :mellow:. Har også i en lengre periode merket/hørt ett knepp når jeg rygger i oppoverbakke.

Så i mitt enkle sinn, tenkt jeg det måtte være kryssene på mellomakselen foran. Har nå pelt akselen av og kryssene ser fine ut, men når jeg vrir aksel delene mot hverandre, er det en ørliten slark ved belgen/teleskopdelen. Er dette normalt eller skal det være helt tight, noe jeg ville trodd, det er jo tross alt litt krefter ute og går her, spesielt i 4x4.

 

Eller vet jeg ikke om det kanskje kan være disse "hub lockene", men de virker fine, er lette å vri av og på.

 

Og en siste ting, hvordan er det å kjøre uten fremre mellomaksel, ødegger man mye da? Tenkte jeg skulle prøve uten den for å se om gnagingen forsvant eller ikke.

 

På forhånd takk!



#2 FeltOrnitologen

FeltOrnitologen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 29 June 2014 - 22:38

Good night folks!

 

"Gal som jeg er", dristet jeg meg ut en tur, uten fremre mellomaksel, for en test tur. Prøvde først med kaldt drivverk og det fantes ikke antydning til ulyder og gnaging, kjørte så et par mil , for å få varmet opp diverse lager og kryss, prøvde så igjen på parkeringsplassen, fortsatt like bra. Hadde også mye høyere fart enn i går. Så kan vel konkludere med at det er i fremre mellomaksel problemet ligger.

 

Overhalte bakre mellomaksel i fjor, det var en heller dyr erfaring, kunne nesten ha kjøpt to splitter nye aksler for samme prisen fra statene, i tillegg til halve vente tiden. Så nå blir det ny aksel foran :jump:.

By the way, kneppet jeg hører når jeg rygger i oppoverbakke var der fortsatt, hørtes ut som det kom i fra girkassa :wacko:, spørs om det er ett godt tegn... 



#3 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 30 June 2014 - 06:58

Tviler på at problemet er mellomakselen. Det blir som å hugge av hodet for å bli fri tannverk..

Har du samme dimensjon på alle dekkene?
Jeg kjenner ikke biltypen din. Har bilen kontinuerlig 4x4?
Virker som at firehjulsdriften er inne.

#4 FeltOrnitologen

FeltOrnitologen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 30 June 2014 - 22:31

Heisann!

 

Lik dim på alle hjul.

Firtrekken er koblet ut, som nevnt ble det hundre ganger verre med firtrekken inne...

 

Er fortsatt åpen for forslag



#5 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 01 July 2014 - 08:05

Så denne bilen har ikke kontinuerlig firehjulstrekk, enten med senterdiff eller viskositetskopling?

Du kjører normalt bare med bakhjulstrekk?

For det virker som at du har stivt firehjulstrekk og at det er derfor bilen oppfører seg som den gjør.

#6 FeltOrnitologen

FeltOrnitologen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 01 July 2014 - 16:15

Kjører normalt med bakhjulstrekk ja.

Nå er jeg forholdsvis fersk i skruingen, så hva denne diffen kalles vet ikke jeg, ville sagt at det er en god gammeldags kardang ;)

Får ikke inntrykk av at firtrekken er koblet inn, spinner av sted på bakhjula...?



#7 FeltOrnitologen

FeltOrnitologen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 22 July 2014 - 05:37

Bare så det er sagt, det hjalp over hode ingen ting å bytte mellomaksel, men nå har jeg en i reserve ;) Forsket litt videre og fant litt spon i den ene "hub locken", så jeg satser på at det kan være problemet, men fatter ikke hvorfor gnagingen forsvant når jeg tok av mellomaskselen, hvis problemet ligger i "hub locken"?



#8 Southern Rebel

Southern Rebel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 07 September 2014 - 22:34

Hei! Har noe av det samme problemet med min F250.
 

Ekstreme vibrasjoner og rist i ratt ved det minste sving i 4x4 modus.

Fant du ut feilen?? :)

 


A m e r i c a n M u s c l e s

#9 FeltOrnitologen

FeltOrnitologen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 19 October 2014 - 07:33

Hei! Fant feilen ja. Som nevnt fant jeg litt metallspon i det ene frihjulsnavet, så jeg bestilte to nye i fra Warn, og vips så var det problemet løst.

Kan anbefale Warn sine, disse originale til Ford er bare en haug med plastikk og er ganske ømfintlige mot ytre påkjenninger.