Gå til innhold



Foto

topp pakninger 97 tahoe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
30 replies to this topic

#1 jkk

jkk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 05 September 2014 - 15:10

Fikk skiftet topp pakninger på en 6.5 i en 97 Tahoe etter vannforbruk og konstatert vann i olja . Motoren har fremdeles vannforbruk og vann i olja og verkstedet vil ikke gjøre noe , sier at det kansje er sprekk i blokka . Burde ikke det vert avdekket når toppene blei demontert . Bilen står på verkstedet med vann i olja og verksmester kommer med bare svada når jeg ringer  . Dette gjelder et anerkjent gm verksted i Romsdalen . Hva bør jeg gjøre ?



#2 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 05 September 2014 - 15:55

Hei trist å høre :(, det høres ut som sprekk i blokk da desse motorene spesielt 97-99 er kjent for sprekk i blokk(bakerste sylindere,pga ekstra kjølekanaler og oilsquirt til stemplene ) Det er ofte vanskelig å oppdage/se sprekkdannelser i sylinderveggene men dette burde dem egentlig være oppmerksomme på dersom dem har erfaring på gm6.5 diesel spesielt OG siden det var vann i oljen mener jeg.




Akkurat samme skjedde med meg (99mod tahoe) jeg byttet motor da det ikke går Ann å bruke/reparere en blokk med sprekker. Kjøpte en pent brukt motor (599blokk- en av dem sterkeste castingene fra gm før am general tok over i 2001)fra en 94suburban.


Jeg satte i nye
Termostater
Dyser
Svingningsdemperen
Glødeplugger
Når motoren allerede var ute.
Betalte 12lapper for motoren og noen 2-3lapper for det andre Tot ca 15lapper + 3 dager med arbeid da jeg aldri hadde gjort dette før.

Gjorde 95% av arbeidet alene.(greit med.litt hjelp når motor skal på plass igjen)

Slik jeg ser det :
Klag på manglende kompetanse å få rabatt på arbeid ved motorbytte

Eller
Klag på feilsøking og kompetanse å få avslag jobb med toppakning jobben å bytt motoren sjøl.

Om ikke det går så bit i det sure eple og kjøpt deg en brukt motor som er fra 92-96 6.2-6.5L(uten oilsquirts) ikke en fra 97-99!
Du kan fint bruke van motorerogså men du må flytte over veivsensosoren+ dyser evt litt annet men alt er " bolt on " og ikke spesielt vannskelig.

Tips ved motor bytte
BYTT svingningsdemperen (den bør byttes hver 160k km) den knekker veiva dersom.den går.
Og Glødeplugger.




Mvh
Mrc

Edited by cned86, 05 September 2014 - 15:58.


#3 Wikingen

Wikingen

    Steingæern Bushwacker

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1560 Innlegg:

Posted 05 September 2014 - 17:34

Det er vanlig å lekkasjeteste toppene før de byttes, i tilfelle årsaken til vann i oljen eller vice versa ikke ligger i toppene.

Dette burde vært gjort i ditt tilfelle også.

En klar svikt fra verkstedet her, med mindre de har fått beskjed av eier om å bytte topper....


Roy I. Hernes, også kalt Mr. Plaztic.
Har sagt:
Auda! Det så ikke så dypt ut på avstand...Rygge nei!! Ikke f...!! Rust kan være pent, det...
_______________________________________________________________________________
Treffes på tlf.: 90628821 ved behov.
Bosatt i Høyjord i Andebu/Vestfold, verdens navle...! :)
2017 MB-Vito Tourer, 1999 Jeep GC (WJ). :)


#4 jkk

jkk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 05 September 2014 - 19:56

Nå vet ikke jeg om blokka har sprekke . Jeg spurte verksmesteren da jeg hentet bilen etter pakningsbytte om det var toppakninga var gåen og da svarte han bekreftende at pakninga var blåst . At de nå sier at kansje blokka også i tillegg har sprukket , da skurrer det . Denne jobben kostet 25.000 så det er litt penger ut av vinduet



#5 jkk

jkk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 06 September 2014 - 17:10

siste nytt

verkstedet forlanger 4000.- for å åpne motoren og å sjekke om de har gjort noe galt . forbrukerombudet neste



#6 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 07 September 2014 - 19:36

Hej jkk

Inte roligt när de blir bakslag....

Kan du inte beskriva lite mer hur motorn gick före du bestämde dej för att byta topp pakninga?

Vit rök, ojämn gång på tomgång, tryck i kylsystemet etc. Eller bara vatten i oljan?

 

Mvh

Manfred



#7 jkk

jkk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 07 September 2014 - 20:40

Bare vann i olja . Oppdaga det på hvit olje i påfyllingstoppa ikke trykk i systemet ingen vit røyk motor gikk helt normalt



#8 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 09 September 2014 - 08:55

Hej Jkk

 

Detta är ju helt omöjligt att svara på vad som hänt. Har du sett toppakningen som skulle va blåst? Ev en bild kanske?

De finns ju möjlighet att provtrycka kylsystemet utan att röra en skruv så hade väl provat detta före man sliter av topparna igen.... 

 

Du har ett ställe till som gör att du kan få vatten i oljan.

De är bröstet på motorn denna kåpa är av ALU och med slarv/ otur så kan denna få täringar och börja läcka.

Fick detta problem när jag bytt kamkjedja på en 6,2 så va porerna större än pakningen klara kompensera...

 

Mvh

Manfred



#9 jkk

jkk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 09 September 2014 - 15:01

Verkstedet hevder å ha trykktesta kjølesystemet og de sier at det var tett . Nei jeg har ikke sett pakninga , men når de sier at pakninga var blåst på grunn av tæring  ifra vannkanal så må jeg tru på det . Har henta bilen hjem og fått skifta ut olja på motoren  . Starta opp og motor går helt normalt og uten røyk . Motor har forresten gått 192000 og fint behandla og bruker minimalt med olje .Hva er de forskjellige symptoma om det er blåste toppakninger kontra sprekk i blokk eller topper .



#10 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 09 September 2014 - 20:03

Ut från ditt första inlägg så har du samma fel som tidigar för toppakningsbyte med vatten i oljan.

Hur kan kylvatten då komma till oljan om kylvattensystemet är tätt efter provtryckning??



#11 SOFAN

SOFAN

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 09 September 2014 - 20:15

Hei
Jeg hadde en 95 mod sub 6,5 den startet plutselig og ryke hvit ut av eksosen, der var toppene sprekt.
Bilen ble levert til en spesialist på disse motorene i oslo og han sjekket hele.
Ikke sprekk i blokk men sprekk i mellom ventilsetene i toppen etter hva han sa så var det normalt når det først gikk gæli.
Han hylset toppene og etter det aldri problemer.
Er du sikker på at de har trykk testet toppene dine, be om dokumentasjon hvis de har sendt de bort for trykktesting. Mest sannsynlig sprekte topper.

#12 jkk

jkk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 09 September 2014 - 21:33

ikke trykktesta toppene , men kjølesystemet



#13 SOFAN

SOFAN

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 10 September 2014 - 15:45

Litt rart at ved toppakning skifte at topper ikke blir trykktestet

#14 jkk

jkk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 13 September 2014 - 18:14

Er det normalt at når 6.5 gm er igang så bygger det seg opp trykk i  lufting ifra toppdeksel til innsug . Tok av slangen under gange og holdt igjen med fingeren da bygget det seg opp med trykk



#15 andre5

andre5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 491 Innlegg:

Posted 13 September 2014 - 18:50

Litt trykk er vel normalt med tanke på kjørelengde, men hvis det er pulserende trykk, kjør motoren god og varm, sjekk om det kommer pulserende oljedamp ut av oljepåfyllinga/peilepinne, har du en del trykk der så begyner du og få gjennomslag i motoren, eventuelt noe som kan være værre, sprekt stempel, noe som også har vært en gjennganger på noen av motorene, spess dem som har fått trimmet dem opp litt med høyere turbotrykk, sjekk også om du har den nyere typen av blokk, det kom en oppgradert blokk i 97 som hadde fått ekstra kjølekannaler i bakkant blokk og underspyling olje på stempler, dette gjorde at noen blokker kunne sprekke



#16 jkk

jkk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 19 September 2014 - 15:58

Hvordan ser jeg hvilke blokk jeg har ? Motoroljekjøleren er vel luftkjølt på 6.5 og ikke kjølevannskjølt .Uansett så skal toppene av snart ,  for nå rinner kjølevatnet rett i motorolja . er det sprekk i blokk eller topp så er den ikke liten



#17 andre5

andre5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 491 Innlegg:

Posted 20 September 2014 - 17:00

Hvordan ser jeg hvilke blokk jeg har ? Motoroljekjøleren er vel luftkjølt på 6.5 og ikke kjølevannskjølt .Uansett så skal toppene av snart ,  for nå rinner kjølevatnet rett i motorolja . er det sprekk i blokk eller topp så er den ikke liten

 

oljekjøleren er luftkjølt, liten radiator i front, forsvinner vannet når motoren ikke går ?, forsvinner vannet bare når motor er varm ?, mye trykk i kjølesystemet ?, kommer det mye damp ut av oljepåfyllinga ?, er det 2 termostater på motoren ?, og sjekk sjassinr så finner du ut hva blokk du har, noen ulyder fra motoren, når du plukker av toppene, sjekk hvordan pakningene er, har dem ikke gjort skikkelig arb før montering av nye pakninger så kan dette også skje, plansliping topper, skikkelig rengjøring annlegsflater topp og blokk mot pakninger og ikke minst få trykktesta blokka og toppene



#18 jkk

jkk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 20 September 2014 - 19:45

vannet i ekspansjonstank minket når motor ikke gikk  .Ikke noe trykk i kjølevann ingen ulyd ifra motor ingen røk litt vanndamp ifra oljepåfylling starter lett og går normalt



#19 andre5

andre5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 491 Innlegg:

Posted 20 September 2014 - 20:24

og kjølevæska kommer i olja uten at du har trykk på kjølesystemet, da kan det fort tyde på sprekk i blokka eller du kan ha en defekt topp pakning med hull olje mot kjølekanal, hadde det vært sprekk i toppene hadde du fått høyt trykk på kjølesystemet, blokktypene, den gamle blokka slutter sifrene på 929 uten oljespyling stempler, den nyere blokka fra 97 har sifrene 506 som har ekstra olje og kjølekanaler i bakkant blokk, tynnere gods



#20 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 25 September 2014 - 15:06

Hej JKK
Du får besked av verkstaden att dom har hittat en tydlig blåst pakning pga av täring mot vatten/ olje kanal på gjutjärnasgods. Nu är denna packning bytt men samma problem kvarstår. Nu skall du ha sådan otur att du har spricka i topp eller block också.

Men när verkstaden provtrycker kylsystemet nu så är de tätt. Oavsett vad du har för fel (packning eller spricka) så kan inte kylsystemet vara tätt vid provtryckning då du får vatten/ olje blandning. Hur förklarar verkstaden detta?

Att man inte provtrycker topparna ser jag inte som specielt ovanligt eller konstigt då man säger sig hittat tydlig blåsning av toppackning då har man ju svaret på var läckaget kom ifrån. Därför frågade jag tidigare i inlägget om du sett på dessa packningar och blivitt visad var denna skada fanns på packningen. Har inte varit med på att lyfta toppen på en motor med dessa problem och mötas med både blåst packning och spricka i topp el block än. Detta är nog Euro lotto odds på denna.

Dock så har jag själv en 6,5 med sprucket block stående i motorstativet och närmaste granne fick byta topp på sin 6,2 i sommar då den sprack. Vid dessa tillfällen hittade vi inte någon blåst packning men tryck i kylvattensystemet. Så visst förekommer de sprickor i motordelar men att du skulle ha sådan otur med båda möjligheterna ställer jag mig skeptisk till.

Hur mycket blev topparna slipade före montering igen? Var någonstans var pakningen blåst?

Mvh Manfred