Gå til innhold



Foto

Ny eier av Opel Monterey, uten 4x4 erfaring

oljetrykk støtdemper

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 M. Brun

M. Brun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 14 September 2014 - 10:13

Hei, folkens! 

Jeg har gått til anskaffelse av en '93 Opel Monterey 3,1 TD, og har noen spørsmål. Bilen var billig, så litt skruing ser jeg for meg. 

Siden jeg ikke har noen særlig erfaring med 4x4 biler, og ingen erfaring med Opel Monterey (som jeg har skjønt, egentlig er en Isuzu), så har jeg noen tekniske spørsmål. 

 

Spørsmål 1:

Jeg opplever at motoren har litt lavt oljetrykk. Når motoren er varm, så ligger trykket på rundt 2 atm, og når jeg gir gass, så går det opp til 3 atm (jeg har ikke gitt veldig hardt gassdrag enda, men syntes likevel det virket lavt). 

Jeg antar at det kan være oljepumpa, som er klar for å byttes. Hva tror dere? Er det mulig å bytte denne uten å ta ut motoren? 

 

Spørsmål 2: 

Det ser ut for meg at det lekker diesel ut fra toppen av tanken, (ser ut som det er olje, men antar at det er diesel blandet med møkk). Finnes det luke til å titte ned på toppen av tanken? (tar meg sikkert 2 min å sjekke, men nå satt jeg her da :-) )

 

Spørsmål 3: 

Jeg må bytte støtdempere, en er helt kaputt, og en annen har ikke støvkappe lenger. Er det noe spesielt merke jeg burde styre unna? Har sett at KYB og NK er rimelig støtdempere. Funker disse til vanlig veibruk? 

 

Spørsmål 4: 

Det ser ut som det er mye oljesvetting rundt omkring. Både fra motor, girkasse, fordelingskasse og bakre diff. Er dette noe jeg burde engste meg for, eller er dette helt normalt på en slik bil? 

 

Spørsmål 5:

Radiator med påfylling både på radiatoren og ekspansjonstank, er nytt for meg. Hvor mye skal jeg fylle på på radiatoren? 

 

 

Jeg har en delebil også, så de fleste delene har jeg jo, men hadde ikke tenkt til å skru for mye i år. Fint om jeg får noen tips om hva som er prekært, og hva som kan vente litt :-) 

Ellers kan det nevnes at motoren starter lett og går jevnt, og det er ikke tegn til vann i olja. Utifra hva jeg har fått beskjed om, så bruker den ikke olje (noe jeg ikke har fått sjekket selv, siden jeg kjøpte bilen i går).

 

 

-Mikael

 

EDIT: Da har jeg vært ute å kjørt en tur, og observerte følgende: 

* Ved oppstart fikk jeg oljetrykk med én gang

* Responsen på oljetrykket ved gasspådrag var umiddelbar, og gikk opp til 4+ 

* Ved varm motor, gikk oljetrykket gradvis nedover, men trykket gikk opp til 4 ved gasspådrag

* Ved gjennomvarm motor holdt oljetrykket seg stort sett på 2, og ved gasspådrag fikk jeg det opp til 3+

 

Er det da olja som er dårlig? Jeg vet ikke når oljeskifte ble gjort sist, men antar at det er lenge siden. Har også peilet oljen, og det viser seg at det er for mye olje. Kan dette påvirke oljetrykket? 

Tenker jeg bytter olje i morgen, hvis jeg får tak i oljefilter. 


Edited by M. Brun, 14 September 2014 - 12:44.


#2 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 14 September 2014 - 16:26

Oljetrykket tror jeg er normalt.
Bytt olje alle steder så er du trygg på at det er gjort. Oljebytte hver 500mil på mineralsk olje.
Deler finner du på millneroffroad.

Oljelekkasje skal det ikke være, og de er vanligvis tette.

#3 M. Brun

M. Brun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 14 September 2014 - 23:03

Okei! Blir oljeskift uansett.

 

En annen ting jeg har kommet over. Jeg har sett at noen tilsvarende biler har hengervekt på 3000 kg, men i vognkortet er det oppgitt 2070kg. Hva skal til for å få godkjent 3000kg i vognkortet? (Hvis det er mulig da.)