Gå til innhold



Foto

Veibruksavgift på LPG - det måtte jo komme en dag..


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
64 replies to this topic

#1 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 21 November 2014 - 12:46

Da har tydeligvis Venstrefolka fått det som de vil:

 

http://www.vg.no/nyh...ket/a/23340679/

 

 

Kortversjonen:

ScreenShot130.jpg

 

 

Hvor mye den blir på vet jeg ikke.

Står ingenting om det på nettet.

 

 

Jippi!

 


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#2 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 21 November 2014 - 13:09

Da blir det ombygging til kompositt flasker i bilen min etterhvert.


CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#3 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 21 November 2014 - 14:52

Jeg var i ferd med i skrive et veldig langt innlegg, men slettet det før jeg postet.

Hvorfor?

Enkelt.
Dette er politik, og har ingen ting på et offroadforum å gjøre. Vi burde holde oss til å diskutere våre biler og det rundt hobbyen, politik burde vi holde oss unna, av den enkle grunn at det er basert på synsing.

#4 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 21 November 2014 - 15:22

Enig. Jeg bare informerer :)

Kanskje noen finner ut hvor mye avgifta kommer til å være. Håper ikke den blir 4-5 kroner, for da forsvinner mye av vitsen med LPG-kjøring.


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#5 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 21 November 2014 - 15:33

Et sant miljøtiltak fra regjeringen  :( mindre kjøring på LPG, men da blir nok dieselpurka brukt mer.



#6 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 21 November 2014 - 18:17

Dette viser bare nok en gang at miljø ikke er på agendaen til norske politikere. De drepte miljødieselprosjektet og er i ferd med å gjøre det samme med LPG. De bruker miljøkortet bare som en unnskyldning til å få inn avgiftskroner.

 

Selvfølgelig må det være lov til å diskutere dette. Det angår jo mange av brukerne her på forumet direkte.



#7 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 21 November 2014 - 18:22

Får meg til og undre på hvilken farge det nå blir på grillgassen.  :blink:


CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#8 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 21 November 2014 - 19:51

Jeg var i ferd med i skrive et veldig langt innlegg, men slettet det før jeg postet.

Hvorfor?

Enkelt.
Dette er politik, og har ingen ting på et offroadforum å gjøre. Vi burde holde oss til å diskutere våre biler og det rundt hobbyen, politik burde vi holde oss unna, av den enkle grunn at det er basert på synsing.

 

 

Selvfølgelig er dette et emne som er aktuelt her, er jo bilrelatert så det holder, og berører direkte mange her inne som Gurba skriver.

Hvis du mener at dette er et bilforum som ikke skal inneholde poster basert på synsing blir det jammen lite poster her...   :|

 

Jeg vil også påpeke at jeg, og antakelig flere her inne, ikke har bil kun som hobby slik du later til å tru. Den er nødvendig for å få logistikken til å fungere i hverdagen. 

Jeg satt montering av gass på vent da det var aktuelt for noen år siden, da jeg var sikker på at Kristin Halvorsen skulle finne på noe slikt.

 

Men jeg har registrert tidligere at ditt politiske ståsted skinner igjennom i enkelte tråder, klart det kan bli ubehagelig når bilrelaterte avgifter blir diskusjonstema.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#9 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 21 November 2014 - 23:30

Ser at veibruksavgiften er pr i dag 4,91 kr for bensin, blir dette en realitet på LPG så er det bare å kutte ut gass driften og gå for bensin.

Da er gass drift på kjøretøy i Norge en sagablott over natten.

#10 RTE

RTE

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 22 November 2014 - 23:16

Det er vel også sagt at innen 2020 skal alle fossile drivstoff få veibruksavgift som er proporsjonal med energimengden pr liter. Da skal det jo ikke bli noe billigere å kjøre på lpg enn bensin og diesel skal vel også bli dyrere i forhold til bensin (diesel har lavere avgift pr energimengde enn bensin i dag).  

 

Men så fikk jo også alle de som har en mitshubishi hybrid redusert verdien på bilen sin med 30 000.- på fredag og hvem vet når de som har kjøpt elbiler av ulike årsaker (f.eks bompenger) plutselig får seg en overraskelse?

 

Toyota kommer vel med en bil med brenselscelle kommersielt neste år og Tesla kommer med en SUV med 700 hk. Så det meste snus jo på hodet fremover. Det er ikke mange årene siden elbiler var noen pinglete små blikkbokser og amerikanske biler var djevelen selv. Nå får vi altså en stor, amerikansk El-bil med 700 hk. Vanskelig for noen og enhver å vite om man elsker eller hater det...



#11 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 22 November 2014 - 23:56

Det som er det største problemet her på berget er den totale mangelen på forutsigbarhet når det er snakk
om bilpolitikk, det er vel og bra med avgiftslettelser på hybrider og el biler ,slik at bilparken blir justert over
til miljøvennlige kjøretøy, men det som er påtakelig er at eksisterende biler blir straffet unødig hardt i form
av høye avgifter på drivstoff/ dieselbil avgift i byer/ differensiert årsavgift/ osv.

Det tar tid å fase ut "uønskede" biler , men politikerene er utålmodige og lar bileierene ta kostnadene.

#12 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 25 November 2014 - 00:30

En annen ting anng gass er at fritids gass, alltså flaske gass til koking, oppvarming osv. er, uten noen form for "veiavgift" nå er dobbelt så dyrt som gass til bil. Og, for ca 10 år siden, før LPG Norge (østeuropererne?) kom med sine fyllestasjoner og saboterte det ulovlige pris sammarbeidet, var flaske gassen fire ganger så dyr :wacko: i Norge



#13 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 30 November 2014 - 11:18

Veiavgift på gassdrivstoff... med på grunn av miljø???

En gassbil avgir like ren avgass som en gassovn om mange bruker til oppvarming i stua, det kan ikke være gjennomtenkt fra politikerne. 

 

Mener vi klart diskuterer "politikk"  i mange tråder her inne på forumet; ombygginger lastebil til personbil, hvor og hvordan kjøpe deler til en fornuftig pris, bomavgifter, utstyr (sikkerhetsutstyr), hestekrefter/vekt etc.

Hvorfor ikke diskutere miljøgevinsten og avgiften med å bruke gass isteden for bensin/diesel?



#14 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 30 November 2014 - 15:21

Har snakket med en LPG forhandler og de hadde fått info skriv i fra sentralt hold av bransjen ,at no starter
dei ett kraftig kjør i mot politikerene for å få klarhet i hvor mye dette vil utgjøre på pumpeprisen.

Dei mener at politikerene ikke har forstått rekkevidden av dette forslaget, og det er jo åpenbart.
Så vi for håpe at fornuften seirer.

#15 runemann

runemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 03 December 2014 - 20:00

Er vel ganske sjeldent at byråkratene aner konsekvensene av noe som helst de driver og roter med. 

 

Ikke rart de trenger mye skatt inn i systemet når de bare roter bort pengene våre. 

 

Rune



#16 KenTommy

KenTommy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 22 December 2014 - 17:58

Blei visst ikke veibruksavgift på gass :) Men kg prisen gikk opp hele 2 øre ! :P



#17 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 22 December 2014 - 20:34

Blei visst ikke veibruksavgift på gass :) Men kg prisen gikk opp hele 2 øre ! :P

 

Hvordan har du funnet ut det?


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#18 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 22 December 2014 - 20:38

Hvor har du det i fra?? . Vi venter i spenning.

#19 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 22 December 2014 - 23:23

Det skal vel ikke tre i kraft før juli en gang tror jeg.

Men utebli helt??


CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#20 KenTommy

KenTommy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 23 December 2014 - 22:22

http://www.statsbuds...ftssatser-2015/

 

Det kan hende jeg har missforstått noe, men LPG ligger ikke under Veibruksavgift på drivstoff :)


Edited by KenTommy, 23 December 2014 - 22:26.