Gå til innhold



Foto

Min '94 G350TD


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 24 November 2014 - 19:31

Da "havnet jeg utpå" igjen for et par måneder siden og anskaffet en 94-modell G350TD (på 81-ramme). Bilen er jevnt over i bra stand, men hadde grunnet tidligere hurtigfiks et tildels heftig angrep av rust i frontruterammen. Ellers "det vanlige" av utstyr, riktig farge etter min smak etc.. Heldigvis rustfrie dører, hjulbuer etc., så det var ruterammen som "hadde fått det", kanskje ikke så rart når det var fikset med dopapir (!) og silikon..

 

Litt av hvert som skal gjøres fremover, men det handler stort sett om å få ting så bra som mulig og å bytte litt slitedeler og drive litt preventivt karosseriarbeid.

 

Her er stasen:

 

20140928_090928.jpg

 

 


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#2 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 24 November 2014 - 19:38

Kjører på med noen bilder av frontruterammen! 

 

Lakkerer opp igjen fronten (grill + lykteringer) med det samme det skal lakkeres noe. 

 

Ellers er jeg litt i tvil om jeg skal få tak i en kufanger (igjen), da det var dette på bilen opprinnelig (festene er jo der) eller om det er finere uten. Meninger?

 

20141121_130019.jpg

 

20141121_130025.jpg

 

20141121_130034.jpg

 

20141121_130038.jpg

 

20141121_144916.jpg

 

Kjøpte ny indre ruteramme original i Tyskland (60 Euro), så må det knekkes til/tilpasses ny plate på utsiden, da det ikke er reparasjonsplate å få her uten å kjøpe hele ruterammen til ca. 700 Euro.


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#3 arnfinnr

arnfinnr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 24 November 2014 - 20:57

Takk for posting!

 

Du er jammen ikke skvetten av deg! :)  Spent på å se fremdriften i denne operasjonen!



#4 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 24 November 2014 - 22:41

Det hjelper godt på med en bekjent som er oppretter/lakkerer med eget verksted. Kjekt å ha noen som har peiling og utstyr til å hjelpe til med slike jobber. Jeg tar meg av demontering, kapping og annet grovarbeid mens han tar seg av liming/montering/lakkering.. :) 

 

Men takk - det er dessverre mer regelen enn unntaket at det er skikkelig guffent under her på disse bilene, og det blir ikke bedre av "lure løsninger". Her ble det svømmebasseng på gulvet foran i regnvær, så ikke mye å lure på. Skifter for øvrig viskergjennomføringer med det samme, så da bør det bli tørt og fint for fremtiden. :)


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#5 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 25 November 2014 - 12:24

Du klarer ikke å få bort denne rusten, den vil poppe opp igjen etter 2-3 år igjen, så bytt heller ut hele ramma!!

For komplett skifte må du kjøpe ei inner og ei ytterramme, de koster en del, men tror det er verdt det.

 



#6 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 25 November 2014 - 17:11

Hele nedre rammen, både indre og ytre blir skiftet ut - det er bare slik at vi lager en ny ytre nedre del selv fremfor å kjøpe hele ytre rammen fra Mercedes, da det er den nedre delen som er rusten og den ytre rammen kun fås komplett. Sidene og toppen har null og niks rust, utrolig nok. Indre nedre del, som er en en løs del er allerede kjøpt ny. :) Men ja, hele nedre delen blir fjernet fra den originale skjøten slik at det ikke blir igjen noen som helst rusten plåt der, alt det gamle tas vekk.

 

Hvordan denne ser ut er skrekkeksempelet på hvordan rusten utvikler seg når man kjører lettvint-fiks fremfor å gjøre ting ordentlig med en gang.


Edited by Turbodrive, 25 November 2014 - 17:12.

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#7 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 14 December 2014 - 22:30

Da var bilen ferdig fikset rundt ruten - foreløpig bare et par dårlige bilder, men skal ta bedre bare jeg får montert sammen resten. Godt å vite at det ikke er noe mer som "koser" seg der nede under rutepakningen. Nå er det bare å forebygge så godt som mulig så det ikke er noe rust som får tak der igjen.. :)

 

Frontrute1.jpg

 

IMG_0287.jpg


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#8 Bimmerc

Bimmerc

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 15 December 2014 - 16:53

Den ser knallbra ut.


Livet, det er ikke dagene som er gått men de dagene du husker. (Fritt etter GG Marquez)