Gå til innhold



Foto

413 motor m/majones


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 4Xjalo

4Xjalo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 30 December 2014 - 14:31

Har motoren full av majones, har prøvd med toppakningsskifte uten at det ble bedre. Frykter sprekk enten i blokk eller topp. Noen som vet om sannsynligheten for det ene eller det andre? (basert på erfaringer om evt. svakheter?)

 

Ellers har det vært fint om noen kunne sendt pm hvis de har en ok 413 motor liggende..... -eller tipset meg om evt hvor jeg kan finne en. (Helst ikke aaaalt for langt unna nordmøre da..)



#2 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 30 December 2014 - 22:05

er vel topp som er størst sjangse. har topp og motorer stående, i aust Agder.


4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#3 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 30 December 2014 - 23:12

har sett flere satt in en B21 motor i Suzuki jeep etter haveri på originalmotorn


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#4 4Xjalo

4Xjalo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 31 December 2014 - 07:39

Bilen er registrert og jeg har ikke tid til godkjent motorbytte. Satser på å få den "orginal" motormessig. 

MOE413:

Takk for tipset om sannsynlig sprekk i topp. Skal se nærmere på dette utpå nyåret når jeg får tid, så tar jeg kontakt hvis behovet for motordeler melder seg!



#5 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 06 January 2015 - 13:06

Hei. 

har en Suzuki baleno 1300 motor ståande du kan få gratis. Denne plukka eg sjøl ut frå ein baleno med lav km. Husker ikkje kor langt den hadde gått, men speedometeret medfølger så det står der.
Blokka er lik med den du har, og kan setttast rett inn i en SJ413. Det følger med hjerne og alt til innsprøytinga så det skal vere mulig å få denne opp å gå.

 sidan denne har fordeler som vil kollidere med torpedoveggen i en SJ har du etpar muligheiter:

- modifisere torpedoveggen

- kjøpe fordeleradapter frå Moe susukiservice

- bytte til 413 topp og droppe innsprøytning

 

Dersom motoren din er gåen etter fryseskade er det mest sannsynlig blokka som er gåen. Er det varmgang og koking er det mest sannsynlig toppen som er gåen.

 

 

motoren er gratis sidan den har stått nokre år hos meg. Den kan hentast i Volda , litt over en time sør for Ålesund.

Har også fleire deler til SJ liggande dersom det er meir du treng.

 

Arnfinn 

90159159


Edited by yakuza, 06 January 2015 - 13:08.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6 4Xjalo

4Xjalo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 09 January 2015 - 13:40

Hva må i tilfellet gjøres for å godkjenne motorbytte til en baleno 1300-motor?



#7 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 12 January 2015 - 14:53

Hva må i tilfellet gjøres for å godkjenne motorbytte til en baleno 1300-motor?

 

Ingenting? 

Det er samme motorvolum, og så spørs det kva du gjer med enten forgasser eller Innsprut. Det er berre frå 64 til 80hk effektøkning dersom du bruker innsprøytning, og det er samme bremser på en Jimny som en SJ. Dette er samme motor som står i 99/00 Jimny. 

Du kan såklart spørre biltilsyn men då vil dei garantert svare at du må dokumentere ein drøss med saker og ting, og søke om motorbytte. 

 

Eg tvilar på eit slikt motorbytte vil heve noko augebryn, men det må nesten bli opp til deg.


Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#8 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 18 January 2015 - 17:17

Jeg hadde aldri gidde å søkt Godkjenning på det byttet der. Sitter i klemma selv på et annet motorbytte som andre har fått godkjent FØR og ETTER meg :(


4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#9 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 18 January 2015 - 18:19

Har du sjekket at du har god utlufting fra bunnpanne? Er filteret på utlufting tett vil det bli trykk i motoren og mye kondens.

#10 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 20 January 2015 - 11:28

Har du sjekket at du har god utlufting fra bunnpanne? Er filteret på utlufting tett vil det bli trykk i motoren og mye kondens.

 

Enig med den, og bytt olje. enkelte dårlige oljer trekker til seg kondens og blir lett grå.
 

 

Jeg hadde aldri gidde å søkt Godkjenning på det byttet der. Sitter i klemma selv på et annet motorbytte som andre har fått godkjent FØR og ETTER meg :(

 

Kva slit du med Mats, 16v i pickupen? 

Burde vel sende inn søknad sjøl på 1600 i 413 min snart..


Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#11 4Xjalo

4Xjalo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 28 January 2015 - 12:14

Hvor sitter filteret for utlufting fra bunnpanna? Hvordan sjekker man at denne utluftingen er ok? Ser ikke for meg dette da jeg ikke er noe særlig på motorer... -har bare gjort ting som å justere ventiler&skifte reg.reim...