Gå til innhold



Foto

Frisvik's 1986 MB Geländewagen 300 STT


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
40 replies to this topic

#1 frisvik

frisvik

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 22 February 2015 - 19:33

hei! :) mitt første innlegg her:) tenkte jeg skulle legge ut en liten tråd om min 1986modell Geländewagen 300 STT manuell her:)

 

slik så den da ut når jeg kjøpte den så den altså slik ut: 

20141004_142700_zpsc63e970b.jpg

20141004_142715_zpsc4648591.jpg

 

så startet turen fra oslo til mo i rana:)

her på dovrefjell under en lunsjpause

20141005_092606_zpse359297d.jpg

 

så under nordlansporten. nesten hjemme! :) 

20141005_163917_zps25db8e2e.jpg

 

så måtte jeg jo teste burnoutegenskapene til den. noe som resulterte i dette: 

111_2673_zps13afece4.jpg

111_2677_zps5308cd81.jpg

111_2676_zpsb8e7522a.jpg

 

så ble det kjøpt ny diff og ny diffolje:)

nydiff_zpsa9b2001f.jpg

 

litt interiørbilder fra før jeg fikk recaro førerstol:) 

111_2670_zps1186d136.jpg

w124 ratt er montert av tidligere eier:)

111_2671_zps3ac0bf2e.jpg

så begynte jeg på prosjektet med og kjøre på frityrolje og diesel, og uten og ha renset frityroljen skikkelig, endte det med tette filtre...så kom jeg over noen 33" dekk til en billig penge, og da "måtte" jeg jo bare ha de :P

Snapchat--5811105989267554658_zps40cf559

Snapchat-9005458326443749671_zps06eec088



#2 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 February 2015 - 20:20

Burnout med G'en? Akkurat den tanken har aldri slått meg så lenge jeg har kjørt G, selv om det er artig å ligge sidelengst om vintern. Du må ha gjort en god innsats her med en standard G-motor. Trodde at differensialene her tålte mer enn som så. Det var godt med noenlunde frisk olje på diffen da den røk?


Edited by maelling, 22 February 2015 - 20:21.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#3 frisvik

frisvik

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 22 February 2015 - 20:45

frisk innsats? jepp :) altså, hadde ikke noe problemer med diffen før den røyk:) 

gelandewagenburnout_zps82b2aa1b.png

 

fant bilde av recarostolen også 

recaro_zpsc7170469.jpg

 

og litt oppfrisking av motorrommet må vell til også! :)

motorrom_zps6842fdbf.jpg



#4 frisvik

frisvik

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 24 February 2015 - 22:12

kjøpte nytt batteri til gwogna idag! og jaggu fikk jeg ikke start også! hadde prøvd og fått start før, men hadde ikke funket, men fant fort ut hvorfor idag...hadde gjort den lusne tabben med og skru tomgangsskruen feil vei, og og i tilleg var gasspedaloverføringa falt av fremme ved spjeldet, men når jeg fikk skrudd skruen rett vei(heheh) og satt fast overføringa, starta den med en gang, men må virkelig ha nye filter, for den går som en dass! :)

og litt bilder: 

Snapchat--3124444288490584010_zpstgcfow8

Snapchat-4577876810535074398_zpsxfw3udyx



#5 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 25 February 2015 - 17:22

Ikke bygg opp forhåpningene for mye, om du mener den "går som en dass". Bare det at du klarer å ta en burnout med den, er jo et tegn på at den går greit :) Selv med 200 hk, er ikke G-wagen akkurat noen rakett. Det er vel kun G500 jeg synes har kommet ut av "går som en dass" - kategorien. Alle g-wagen fra denne tiden er i mer eller mindre grad undermotoriserte (det var det Mercedes hadde å by på som ikke var V8), men med ulik stil på powerdelivery ettersom om det er diesel eller bensin. Vi får måle hvor lang tid det tar før du hiver deg på "finlandspumpe-bølgen" her :) Jeg gjetter 6 måneder. Noen andre?


Edited by maelling, 25 February 2015 - 17:27.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#6 frisvik

frisvik

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 25 February 2015 - 17:43

haha, når jeg mener som en dass, så mener jeg som en dass! kommer meg ikke opp en liten bakke med gassen i bånn uten og tippe over 10 km/h, så stopper den av seg selv, så det er jo såklart noe tett haha:) finnlandspumpe har jeg tenkt lenge på faktisk, men må først få fast jobb (forhåpentligvis om under en mnd) men vet ikke om jeg må ha større turbo også da? :)



#7 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 25 February 2015 - 19:42

Høres ut som du har massivt med luft i systemet eller tett pre-filter. Bytt pre-filter (filteret før filteret) og luft systemet, og forsøk igjen :) Med dieselmotor får du omtrent like mye drag som mengden diesel som går inn i motoren. Når det kommer med erfaringer med finlandspumpe, turbo osv, får du nok svar om ikke så lenge. Nå har du vel en OM617, og ikke en OM617A. Uklart hvorvidt det har betydning for hvor mye en motor tåler når det kommer til tuning. 


Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#8 frisvik

frisvik

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 25 February 2015 - 19:58

bestillte dette filtersettet i går, så det problemet burde være ute av verden når jeg får montert det, og tømt tanken! :)

http://www.ebay.com/...=item1c4e1baf77

 

ja, er om617 jeg har, men om det er noen "A" bak vet jeg desverre ikke, da dette er min første mercedes med diesel. eller første bil med dieselmotor i det store og hele :)



#9 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 25 February 2015 - 20:56

Ser ut som du har en OM617 med STT - kit, som tittelen på tråden antyder. Dvs, vanlig 300 dieselmotor med orginalt 88 hk, pluss turbo og intercooler, og da er det vel rett under 120 hester et sted i den når alle hestene virker. Mens du er i gang kan du jo sjekke turboen, og se om den spinner fritt og om det er noe slakk innover. Er det det, så bør du overhale den. Det kan videre bygge seg opp sot på baksiden av den inni en liten kopp der som gjør at den sliter seg selv i filler. Når det kommer til hester, så lurer jeg på om rundt 180 hester er det som folk får ut av en standard turbo på OM617(A), altså Garret AIR Resarch og en av disse pumpene. Nå baserer jeg meg kun på hva jeg har fanget opp av info, og ikke forsøkt selv. Det finnes nok av finlandspumpe - folk på forumet som sikkert kan komme med egne erfaringer, og en finlandsmotor synes å gå rimelig greit.  Ellers kan du ventiljustere motoren, så får du en penere gange og en mer "glad" motor, særlig når du starter opp kald. Gamle dieselmotorer trenger en kjærlig hånd, og de er ofte litt som gamle menn; litt lekk.


Edited by maelling, 25 February 2015 - 20:59.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#10 frisvik

frisvik

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 25 February 2015 - 22:34

vurderer også og montere elektrisk vifte istede for reimdrevet, siden motoren får jo mer og dra rundt på med reimdrift istede for elektrisk. noen tips til gode vifter, evt som passer rett på? :)

 

180hk hadde gjort seg ja! skal høre på team sinnsyk racing forumet om det er noen som har en om617 finlandspumpe og selge, evt fullt kitt, med større turbo også



#11 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 26 February 2015 - 00:20

Juster ventilene! Bruk ventil/dyserens i drivstoffet eller prøv en Diesel Purge som mange sier virker bra!
Bytt dyser eller dysespissene (sett opp dysene på nytt)
Sjekk slitasjen på registerkjedet - evt. bytt - tar en halv time, gir mye effect om slitt.
Mål kompresjonen!
Sjekk timing på injection/pumpa.
Sjekk turbo.

Du kan blande totaktsolje i dieselen for å smøre pumpa (best effect på tørr sommer-diesel)
Bruk delsynt., vanlig moped, eller fullsyntet olje (Dette fungerer også på biler med common rail, men IKKE på Pumpe Dyse!!
En gamme OM617 tåler fet blanding, ellers prøve man seg frem over tid fra tynneste blanding. Legg merke til mykere gange på tomgang.
1:300 (50 L/1,67 dl).
1:250 (50 L/2,0 dl)
1:200 (50 L/2,5 dl)
eller fetere for kun OM617.

#12 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 26 February 2015 - 11:37

Hva spares med elektrisk vifte? Dynamoen skaffer kraft så reima trekker minst like tungt uansett. Du sparer bittelitt før motoren blir varm, men ikke mye. Derimot har du noe som kan gå i stykker, orginalvifte er bunnsolid.

#13 frisvik

frisvik

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 26 February 2015 - 20:02

jeg kan nesten garantere at det er tette filtre, siden jeg prøvde og kjøre med frityr/diesel 50/50, men renset ikke frityren godt nok:) men skal prøve og få gjort de tipsene som dere kommer med når jeg har fått nye filtre! :)



#14 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 26 February 2015 - 20:47

Bare et tips fra en som lærte "the hard way", og bare er råd på hva du IKKE bør gjøre (ikke at jeg tror at du vil gjøre noe sånt):

 

: Pre-filteret tetter seg ganske lett om det er grums i dieselen, og da går ikke bilen like bra som før. Feilen er seff dritt i tanken man ikke har renset. Ikke forsøk å ta av pre-filteret for å teste en gang, dvs å koble drivstofforsyningen rett på lavtrykkspumpa.  Jeg tok liv av lavtrykkspumpa (den med håndpumpe som henger på siden av selve "pumpa" som du pumper med) ved å ta av pre-filteret på min OM617A, og kjøre uten. Tenkte at hovedfilteret gjør jobben og at håndpumpa bare er en håndpumpe. En helt idiotisk beslutning. Da gikk skiten inn i denne saken som er mer enn en håndpumpe, og til slutt virket den ikke. Den suger dieselen fra tanken, gjennom hovedfilteret og inn i høytrykkspumpa, som er det som folk tenker på som "pumpa". Dette lille filteret før håndpumpa er sentral og må være der. Lavtrykkspumpa drives av en "kam" inni hovedpumpa, og går den i stykker slik at den ikke suger fra tanken lenger, får ikke høyttrykkspumpa diesel og motoren starter ikke. Hos meg  gikk den i filler, og det var umulig å få start på bilen eller å lufte motoren i det hele tatt, siden det ikke skjedde noe om man pumpet. Jeg lurte på om drivstofftilførselen hadde tettet seg mellom motoren og tanken, men skjønte fort at det ikke var det. Det finnes en oppgradert variant av denne håndpumpa som er bedre enn den orginale. Den er det vanvittig fres i. Du kan pumpe 2-3 ganger, så har den dratt alt hele veien fra tanken og inn i hovedfilteret. 

 

Den "kule" varianten ser ut som denne:

 

412395d1322528505-fuel-pump-rebuild-kit-

 

Uklart om det fører til bedre ytelser, siden jeg ikke har prøvd bilen noe særlig etter byttet. Det er bare et tips til alle forsåvidt, på hvordan 10 kr spart kan lede til mange hundre kroner tapt. Det er vel min største dieseltabbe, eller forsåvidt biltabbe, som må bety i kontekst at jeg ikke har gjort altfor mye bilrelatert-dumt :)

 

Når det gjelder frityrsystem, så søk på "mercedessource" på youtube. Bergsma har laget en del kule løsninger med varmesystemer i drivstofforsyningen, både ved tanken og ved motoren, og bruk av pumper og etc. Ren frityr er seige greier, om du ønsker å forsøke deg på sånt, så man bør varme opp både foran og bak, samt filtrere godt.


Edited by maelling, 26 February 2015 - 21:06.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#15 frisvik

frisvik

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 26 February 2015 - 21:42

ja, håndpumpa fungerer fint fortsatt, så satser på få tømt tanken når jeg har oppe det filtret der, også fyller jeg kun diesel, og kjører trykkluft gjennom slangene for og få ut evt. dritt som sitter igjen der :)



#16 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 26 February 2015 - 23:06

Håper du mener at du demonterer tanken, renser tanken innvendig, rengjør filteret i tankmåler, sjekker tankmåleren for rust å toppen o.l., og bytter O-ringen på toppen.

Bare tørr diesel er ikke noe for gamle OM617, dieselen var fetere før!

Punktene med ventiljustering, kamkjede, timing, m.v. kommer du ikke utenom, om du skjønner hvordan dieselmotorer funksjonerer... ;)
En overhaling av vakuumpumpe på OM617 kan også være kjekt! :) 
VTP har repsett til fødepumpe og begge repsett til vakuumpumpe.

 



#17 frisvik

frisvik

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 02 March 2015 - 21:01

ja, kanskje det:) er det vanskelig og demontere tanken?



#18 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 03 March 2015 - 00:26

Nei, en smal sak med nesten tom tank (bruk hevert). Antatt at du har gammel ståltank og ikke ny plast-tank:

1. Løsne gummirør mellom tank og påfylling i baksjermen - her kan det være rust på rørstussen som gir lekkasje... Behandle gummistuss pent, ny er dyr. Har du safari/ekstratank er det to gummistusser..
2. Åpne opp teppe bak og luke for påfylling - her løsnes dieselrør (merk dem for tur/retur) og elektrisk for tankmåler - her kan det være rust, bruk rustløser og bryt IKKE på rørstussen for diesel, den kan være svak pga rust.
3. Stable noe under tanken og løsne de to spennbåndene under, mutter mellom støtfanger.
4. Tanken er løs. Luftingen bør sitte igjen på tankpåfylling.
5, Løsne  tankmåler ved å skru moturs med et verktøy som går inn I hakkene på flensen. Igjen, pass på rørstussen, den kan være svak.
Kjøp ny O-ring til tankmåleren. En sil I bunnen av tankmåler kan du ta løs og rengjøre. Pass på de tynne motstandstrådene om du åpner tankmåleren helt
Det er ikke sikkert du får hånda inn i tanken for rengjøring så finn noen med liten håndflate for å hjelpe deg.

Eldste type tankmåler
http://www.clubgwage...sid=item&tid=48
http://www.clubgwage...sid=item&tid=33

Noen bilder og delenr.
http://www.hehlhans....s.de/tipp19.htm

Mer om lekkasjer
https://www.youtube....h?v=iJLw4nwqfcY


Edited by Horch, 03 March 2015 - 00:27.


#19 frisvik

frisvik

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 09 March 2015 - 17:21

fikk idag start på godbilen! :) fikk pumpa masse luft ut av systemet, så startet den med en gang etterpå. tok en liten kjøretur, og det var 0 tull! :)



#20 frisvik

frisvik

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 18 March 2015 - 20:30

så til del to av det som må reparerest! er noe som er gåent på høyre forstilling, dajeg kan bevege felgen etpar cm bak og fram når jeg holder oppe og nede på dekket. er det hjullager, stag, knokkelhus, eller noe slikt som kan være gåent?