Bare et tips fra en som lærte "the hard way", og bare er råd på hva du IKKE bør gjøre (ikke at jeg tror at du vil gjøre noe sånt):
: Pre-filteret tetter seg ganske lett om det er grums i dieselen, og da går ikke bilen like bra som før. Feilen er seff dritt i tanken man ikke har renset. Ikke forsøk å ta av pre-filteret for å teste en gang, dvs å koble drivstofforsyningen rett på lavtrykkspumpa. Jeg tok liv av lavtrykkspumpa (den med håndpumpe som henger på siden av selve "pumpa" som du pumper med) ved å ta av pre-filteret på min OM617A, og kjøre uten. Tenkte at hovedfilteret gjør jobben og at håndpumpa bare er en håndpumpe. En helt idiotisk beslutning. Da gikk skiten inn i denne saken som er mer enn en håndpumpe, og til slutt virket den ikke. Den suger dieselen fra tanken, gjennom hovedfilteret og inn i høytrykkspumpa, som er det som folk tenker på som "pumpa". Dette lille filteret før håndpumpa er sentral og må være der. Lavtrykkspumpa drives av en "kam" inni hovedpumpa, og går den i stykker slik at den ikke suger fra tanken lenger, får ikke høyttrykkspumpa diesel og motoren starter ikke. Hos meg gikk den i filler, og det var umulig å få start på bilen eller å lufte motoren i det hele tatt, siden det ikke skjedde noe om man pumpet. Jeg lurte på om drivstofftilførselen hadde tettet seg mellom motoren og tanken, men skjønte fort at det ikke var det. Det finnes en oppgradert variant av denne håndpumpa som er bedre enn den orginale. Den er det vanvittig fres i. Du kan pumpe 2-3 ganger, så har den dratt alt hele veien fra tanken og inn i hovedfilteret.
Den "kule" varianten ser ut som denne:
Uklart om det fører til bedre ytelser, siden jeg ikke har prøvd bilen noe særlig etter byttet. Det er bare et tips til alle forsåvidt, på hvordan 10 kr spart kan lede til mange hundre kroner tapt. Det er vel min største dieseltabbe, eller forsåvidt biltabbe, som må bety i kontekst at jeg ikke har gjort altfor mye bilrelatert-dumt
Når det gjelder frityrsystem, så søk på "mercedessource" på youtube. Bergsma har laget en del kule løsninger med varmesystemer i drivstofforsyningen, både ved tanken og ved motoren, og bruk av pumper og etc. Ren frityr er seige greier, om du ønsker å forsøke deg på sånt, så man bør varme opp både foran og bak, samt filtrere godt.
Edited by maelling, 26 February 2015 - 21:06.