Gå til innhold



Foto

6.5td spørsmål..


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
29 replies to this topic

#1 brooklyn

brooklyn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 10 March 2015 - 18:12

I dag fikk jeg litt tanker når bilen bare stoppet. Startet lett etterpå og gikk greit.. Men når jeg dro fra jobb fikk jeg et sånn kutt i gangen, at den hakket litt.. Gikk videre,, men er det noe som m
Bør passes på?? Ganske ny på chevy tahoe.. Så spør litt..

#2 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 10 March 2015 - 20:35

Høres litt ut som "fishbite" du opplever + at motor skrur seg av da er den en stor sannsynlighet for at det er pmd / fsd relatert. Om den ikke et flyttet fra pumpen, så anbefaler jeg å få en ny montert på kjøleplate utenfor motorrommet i fronten. Leroydiesel.com har kit.
Ellers om ikke du har gjort den enda så ta en skikkelig service på fuel systemet:
Bytt filter og lp ( da lp ofte fungerer men leverer for lite trykk - og ip overkompenserer med å justere timing og annet som igjen gjør at fsd /pmd "brenner opp")

Anbefaler 2t helsyntetisk 1 liter på 100l diesel - smører ip og dyser

Mr.C

Edited by cned86, 10 March 2015 - 20:38.


#3 brooklyn

brooklyn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 10 March 2015 - 21:08

IP??? Hva er det. Den fsd saken sitter på toppen av motoren, så den er flyttet .. Hva med alron?? Det skal vel også smøre litt system??

#4 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 10 March 2015 - 22:01

Injecton pump - innsprøytnings pumpe, fsd kan fortsatt være defekt selv om den er flyttet, å ha den på toppen av motoren er ikke bra da alle varmen fra motor og radiator havner på den, den bør så utenfor motorrommet og gjerne i fronten. Se leroydiesel.com for plassering av fsd.
Alron, har jeg ikke kjennskap til men det viktige er å gi dieselen en bedre smørende egenskap.

Se om du kan få lånt deg en fungerende fsd eller bestill deg en ny en. Men ville absolutt ha tatt en service på fuel systemet å

Mr.C

#5 brooklyn

brooklyn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 10 March 2015 - 22:16

Ser på Ebay. Liftpump og injectorpump det samme???

#6 Sotengel

Sotengel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 428 Innlegg:

Posted 10 March 2015 - 22:52

Nei

I can see satan coming in a big black Cadillac...you better run.


#7 Sotengel

Sotengel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 428 Innlegg:

Posted 10 March 2015 - 22:56

Lift pump er den som sitter på innsiden av ramma ca under sjåfør setet. IP sitter på motoren

Edited by Sotengel, 10 March 2015 - 22:57.

I can see satan coming in a big black Cadillac...you better run.


#8 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 11 March 2015 - 08:09

Er lift pump det samme som fødepumpe som det heter i Norge?

#9 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 11 March 2015 - 08:11

Liftpump eller fødepumpe fra Sarpsborg Motor koster 799kr, greit å få byttet før innsprøytningspumpa går den koster 22000kr å få byttet på Bergheim.
FSD bør sitte på ett kaldt sted, kjøp inn forlenger ledning og få den ut bak støtfanger eller dra den inn i bilen der er det sjelden mer enn 20/25 grader.
På toppen på motor og innskjermer blir det for varmt, særlig ved køkjøring da blir den sterkt overhetet.
FSD koster om jeg husker riktig 2200 kr på Sarpsborg Motor, i kontakten sitter det en liten motstand sjekk om den er med. :)

#10 Sotengel

Sotengel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 428 Innlegg:

Posted 11 March 2015 - 15:23

Eller du kan kjøpe 2 løfte pumper og 2 FSD'r hos rock auto for prisen av 1 som de forlanger på Sarpsborg Motor.....

I can see satan coming in a big black Cadillac...you better run.


#11 Sotengel

Sotengel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 428 Innlegg:

Posted 11 March 2015 - 15:27

kjøp litt deler her i fra så får du ei pumpe som er bilen verdig... http://leroydiesel.c.../fuel-delivery/


Edited by Sotengel, 11 March 2015 - 15:33.

I can see satan coming in a big black Cadillac...you better run.


#12 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 11 March 2015 - 17:06

Skrev kun på prisene så han kunne sammenligne med de han fant på Ebay.
Om FSD kutter motoren nå. Da spørs det om ikke den må byttes fort som F.
Kjedelig å ligge i 90 og motoren brått stopper, kan bli ille travelt gjennom svingene uten servo. ;)

#13 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 11 March 2015 - 19:40

Ser på Ebay. Liftpump og injectorpump det samme???

Vær litt forsiktig med ebay og fsd, er vist mye billig Kina dritt. Kjøp fra en plass med gode tilbakemeldinger som eks. Rockauto, leroydiesel.com, Sarpsborgmotor osv..
Er ikke noe tøft å stå stranda på ferie eller få en "runaway engine" pga dårlig pmd/fsd

Vil gjerne anbefale leroydiesel.com(spesialisert seg på GM 6.2-6.5 diesel) og rockauto dem har jeg meget bra erfaring med.

Fsd og pmd er den samme gjenstand, bare forskjellige navn etter plassering.
Pmd= pump monted driver - montert på ip
Fsd= fuel selionid driver - flyttet vekk fra ip



Mr.C

#14 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 11 March 2015 - 19:43

Skrev kun på prisene så han kunne sammenligne med de han fant på Ebay.
Om FSD kutter motoren nå. Da spørs det om ikke den må byttes fort som F.
Kjedelig å ligge i 90 og motoren brått stopper, kan bli ille travelt gjennom svingene uten servo. ;)

Pluss du mister også bremsene :/ det er noe dritt å stoppe disse drågene uten bremsekraft - tror det stod i bruker manualen at du 1-2 trakk på bremsene før du mister allt servo trykket som er igjen.

Mr.C

#15 lsorbye

lsorbye

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 13 March 2015 - 16:16

Hei.

 

Det er gode forslag alt over her.

Og jeg skal ikke si at det ikke er der feilen ligger. Men har du sjekket hvordan tilstand på diesel filter er?

Prøve gjerne litt Alron også du. Kondens er absolutt en mulig feilkilde. I tillegg KAN det være luft i tilførselen din pga rust i rørerne dine frem.

De to første punktene her er billige å utbedre. Det er ikke de andre...

Jeg har selv hatt stopp ganske umiddelbart etter oppstart på min ved noen få anledninger. Dette skjer kun nå bilen er kald. Har selv trodd at det var luft, men nå har jeg hatt på alron, og bilen går da som en klokke igjen. Hvor lenge det vil vare, og om det dermed ikke er noe annet galt vet jeg ikke. Men det er ihvertfall greit å starte feilsøkingen med det billigste først.

 

Som de andre skriver over her, jøss så tung denne bilen er når motoren ikke går ;-)

 

Mvh Leo.



#16 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 17 March 2015 - 12:59

Min Cheyenne har også stoppet av og til, og det er jo stort sett i inngangen til en krappere sving eller to. Har da sett att diesel filter har vært tomt for diesel, så snart jeg har løst luftinga på diesel filteret så har pumpa greid å pumpe diesel fram igjen, virker som fødepumpa kutter innimellom men så snart den slipper å jobbe mot et mottrykk så går den greit, lurer på om det kan være noe el. relatert, har lagt opp en ekstra jording til fødepumpa så får jeg se hvordan den oppfører seg, Har snakket med en på et GM verksted, han hadde ikke vært ute for att fødepumpa begynner å fuske, enten går de eller så er de død, andre meninger om dette?

jeg har tidligere montert FSD under batteri på venstre side.



#17 Ståggå

Ståggå

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 799 Innlegg:

Posted 18 March 2015 - 21:02

Min orginale fødepumpe gav seg gradvis. Merket det først på dårlig respons på langtur ved forbikjøring, den rykket litt før den kom oss og etterhvert ble bilen gradvis sløvere. 

 

Ta Fødepumpetesten. Den kan du søke etter.


Iron Maiden & V8 Diesel er musikk i mine ører.

#18 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 19 March 2015 - 11:56

fødepumpetesten? ok skal se etter hva jeg finner. noen snakker også om rustet diesel tank med armatur, ved hardt pådrag har den til tider fusket som en gammel dårlig bensinmotor.



#19 sub6291

sub6291

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 524 Innlegg:

Posted 19 March 2015 - 15:22

http://www.offroad.n...-av-foedepumpe/



#20 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 19 March 2015 - 22:14

Ja er normalt å få rustet tank armatur, da vil den fjuske å hoste veldig når du får luft i dieselen. Se imellom ramme og chassis via venstre bakhjulet å se om du kan se fukt eller noe der, er det fukt så er det hull på røret og den super falsk luft. Gikk ikke an å se hullet en gang for det var så lite men såg fukten. Og bilen stoppet av det lille hullet.

Mr.C