Gå til innhold



Foto

Thomas H. sin 1985 280GE


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
101 replies to this topic

#41 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 20 December 2015 - 21:50

Tid for en liten oppdatering. Har blitt litt skruing ettersom jeg fikk bensinlekkasje. Det som så ut til å være slangen, var også et hull i pumpa OG tanken. Dvs jeg fikk skrudd inn og ut tanken noen ganger. Kan trygt si jeg var lei bensinstanken som satt i hår og klær... Med nye slanger, pumpe og tetting er det på plass igjen.

I mellomtiden rakk jeg også noen småting:
Skiftet kjølevæske.
Monterte forsterker og høyttalere. Koblet opp til aux/jack.
Fylt svinghus med fett.
Presset fett i alle (?) akslingene.
Skiftet olje på diffene.
Tettet en eksoslekkasje. Har igjen en.
Pusset og lakkert tromlen til bremsene bak.
Pusset og lakkert fremfangern.
Montert ryggelys, 27watt led.
Montert arbeidslys foran og bak på takgrinda. 27 watts led rundt. (mangler ei lampe ja)
Bytta pærer i dasjbord.
Glassfiber-fiks på skjermbredderne.
Sveiset inn nytt hjørne og bæring i venstre hjørne bak. Mangler lakkering.
Byttet to giroverføringer. Mangler de tre små.
Byttet en foring i gasstag/overføring. Modda/forbedret en annen.
Mekka en harryfiks på spylertanken for å få den til å funke. Bytta pumpe også.
Kjøpte meg nye 8x16 stålfelger med Kumho piggfrie 285/75. Deilig!

Ellers står det igjen en del småpjusk som må tas etterhvert. Kulden gjør sitt til at jeg har mer lyst til å kjøre enn å skru. Så da får det vente litt til.
Har fremdeles ikke fått svar på hva som kødder til tomgangen min. Fikk måling på en tank med litt mer enn bare småkjøring, og da kom jeg ned på skarpe 2 liter mila! Ikke værst. Det skal jeg leve med. Skal få ut litt bilder snart.

Edited by Thomas H, 20 December 2015 - 22:10.

Thomas Heimdal

#42 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 20 December 2015 - 22:06

Bilder.

Attached Thumbnails

  • 20151220_122815.jpg
  • 20151220_122941.jpg
  • 20151220_122836.jpg

Thomas Heimdal

#43 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 December 2015 - 18:57

Høy tomgangsturtall når kald har min også, og har alltid hatt det. Det skyldes at motoren får for mye luft når den er kald utenom gasspjelet (AAV-ventilen), så løsningen er å sørge for at den får mindre luft.  Din virker ikke totalt unormal, men noe, så det ser ut som ventilen din gjør en litt for god jobb. Hvis det er for ille og du ikke skjønner hvorfor, sett en klamme på slangene som går inn og ut av AAV'en. Da struper du noe av tomgangssluften motoren får ekstra når den er kald. Dette kan justeres trinnløst ved å stramme til klammen, etter hvor mye du vil ha ned turtallet. Har ikke gjort det selv, for den står veldig kinkig til i forhold til M117, men prinsippet er det samme og skal virke om du får lirket det du trenger under der. Jeg bruker en variant av dette som et "fjøstrimme - triks" (Volvo - metoden / latmanns - metoden) for å øke ladetrykket på min OM617A ved å strupe luften akkurat passe ut fra wastegate.


Edited by maelling, 21 December 2015 - 18:58.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#44 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 27 December 2015 - 21:28

Fikk testa kjerra i dag med litt offroad- kjøring I elvedalen. 20 cm snø og delvis tele var morro. Er som vanlig lett ekstatisk over fremkommeligheten.

At jeg ble slept ut igjen av et hull skal ikke skyldes bilen, men sjåføren som bare måtte prøve...

Attached Thumbnails

  • received_10153670532912559.jpeg
  • received_10156323872085065.jpeg
  • received_850982545016717.jpeg
  • received_850982265016745.jpeg

Thomas Heimdal

#45 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 30 January 2016 - 21:17

Stemningsbilde i 20 minus. Dårlig motivasjon for skruing, så er glad for at den funker på denne årstiden når bilen til kjerringa døde.

Attached Thumbnails

  • 20160118_163619.jpg

Thomas Heimdal

#46 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 13 February 2016 - 19:35

Jeg synes å være forfulgt med fjærbrudd. 2 år siden på forrige G. I fjor på E, og nå på G. Ellers kan det og ha noe å gjøre med at jeg har gamle mercedeser.

Syntes plutselig den var litt lavere på ene siden. Men det har jo vært mørkt hele tiden så jeg gadd ikke å sjekke før enn i dag.

Noen som har ei oransj-merket bakfjær liggende?

Attached Thumbnails

  • 20160213_120544.jpg

Edited by Thomas H, 15 February 2016 - 14:08.

Thomas Heimdal

#47 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 16 March 2016 - 19:00

Og plutselig stod Iver på garden med to bakfjærer, og byttet ble dem. Fjæra var faktisk ikke knekt, men trolig bare nedkjørt?

Gjorde også et forsøk på å tette et hull I eksospotta uten å lykkes 100%. Nå rekker jeg nok å mose den opptil flere ganger i terrenget innen neste EU, så da er det vel ikke så farlig.

Endelig ble været sådan at det gikk an å finne frem malinga og pynte opp igjen etter sveising av hjørnet. Grønt ble det!

Attached Thumbnails

  • 20160316_175045.jpg

Thomas Heimdal

#48 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 23 March 2016 - 20:32

Fikk litt garasjetid og bygde verktøykasse. Tok bort ene setebenken da jeg ikke vil ha folk der likevel. Kassa er lagd i finerplater som er festet med vinkeljern i bunn og fremkant.

Skal på sikt feste verktøykasse og ei kasse til oppå lokket med behørig feste.

Attached Thumbnails

  • 20160321_120813.jpg
  • 20160321_120825.jpg

Thomas Heimdal

#49 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 23 March 2016 - 20:37

Fikk også tak I ett sett med 33" (285/75-16) mudslingers, så nå blir det litt mer myr!

Attached Thumbnails

  • 20160321_095452.jpg

Thomas Heimdal

#50 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 24 March 2016 - 12:42

Må ha orden baki ja. For med nye dekk blir det vel nye vinkler bilen aldri har vært i før :-)

#51 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 02 April 2016 - 19:56

Felgene til mud-dekka rakk ikke frem i tide, så det ble kjøring på vinterdekk i Elvedalen i dag. Kanskje likeså greit da det var 20-50 cm snø overalt. Var så pysete på luftrykket at en offroadguru plutselig hi-jacka ventilene mine og sendte trykket ned under målbar skala. Var så vidt jeg spant et par ganger, mens vi dytta og slepte LRer. Artig!

Ny kjøring om 2 uker. Da regner jeg med det blir gjørmefest!

Attached Thumbnails

  • 20160402_150206.jpg
  • 20160402_143501.jpg

Thomas Heimdal

#52 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 02 April 2016 - 21:30

Bare lever mud dekka til seiping med det samme, det er go sort i snøen :-)

Synd det er så langt unna trondheim, ellers skulle jeg vurdert å tatt turen.

#53 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 03 April 2016 - 20:40

Muddekka er seipet, men jeg holder meg nok til vinterdekka vinterstid. Er ellers litt bekymret for dekksidene på vinterdekka kontra muddekka.

Ja det er litt langt med 40 mil for litt griskjøring, men den 16. er det hele helga. Da får du litt mer valuta for penga/kjøringa.
Thomas Heimdal

#54 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 03 April 2016 - 20:44

Fant ut hvorfor det lakk bensin hver gang jeg fylte full tank. Safaritanken bak påfyllingsrøret begynte å bli rusten gitt. Nå blir det strakrør rett ned.

Attached Thumbnails

  • 20160403_204549.jpg

Thomas Heimdal

#55 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 April 2016 - 21:23

Det ser ut som du har funnet en vanlig (?) G-feil der som ikke er så godt profilert som de andre typiske rustskadene. Min hadde akkurat det samme problemet for mange år tilbake, samt at selve påfyllingstussen var lekk. Kunsten var da å aldri fylle på max. Jeg kastet også ut safaritanken og gikk over til rør rett ned. 


Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#56 OleH

OleH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:

Posted 06 April 2016 - 14:53

Litt off-topic, mn dn 16, er det i Elvedalen å er det for alle biler eller kun G?
Bor selv på biristrand, så hadde vært moro å vært me på no slik så e får testa galloper'n litt :)

#57 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 06 April 2016 - 16:46

Det er åpnet for alle. Land roverne som arrangerer sammen med jeep klubben. Sjekk nlrk.no.
Thomas Heimdal

#58 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 06 May 2016 - 20:57

Fikk testet bilen enda litt på vekslende føre i offroadløypa. Snø, is, vann og gjørme lagde vanskelig forhold. Grådig artig! Og det endte bra selvom det er vannlinje inni bilen.

Vinsj er bestilt. Bilder og støtfangermods kommer.

Attached Thumbnails

  • FB_IMG_1460903594868.jpg

Thomas Heimdal

#59 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 06 May 2016 - 21:02

Vasket bilen og tok en liten fotosession i april. Den ser litt freshere ut nå enn for ett år siden da jeg hentet den.

Attached Thumbnails

  • 20160409_173206-1.jpg
  • 20160409_173643.jpg
  • 20160409_173445.jpg

Thomas Heimdal

#60 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 22 May 2016 - 20:57

Wolfroad på Rena i mai - et lite eventyr! Gjørme, steiner, kneiker og bakker. Artig! Bilen fikk kjørt seg og innfridde. Som vanlig sjåføren som er det svake ledd.
Fikk selvfølgelig nye riper og hakk, men det er det verdt. Nye pakninger, skruer, braketter, oljer og fett sammen med polish gjør den klar for vegen igjen.
Flere.

Attached Thumbnails

  • 20160514_183317.jpg
  • 20160513_151338.jpg
  • 20160513_150250-1.jpg
  • 20160514_124737.jpg

Thomas Heimdal