Gå til innhold



Foto

ABS slår seg inn, i lavhastighet.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
16 replies to this topic

#1 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 16 July 2015 - 21:26

Hei, jeg har et rart problem.

 

ABS, har begynt å tulle seg. Den tuller seg på den måten, at når du nesten ikke ruller, og skal bremse. Så slår den inn, og det er vanskelig å stoppe. Kjører du vanlig hastighet, og skal bremse, så merker du ingenting. Når du bremser i lavhastigher, så føles bremsepedalen rar ut.

 

Alle bremsene fremme og bak, er nye. Det ene bremserøret fremme, er nytt. Da PKK ikke godkjente bilen, før det var skiftet.

 

Så er det noen, som har noen tanker om hva som kan være grunnen til at ABS slår inn i lav hastighet, og hvordan jeg får fikset det?

 

Mvh

 

Michael



#2 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 16 July 2015 - 22:53

ABS sensorene fremme er deffekte/ mye rust rundt dei. Kjøp nye og ta ut de gamle og gjør godt rent før du monterer dei nye.
Da skal Abs fungere slik den skal.

#3 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 16 July 2015 - 23:05

Enig med wellcraft, trolig sensor på hjul foran som lager muffens. Men sjelden selve sensoren ryker trur jeg, heller mye rust og dritt som samler seg mellom sensoren og tannkransen. Skru de løs og rengjør godt.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#4 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 16 July 2015 - 23:18

Jeg prøvde på min bil å få dei ut uten å skade dei " sub03" men det lykkes ikke, så derfor så er det like greit å kjøpe nye først som sist.

#5 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 16 July 2015 - 23:49

Ja , jeg ser den. De koster sikkert ikke all verden så de er sikkert like greit å skifte de i samme slengen. :)


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#6 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 17 July 2015 - 10:09

Prøvde å finne ABS sensoren hos Amerikanske Bildeler, men den junglen der er ikke enkel å finne ut av alltid.



#7 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 17 July 2015 - 10:18

Søk på Ebay, der finner du det som passer, unngå div billige Kina saker, det er ikke alltid dei har korrekte dimensjoner, kjøp AC Delco , GM ,eller andre kjente produsenter.

#8 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 17 July 2015 - 15:34

RockAuto.com

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#9 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 19 July 2015 - 21:21

Slenger meg på tråden;

 

Har tidligere lest at dårlige hjullager er grunnen til ABS som slår inn i lav hastighet.

 

Meen; Hvis hjullagere viser seg å være OK, er det altså mulig å bare bytte sensor? Eller pleier selve kransen også å være så skadet av "tidens tann" at det

er like greit å bytte komplett hjullager med sensor? (Følger det med ABS sensor når en kjøper hjullager med velkjent "brand", f.eks AC Delco el.l?)

 

MVH

S-A



#10 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 19 July 2015 - 22:33

Det er skjelden kransen som er gåen. Du kan selvfølgelig bytte ut hele hub'en da får du nye lager og abs sensorer, men det koster penger.
Å bytte ut sensorene er jo mye billigere.

#11 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 20 July 2015 - 10:50

Enig med wellcraft, trolig sensor på hjul foran som lager muffens. Men sjelden selve sensoren ryker trur jeg, heller mye rust og dritt som samler seg mellom sensoren og tannkransen. Skru de løs og rengjør godt.

 

Slenger meg på tråden;
 
Har tidligere lest at dårlige hjullager er grunnen til ABS som slår inn i lav hastighet.
 
Meen; Hvis hjullagere viser seg å være OK, er det altså mulig å bare bytte sensor? Eller pleier selve kransen også å være så skadet av "tidens tann" at det
er like greit å bytte komplett hjullager med sensor? (Følger det med ABS sensor når en kjøper hjullager med velkjent "brand", f.eks AC Delco el.l?)
 
MVH
S-A

 
Då kransen inte sitter utvändigt på dessa bilar så är de inte troligt att de är rusk imellan krans och givare eller tidens tand.
De som kan hända är att rost runt ,absgivaren på spindeln pressar upp absgivaren och avståndet blir för stort. Ibland så sitter de tunna shims mellan absgivaren och spindeln. Då kan man göra rent (utan att få rusk ner i kransen) och prova med ett shims mindre. Dock så kan detta resutera i att givaren tar i kransen, här får man prova försiktigt så att de inte går sönder. Har en fet däck penna som jag tar på givaren monterar och snurrar försiktigt på hubben och ser så att den inte har direkt kontakt med kransen. Abs givaren går också mäta så ser man vilken som är utanför värdet eller trasig med en multimeter. Lägger med en link.
Ev ett hjullager som tidigare nämts.

Mvh
Manfred


Edited by manfred, 20 July 2015 - 10:51.


#12 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 20 July 2015 - 11:36

Hei igjen,

 

Her var det mange gode svar :thumbsup:

 

Enda et tilleggsspørsmål fra meg;

 

Når er "vanlig" at hjullager foran er modent for utskiftning?

200K km?

300K km?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg skal bytte alle kuler / ledd i forstilling, i tillegg har jeg samme problem med ABS'en som "jobber" i tide og utide.

Har finni ut at jeg skal ha Tahoe'n en stund til, så jeg vil gjøre noe med ABS problemet.

Hvis det er "vanlig" at hjullager er modent for utskiftning ved en viss KM, så kunne jeg jo like godt bytta lager m/ sensor når jeg først plukker forstillinga i molekyler. Istedenfor å måtte ta en aksjon til f.eks våren igjen.

 

 

(Leste et sted her på forumet at en bruker hadde gjort samme jobb som jeg skal gjøre nå, men forstillinga ble ikke "skikkelig bra" før hjullager også var byttet..)

 

MVH

S-A

 

 



#13 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 20 July 2015 - 21:21

Helt enig Manfred, var i grunn det jeg mente med rust mellom sensor og kransen slik at sensoren løfter seg.

 

S-A: min erfaring er at hjullager-huben sjelden holder så lenge som 200k.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#14 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 21 July 2015 - 09:25

Hei igjen,

 

Da  blir det nok nye hjullager på meg, like greit å bli kvitt ABS problemet, og med nye kuler / ledd og justering av spissing, kanskje det hjelper litt på

diesel-forbruket :)



#15 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 21 July 2015 - 11:25

Redd for å gå på en smell her, så derfor spørr man de som er litt mer stø på dette, enn hva jeg er.

 

Er denne rett? http://www.ebay.com/...199a084&vxp=mtr



#16 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 21 July 2015 - 20:51

Redd for å gå på en smell her, så derfor spørr man de som er litt mer stø på dette, enn hva jeg er.

 

Er denne rett? http://www.ebay.com/...199a084&vxp=mtr

 

Efter endast en snabb koll så hittade jag dessa från annonsen på rockauto sidan. 

Cross Reference:

  • ALS1184,ALS1185,ALS1186,ALS1187,ALS1331,ALS1333,ALS480 ,ALS482,ALS483,ALS531
  • 15991986,19181879,15990504,15990503,15991985,1918884,15997069,19181880,15997070,19181880

Kan va värt att kolla ibland så man får rätt part nr. Så är man tryggare. Dubbel kolla Daeng, gick  bara fort igenom!!

 

http://www.rockauto....4&parttype=1912

 

Trevlig sommar i Bergen

Mvh Manfred



#17 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 24 July 2015 - 18:51

Tusen takk Manfred, da tar jeg og bestiller derfra.

 

Det er manglen på sommer her i Bergen, men vi ser og har sett litt sol :)

Ha en fin sommer videre i Svergie Manfred :)

 

Mvh

 

Dæng (Michael)