Begge frambremser henger på chavrolet tahoe 6.5
#1
Posted 29 July 2015 - 22:23
#2
Posted 30 July 2015 - 01:06
Se om bremsevesken er fin og lys, og at det er riktig mengde.
Ta dekket av, og dytt tilbake klossene for å se om det gjør noen forskjell. Ellers er det vel kalipperene som kommer i hodet, men begge samtidig?
#3
Posted 30 July 2015 - 08:02
#4
Posted 30 July 2015 - 13:08
Hei,
Tidligere i år så fikk jeg plutselig meeerkelig lukt i bilen. Stoppa for å sjekke, så kom eimen av varme bremser...
Dette kom sånn over natta egentlig...
Tok en "grøftekanten auto fix" løsning, demonterte kaliperen fra braketten, tørka reint for gammelt snærk på glideboltene, på med kobberpasta.
Siden støvkappene til bremsestempelet i caliper'en er litt morkne, så tok jeg også å dynka med Brake Clean, blåste reint med trykkluft, gjentok dette til det var ganske reint det som kom ut.
Til slutt så dynka jeg det med Biltema sin "PTFE Lubricant". Og pressa stempelet inn / ut noen flere ganger til det gikk betydelig lettere.
(Brukte en tynn O-ring "picker" for å komme til på innsia støvkappa. Siden den picker'n er tynn, vær forsiktig så du ikke river sunn støvkappa mer enn nødvendig...)
Satte alt sammen igjen, og siden det har jeg ikke hatt no problemer med varmgang i bremsene.
Det er kanskje ikke den "korrekte" fremgangsmåten å gjøre det på, men det er en relativt billig fiks som kan vare alt fra 3 dager til 4 måneder. (Det funker ennå for meg, 4 måneder siden jeg gjorde det... Cirka....)
MVH
S-A
#5
Posted 30 July 2015 - 19:01
Hei igjen,
Én ting til.
Ikke selvopplevd, men de som er bilmekanikere til yrke med litt erfaring har nok vært borti dette:
Bremseslangen kan kollapse / separere seg innvendig. Det betyr at bremsevæske under trykk ute i caliperen ikke trekker seg tilbake (trykket faller), ergo vil bremsene henge på.
Når bremsene henger på blir det varmt, varmen får den innelukkede bremsevæska til å ekspandere, det henger på enda mer, det blir varmere osv.
Det er jo begrensa hvor ille det kan bli, kjører du så lenge at bremsevæska begynner å koke så går den over til gassform, og gass er jo komprimerbart. Så det vil vel aldri bli bom stopp.
De fleste har nok vett til å stoppe før det er så ille
Hvis slangen har separert seg innvendig så vil du se det hvis du prøver å lufte bremsene, i beste fall pipler det bare litt bremsevæske når du trykker på pedalen.
MVH
S-A
#6
Posted 30 July 2015 - 20:55
Hei igjen,
Én ting til.
Ikke selvopplevd, men de som er bilmekanikere til yrke med litt erfaring har nok vært borti dette:
Bremseslangen kan kollapse / separere seg innvendig. Det betyr at bremsevæske under trykk ute i caliperen ikke trekker seg tilbake (trykket faller), ergo vil bremsene henge på.
Når bremsene henger på blir det varmt, varmen får den innelukkede bremsevæska til å ekspandere, det henger på enda mer, det blir varmere osv.
Det er jo begrensa hvor ille det kan bli, kjører du så lenge at bremsevæska begynner å koke så går den over til gassform, og gass er jo komprimerbart. Så det vil vel aldri bli bom stopp.
De fleste har nok vett til å stoppe før det er så ille
Hvis slangen har separert seg innvendig så vil du se det hvis du prøver å lufte bremsene, i beste fall pipler det bare litt bremsevæske når du trykker på pedalen.
MVH
S-A
När en bromslang separerar invändigt blir de som en typ av backventil och trycket släpper inte som de skall, som du beskriver.
Men om slangen har separerat invändigt och man trycker på pedalen och man luftar så kommer du att få stort sett samma resultat som om slangen hade varit hel, pga av de höga trycket som man har i en bromskrets. Dock så släpper inte bromsvätskan tillbaks obehindrat och bromsen lägger sig på som du beskriver.
Kolla över bromsok (caliper) så dessa löper lätt o ledigt, efter de så kan man börja kontrollera att om bromsslangen har separerat (ev huvudcylinder om testet inte hjälper).
Kontroll av bromslang:
Allt monterat/ luftat, tryck-släpp pedalen, bromsen ligger på, släpp slangen lite vid bromsröret (hjäper detta?) om NEJ, bromsen ligger fortfarande på, prova släpp luft nippeln, nu skall bromsen inte ligga på om oket är löst o ledigt. Detta kan man göra för att kontrollera slangen. Då är denna biten i bromskretsen som hindrar vätskan att kunna släppa tillbaks vätskan/trycket.
Mvh
Manfred
[q];++d){var>[q]+d[q])break;a+=d}b=!0}this.e&&(d=x+e(json.stringify(this.h())),131072>[q];++b)for(var>
#7
Posted 03 October 2015 - 19:37