Gå til innhold



Foto

Jeep Cherokee 1996 2.5TD - Første Jeep eg eiger.

jeep cherokee 2.5td 1996 1995

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 05 October 2015 - 23:28

Hei!
 

Har funnet meg ein 1996(seint 1995) Jeep Cherokee 2.5td eg leker med tanken på å kjøpa.

Var oppe og såg på den i dag. Rustmessig er den i tipp topp stand. Null i verken karoseri eller ramme. Har kun gått 186000km. Innvendig ser den veldig bra ut.
Av tekniske detaljer veit eg at vindusheisane bak ikkje fungerer og at bryteren for langlysene ikkje fungerer. Skulle ver ein lett fiks fekk eg beskjed om.

 

Bilen hadde stått ei lito stond, så den var tom for batteri og bremsene var rusta fast, så me fekk ikkje starta bilen. Batteri står på lading i natt, så skal opp å prøva den i måro. Eg veit at bladfjører bak må byttes, men ellers skulle den være klar til å skli gjennom EU.

 

Om alt er som det skal i måro blir da nok denna bilen på meg. Skal bruka den masse i fjellet og i skogen, samt dra ein hengar og to då eg er aktiv i Røde Kors Hjelpekorps og ofte er ute i ulendt terreng. Derfor har eg behov for bil med litt kraft og klaring.

 

Har bare eit par spørsmål. Er det låsediff på desse bilane når ein setter den i 4 låg? Er manuell foresten.

Korleis er det å bytte bladfjører på desse? Og kan eg lovlig få tak i kufanger til desse?

 

Noko spessielt eg må bita meg merke i?



#2 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 05 October 2015 - 23:32

Og kvar finn eg orginale bladfjører?



#3 Lars667

Lars667

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 06 October 2015 - 10:20

Hei. 

 

Disse bilene er veldig avhengig av hyppig oljeskift og bra vedlikehold pga. dieselen som er litt utsatt for sprekk i topper ved varmkjøring (den bakerste kan få litt dårlig kjøling). Søk litt på forum om VM 2.5 diesel. 

 

Vindusheiser bør ikke være vanskelig, nei, men litt mas kan du nok regne med at det er. Det spørs hva som er feil. Strøm til lys tror jeg går gjennom bryter. Bygg om til relestyring (lysforsterkingssett fra Biltema, f. eks.). Hvis det er så lett fiks, hvorfor har ikke tidligere eier gjort det? ;-) Det pleier jeg å spørre om hvis selger gir meg den regla. Jeg regner alltid med at det er en del arbeid hvis selger ikke har utbedret det selv.

 

Å bytte bladfjærer bak er noe herk, for å si det mildt. Med mindre det ikke er en rustflekk utenpå bolter. Du risikerer en del arbeid pga. disse boltene som går inn i ramma og er fastrusta. Ikke umulig, men du kan risikere å måtte borre deg inn i vangene for å få tak på mutter der, mener jeg å huske. Kjøp gjerne litt forsterkede fjærer. Husker ikke navnet på butikken i Oslo (på Alnabru) hvor jeg kjøpte mine... var det OME-sett det var snakk om?

 

Det er ikke låsediff originalt, men diffbrems som fungerer hvis det er brukt rett olje på diff.

 

Selv om denne ser ut til å være bra for rust (har du sjekket gulvplatene?), bør du få en god pris pga. disse defektene du nevner. Spesielt bladfjærene må du regne med en del timer og noen tusenlapper for.



#4 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 06 October 2015 - 10:26

OME-fjærer ja :)

 

Vell, eiger var grønn som ein busk når det kom til bil, så at det ikkje er gjort forundrer meg ikkje. Relestyrt var ikkje ein dom ide! Skal få sjekke opp i det.

 

Kva vil du sei bytteintervallen på oljo er? Kvar 5000km?

Og hyppig service, tenker du da på bytte av filter og væsker, eller meir avansert?

 

Sjekka grundig under bilen og under mattene inni bilen. Null rust :)

 

Får bilen veldig billig, dels fordi EU går ut i neste måned og dels på grunn av feilene som er på den. Skal levera den inn på EU på fredag og få mangellapp før eg bestemmer meg heilt.



#5 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 06 October 2015 - 23:09

Då har eg prøvekjørt bilen i dag.
La merke til at den var nåke ustabil på veien, trur da rett og slett er bladfjærene som synger på absolutt siste vers. Dei skal derfor byttast asap.
Ser og ut som om oljetrykksensoren er gåen. Den kunne gå fra OK trykk til 0 på eit blink, så fekk eg "check valve" varsellampe. Etter ein liten stund blei den normal igjen.

 

Den skal inn på EU-godkjenning på fredag. Bestillt time hos Automester. Får sjå kva mangellappen seier så tar eg da derifrå :)


Men bilen var såklart kjempe kjekk å kjøra. Sterk motor iallefall :)



#6 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 07 October 2015 - 11:00

Hvis bremsene var rustet fast så regner jeg med at totaloverhaling der også.
Bremsedeler og bladfjærer får du bl.a fra www.sarpsborgmotor.no eller www.maldalimport.no.

Det tar tid å bytte bladfjærer. Problemet består i gummiforinger med en metallforing innerst. Denne foringen ruster fast i bolten, og gjør at du ikke får bolten ut av monteringshullene. Fremme vil du kunne risikere at press fra bolten smeller løs bolten som er sveist fast på innsiden av ramma.

Først må du sause inn fjærfestene flere ganger over flere dager med WD-40. De bakre kan du kutte løs hvis du plages, men da må du kjøpe nye sjakler og nye bolter. Uansett kanskje ikke så dumt å bestille hvis du plages. Når du skal til med boltene trenger du lang latmann, for disse boltene sitter GODT. Start med å løsne bolten 1/4 runde. Så sprayer du godt med WD-40. Stram bolten igjen 1/4 runde, eller til du kjenner at det stopper. Ny runde med WD-40. Så kan du begynne å skru ut bolten: 1/2 runde på bolten. WD-40. Stram bolten 1/4 runde. WD-40. Skru ut 1/2 runde. WD-40. Stram 1/4 runde. WD-40. Slik jobber du deg utover helt til du kjenner at bolten løsner greit, da kan du skru resten. Dette var min suksessfaktor, og endte opp med å berge alle bolter og muttere.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#7 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 07 October 2015 - 11:43

Hvis bremsene var rustet fast så regner jeg med at totaloverhaling der også.
Bremsedeler og bladfjærer får du bl.a fra www.sarpsborgmotor.no eller www.maldalimport.no.

Det tar tid å bytte bladfjærer. Problemet består i gummiforinger med en metallforing innerst. Denne foringen ruster fast i bolten, og gjør at du ikke får bolten ut av monteringshullene. Fremme vil du kunne risikere at press fra bolten smeller løs bolten som er sveist fast på innsiden av ramma.

Først må du sause inn fjærfestene flere ganger over flere dager med WD-40. De bakre kan du kutte løs hvis du plages, men da må du kjøpe nye sjakler og nye bolter. Uansett kanskje ikke så dumt å bestille hvis du plages. Når du skal til med boltene trenger du lang latmann, for disse boltene sitter GODT. Start med å løsne bolten 1/4 runde. Så sprayer du godt med WD-40. Stram bolten igjen 1/4 runde, eller til du kjenner at det stopper. Ny runde med WD-40. Så kan du begynne å skru ut bolten: 1/2 runde på bolten. WD-40. Stram bolten 1/4 runde. WD-40. Skru ut 1/2 runde. WD-40. Stram 1/4 runde. WD-40. Slik jobber du deg utover helt til du kjenner at bolten løsner greit, da kan du skru resten. Dette var min suksessfaktor, og endte opp med å berge alle bolter og muttere.


Takk for tipset! :)

Finnes det ein enkel måte og auke turbortrykket? Og kva vil motoren orginalt tåle?
Hadde ein Mitsubishi L200 der ein bare shimsa opp wastegaten, håpe da e nåke liks lett på Jeep'en 😁

#8 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 09 October 2015 - 23:40

Så blei da Jeep på meg. Pruta den ned fra 25.000 til 17.000 da det viste seg å veir meir på EU en forventa. Fikk tilbud fra verksted på 11.000. Frister litt å ta det.

 

Kommer med meir info når eg får gjort litt meir. Har iallefall handla inn nytt batteri da det som sto i bilen var dødt :)



#9 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 10 October 2015 - 10:05

Gratulerer med jeep'n :)

Mr.C

#10 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 11 October 2015 - 21:07

Gratulerer med jeep'n :)

Mr.C

 

<script pagespeed_no_defer="" type="text/javascript">//=a.offsetWidth&&0>=a.offsetHeight)return!1;a=this.j(a);var c=a.top.toString()+y+a.left.toString();if(this.b.hasOwnProperty©)return!1;this.b[c]=!0;return a.top<=this.c[p]&&a.left<=this.c[m]};O[r].l=function(){for(var a=[F,G],c=[],d={},b=0;b{d=y+e(c[b]);if(131072=a[q]+d[q]&&(a+=d),b=!0);N.criticalImagesBeaconData=a;if( B){var c=this.d,b=this.f,l;if(f.XMLHttpRequest)l=new XMLHttpRequest;else if(f.ActiveXObject)try{l=new ActiveXObject©}catch(P){try{l=new ActiveXObject( B)}catch(Q){}}l&&(l.open(D,c+(-1==c.indexOf(z)?z:t)+L+e( B)),l.setRequestHeader(A,E),l.send(a))}};O[r].h=function(){for(var a={},c=h.getElementsByTagName(F),d=0;d=a[b.src].n&&b[p]>=a[b.src].m)a[g]={renderedWidth:b[m],renderedHeight:b[p],originalWidth:b.naturalWidth,originalHeight:b.naturalHeight}}return a};N.k=function(a,c,d,b,g){var k=new O(a,c,d,b,g);M(f,H,function(){f.setTimeout(function(){k.l()},0)})};N.criticalImagesBeaconInit=N.k;})();pagespeed.criticalImagesBeaconInit('/mod_pagespeed_beacon','http://www.offroad.no/forum/index.php?app=forums&module=ajax§ion=topics&do=quote&t=131836&p=1694436&md5check=8e7413b8a27413e2e0ba108d159dbbc0&isRte=1,WyQ3C4mRrQ,false,87GHs8R2g88'); //]]></script>[q];++d){var>[q]+d[q])break;a+=d}b=!0}this.e&&(d=x+e(json.stringify(this.h())),131072>[q];++b)for(var>

 

Gratulerer med jeep'n :)

Mr.C

 

Takker!
Planen er å ta ein grundig vask i måro og gå skikkelig over den. Samt betale omregistrering og ordne med forsikring :)

 

Holder nok denne tråden litt oppdatert om det er av interesse :)



#11 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 12 October 2015 - 19:30

Gå heller ned i garasje-delen av forumet og lag deg en ny tråd der. :D
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#12 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 12 October 2015 - 21:09

Ahh, god ide! :)