Gå til innhold



Foto

Girkassetrøbbel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 ragnar_garli

ragnar_garli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 104 Innlegg:

Posted 11 December 2015 - 12:50

Jeg har trøbbel med en girkasse, men er usikker på hvilken.

 

Bilen er en Gen1 Durango, 5.9 bensin 2003 modell, i Norge kjent som Truckmaster

 

Automatkassa er nok en 46RE, selv om kontakten til TRS (der en henter parksignal, ryggelys, etc.) er den sekspolede som egentlig bare sitter på 545RFE

 

Transferkassa er en NV244 (sommerfirehjulstrekk, vinterfirehjulstrekk og lavserie)

 

Her om dagen skulle jeg fra is til asfalt og slo over i sommerfirehjulstrekk. Har lagt merke til at den har vært litt treg i dette skiftet i det siste. Midtveis i svingen sier det tydelig klonk under bilen, og jeg kjenner at firehjulstrekket slipper.

 

Problemet er bare at etterpå er det ingen framdrift noe sted (eller bakover heller)

 

Ville i utgangspunktet tenkt at et eller annet mekanisk i transferkassa har tatt kvelden, men det som er rart at når bilen har stått en stund greier den å dra seg en 10-20 meter før det atter gir opp, noe som får meg til å tenke at det muligens er et elelr annet ojetrykkrelatert.

 

Har en mulig ulyd fremst i hovedkasse, men har aldri ligget under bilen og hørt etter mens kassa har stått i gir.

 

Det er plenty med olje på hovedkassa. Olje og filter ble skiftet for ca 20000 siden. Skal inrømme at jeg er litt usikker på skftekassa. Påfyllingspluggen har satt seg så har akkurat fått nye plugger men ikke fått åpnet enda.

 

Et eller annet hint om hvor jeg skal begynne å sjekke hadde vært fint. Har bare skrudd manuelle kasser tidligere.

 

MVH

Ragnar


--------------------------------------
Ragnar Garli

Plass mellom tre'a. Her e det veg.

#2 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 18 December 2015 - 01:44

hei

 

får du målt trykkie på atomaten da?



#3 ragnar_garli

ragnar_garli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 104 Innlegg:

Posted 01 February 2016 - 20:19

Heisann,

 

Ting tar tid men nå er jeg endelig kommet I gangmed å skru.

 

Målte trykket på kassa, og fikk aldri line pressure over 30 PSI uansett gir. Alle andre trykk lider så klart under dette.  Tok ned ventilblokka og så at den lille "U" en som holder boost-vetilen på plass var  gått I stykker så denne venttilen hadde nesten falt ut av hullet sitt.  Håpet at olje som unnslapp herfra var årsaken til at jeg ikke greide å bygge trykk, så jeg bøyde til en bit som erstatning å satte ting sammen igjen.

 

Trykkluftsjekka stemler og server, og de virker greie.

 

På kald olje greier jeg nå å bygge linjetrykket opp til 60 PSI, men så fort olja blir litt varm er jeg tilbake på 30. Trykket til reversservoen lå en liten periode og vekslet 40-70 PSI før det roet seg på nesten ingenting

Kassa har når olja blir varm injen vilje til å gå rundt. Selv med avmontert fremdre mellomaksling spinner ikke utgående fra skiftekassa.

 

Har tidvis ulyd og litt vibrasjon som høres ut til å være I oljepumpetraktene. Begynner å mistenke denne, men er som sagt "manuellmekaniker" så er usikker på f.eks.hva som er lyden av sund converter kontra sund oljepumpe.

 

mvh

Ragnar


--------------------------------------
Ragnar Garli

Plass mellom tre'a. Her e det veg.

#4 ragnar_garli

ragnar_garli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 104 Innlegg:

Posted 01 February 2016 - 20:24

Glemte å skrive: Det kan se ut som om automaten har slitt litt med å holde ting fast en periode. Olja så ut som om den skulle gått 90 000 og var full av "mørk materie"


--------------------------------------
Ragnar Garli

Plass mellom tre'a. Her e det veg.

#5 ragnar_garli

ragnar_garli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 104 Innlegg:

Posted 23 May 2016 - 00:37

Da er kassa I orden igjen, og mye bedre enn fra fabrikk.

 

Hovedproblemet var trykkreguleringsventilen, men både ventilblokka og oljepumpa var full av spon, så konverteren hadde nok begynt å takke for seg. Har hatt RATS til å reparere ventilblokka samt å montere et TransGo shift kit I denne. Fikk de også til å bygge om direct cluthen med flere lamellar. Overhalte resten selv, og har lagt I flere lameller I overdriven.

 

Var også innom RATS å fikk benktesta kassa da alt var sammen igjen. Greit å vite at alt virker som det skal før en tar seg arbeidet med å montere inn. Absolutt ett sted som kan anbefales.

 

Kan på slutten nevne at de siste månedene før alt slutta å virke hadde bilen en tendens til å lugge litt I revers. Må inrømme at jeg ikke tenkte så mye over det da, men det er antagelig I tidlig tegn på at trykket I kassa beginner å bli lavt.

 

Problemet med sene skifter I transferkassa løstes med den gode gamle plukk fra hverandre, rens og smør.


--------------------------------------
Ragnar Garli

Plass mellom tre'a. Her e det veg.