Gå til innhold



Foto

Girkassetrøbbel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
No replies to this topic

#1 ragnar_garli

ragnar_garli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 104 Innlegg:

Posted 11 December 2015 - 12:50

Jeg har trøbbel med en girkasse, men er usikker på hvilken.

 

Bilen er en Gen1 Durango, 5.9 bensin 2003 modell, i Norge kjent som Truckmaster

 

Automatkassa er nok en 46RE, selv om kontakten til TRS (der en henter parksignal, ryggelys, etc.) er den sekspolede som egentlig bare sitter på 545RFE

 

Transferkassa er en NV244 (sommerfirehjulstrekk, vinterfirehjulstrekk og lavserie)

 

Her om dagen skulle jeg fra is til asfalt og slo over i sommerfirehjulstrekk. Har lagt merke til at den har vært litt treg i dette skiftet i det siste. Midtveis i svingen sier det tydelig klonk under bilen, og jeg kjenner at firehjulstrekket slipper.

 

Problemet er bare at etterpå er det ingen framdrift noe sted (eller bakover heller)

 

Ville i utgangspunktet tenkt at et eller annet mekanisk i transferkassa har tatt kvelden, men det som er rart at når bilen har stått en stund greier den å dra seg en 10-20 meter før det atter gir opp, noe som får meg til å tenke at det muligens er et elelr annet ojetrykkrelatert.

 

Har en mulig ulyd fremst i hovedkasse, men har aldri ligget under bilen og hørt etter mens kassa har stått i gir.

 

Det er plenty med olje på hovedkassa. Olje og filter ble skiftet for ca 20000 siden. Skal inrømme at jeg er litt usikker på skftekassa. Påfyllingspluggen har satt seg så har akkurat fått nye plugger men ikke fått åpnet enda.

 

Et eller annet hint om hvor jeg skal begynne å sjekke hadde vært fint. Har bare skrudd manuelle kasser tidligere.

 

MVH

Ragnar


--------------------------------------
Ragnar Garli

Plass mellom tre'a. Her e det veg.