Gå til innhold



Foto

Ram 12 eller 24v?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 23 December 2015 - 17:55

Hei! Sitter å dagdrømmer om ram for tiden. Undermotorisert gwagen får en til å tenke på cummins.

12 eller 24v? Er det mulig å kjøre frityr på begge to? Hørte det skulle bli enklere å registrere ned lette lastebiler til personbil snart. Da kanskje man slipper C1?

Automat eller manuell? Tåler noen av de trimming?

#2 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 24 December 2015 - 10:03

24 ventilern ville jeg iallefall aldri kjørt på frityr. Dieselpumpa er en VP44 som er kronisk å havarere på rundt 250-300000km. Litt usikker på årsak, men tørr diesel påstås å ha mye av skylden, iallefall i statene, tillegg til dårlig fødetrykk... 12-ventilern har oftest rekkepumpe og er antakelig mer solid mtp. frityr og uren diesel. Min bil veier i praksis 3400kg tom, så om den skulle vært nedregistert så hadde den hatt 100 kg nyttelast. Det er en litt stor kompis eller noen kasser øl. I mine øyne blir da bilen ubrukelig til annet enn å frakte matpakken til og fra jobb.

Automatkassene har jeg ingen erfaring med, men de har et dårlig rykte mtp. trimming. Manuellkassene er bunnsolide. Gammelbilen min hadde 5-trinns kasse. Den synes jeg var litt lang mellom 3. og 4. gir og det i kombinasjon med stor turbo gjorde den litt langbeint på de girene.. Min nåværende bil har 6-trinns kasse. Den liker jeg veldig godt! 1.gir blir aldri brukt med mindre jeg trekker henger, og 6 gir et meget behagelig turtall i 80-90 km/t. Orginal clutch holder ganske godt, men min slurte da jeg fikk chip, større injektorer og større turbo. Jeg kjører nå med forsterket clutch fra Spouthbend som skal holde 475 hk og ca 1350 NM. Denne slurer på 5. og 6. gir med henger, tung pedal og de mest aggresive hakkene på chipen. 


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#3 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 24 December 2015 - 12:51

Stemmer ja. Leste litt at 12v har fin pumpe for frityr. Da blir det 94-98 som er aktuell for meg. Men disse må vel justeres på samme måte som min gamle GD, justere pumpe/bytte elementer for å øke effekt? Samt luft :)

Ja riktig. Blir bortkastet da, mtp vekt. Ser gen 2 ram har egenvekt på 2900-3000kg ca. Får 500kg nyttelast da...... Bare så synd bomstasjonene tar 5 ganger prisen for lastebil enkelte steder! Heldigvis "bare" dobbel pris de fleste bommer. Lappen er vel ei investering, får ha bilen ifred da :-)

Sjelden å se med manuell, ivertfall på finn. Må si jeg liker automat da, men holdbart er øverst på lista.

#4 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 December 2015 - 15:44

Min bil står oppført med 3110 kg egenvekt, men i praksis er den tyngre.. Vet ikke med de tidlige 2.gen om de er lettere.


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#5 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 26 December 2015 - 20:38

Ser en del duramaxer og 90 talls silverado er regga som B, de er vel noe ala det samme... Men uansett om jeg kun får nyttelast på 500kg sparer det meg for mye bry. Kan jo ikke dra noe særlig henger heller uten C1E, selv om jeg tar BE nå.

Men kort oppsummert er det trygt med automat hvis en ikke tukler med motoren? Jeg er jo automat-tilhenger. Så får vi bare se hva som skjer med lovendringene framover.

#6 JB67

JB67

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 24 April 2016 - 10:57

Har hatt både 12V og 24V, begge med automater, men vil ved kjøp av min neste cummins velge en 12V med manuell kasse. Jeg stoler mere på en 12V med mekanisk innsp.pumpe enn 24V med elektronisk innsp, den pumpa koster mange K ved havari. Skjedde på min 24V og måtte ut med 18.000 for ny + jobben.


Hell yeah.....