Gå til innhold



Foto

Mangel på turtall


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 fisk

fisk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 07 February 2016 - 22:02

Mistet fullstendig turtallet på min g i dag.. Motor om 606A.
Mistenker i første omgang tett dieselfilter,men om ikkje? Kva er då evt årsaken.

#2 fisk

fisk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 10 February 2016 - 18:46

Byttet dieselfilter i dag i tillegg til sjekk av forfilter. Forfilteret såg rent ut, men hvordan tas dette ut uten å knekke plasten..?
Problemet er der fortsatt, starter fint men går ikke mange hundre omdreininger over tomgang på full pedal..
Skal sjekke eksos i morgen.

#3 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 11 February 2016 - 07:00

Hvis det er samme forfilter som på forgjengeren, så byttes hele uniten. 40-50kr for nytt. Har alltid i reserve.

#4 fisk

fisk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 11 February 2016 - 20:05

Forfilteret på denne motoren er ein del av dieselfilterholderen og blir nok ikkje byttet men evt renset ved behov.

Ellers så var ikkje feilen ved eksosanlegget, demonterte potta men ingen effekt. Det er heller ingen sensorer knyttet til eksosanlegget som lambasonde, egr etc, heller ikkje katalysator, så her er det ingen feil.. Forslag til videre feilsøking..?

#5 fisk

fisk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 01 March 2016 - 15:30

Nå er alle drivstoffslanger/rør byttet i forbindelse med filter og pumpe, samtidig til oringer og kopperpakninger. Fortsatt samme symptom. Fann en dårlig oring ved forfilter, men uten at dette var årsaken..
Ingen forslag?

#6 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 02 March 2016 - 05:23

Ikke helt enkelt utfra det du skriver men det sitter jo en elektronisk styrt pumpe på 606. Hvis du har skiftet alt på diesel tilførsel og er 100% sikker på at dette er iorden så er det nærliggende å tro at det er dieselpumpa som kutter mengde.

 

Det gjør den hvis en av sensorene den leser gir avvik fra forventet verdi.

 

Dette avviket skal kunne finnes igjen som feilkode når du leser av ECU med kabel + pc.

 

Kjent problem her at du får avviksmelding som er kommet som en følge av opprinnelig avvik. (grå hår+++)

 

Har du lest av ECU og funnet noen feilkode?

 

nielsa



#7 fisk

fisk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 08 March 2016 - 16:21

Takk for svar Nielsa. Har sjekket litt rundt mulige feil uten å ha fått lest av feilkoder då min leser er for nyere Mercedes desverre. Noen som forøvrig anbefaler en feilkodeleser for denne maskinen?

uansett, mistenker evt luft eller diesel, men har også vurdert Egr ventilen da denne kan skape endel problemer. Då mange blender denne vurderer eg det samme, men med modifisert elektronisk utgave, mao uten å få feilmeldinger som evt videre kan forstyrre styringa. Noko erfaring rundt dette? ALDA er også ein ventil som kan lure mange om den ikkje er tett/lekker, men har OM606.962 denne? Finner den ikkje på min? Takk for alle tips, ingen er for dumme i denne sammenheng.. ;)

#8 fisk

fisk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 22 March 2016 - 06:21

Etter bytte av drivstoffrør feilsøking etc var årsake dårlig/ mangel på kontakt til hjernen..
Dermed gav den feilmeldinger på innsugstrykk og gjekk i nødmodus.
Nå går den som ei kule igjen, og takk for all tilbakemelding!

Edited by fisk, 22 March 2016 - 07:29.