Gå til innhold



Foto

Fornybar diesel - erfaringer


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 264 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Blærum

Posted 25 February 2016 - 10:24

Jeg har kjørt noen tanker med Eco-1 fornybar, syntetisk, biodiesel. Jeg er positivt overrasket. Jeg merker først og fremst mer moment og penere gange på motoren. Det kan virke som forbruket er litt lavere, men det er litt tidlig å konkludere. Dieselen er fargeløs, skummer veldig lite og er luktfri. Andre ting jeg merker godt er at eksosen, også etter kaldstart ikke er ubehagelig. Nesten ingen lukt og ingen irritasjon i luftveiene av eksosen. Jeg har startet bilen ned i minus 25. Den er lettstartet fra før, men om ikke enda mer startvillig med denne diseselen. Dieselen skal ha vinteregenskapen ned til minus 37 grader.

Du kan foreløpig fylle Eco på Holmen i Asker og på Filipstad i Oslo.  Dette er det samme produktet som Statoil selger som HVO til tungtransport. Les artikkel her.

Hva er dine erfaringer?

Ps. jeg har ingen ting med eller noen forbindelser til Eco-1. Jeg er bare positivt overrasket.


Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#2 KennethK

KennethK

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Mitsubishi Pajero Glx Turbo 97mod
    Subaru Outback 2011 mod
    Opel Kadett C 78mod

Posted 25 February 2016 - 11:18

Høres interessant ut, men det er vel ikke mulig og fylle slikt på tanken i midt norge ???



#3 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 264 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Blærum

Posted 25 February 2016 - 12:05

Tror de har planer om 100 stasjoner. Problemet er at bilprodusentene henger etter med å godkjenne drivstoffet. Etter det jeg har lest meg til så er dette godkjent til alle diesellkjøretøy i USA. Alle vet at dieselmotorer i utgangspunktet ikke er veldig kresne på drivstoff. Diesel er jo hakket før asfalt, egentlig avfall fra raffineringen  :D  Når det gjelder spesifikasjoner er det kun tettheten det ikke oppnår, da den er 2,5 % lettere en fossil diesel. Den må ikke sammenlines med biodiesel som var på markedet for noen år siden.

Bare å mase på de på Facebook. Ellers så kan de levere pallefat med 1000 liter til entreprenører, gårdbrukere osv. ta kontakt med dem og spør om dette er aktuelt. Jeg vil jo tro at de som driver med maskiner vil ha stor glede av bedre arbeidsmiljø.


Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#4 ryback

ryback

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Toyota 4runner 1994 3.0TD 1KZ-TE

Posted 26 February 2016 - 15:53

Veldig interessant. Hvordan er det med dieselfilter etter å ha kjørt med eco-1? Jeg har lest at når man kjører med vegetabilsk olje, wvo, så må man bytte dieselfilter ganske ofte i begynnelsen. Gjelder dette for eco-1 også?



#5 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 264 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Blærum

Posted 27 February 2016 - 13:33

Man trenger ingen tilpassinger. Dette er andre generasjon, en helsyntetisk fornybar diesel. Den kan ikke på noen måte sammenlignes med forrige generasjon biodiesel. Laget på avfall fra fisk,kjøtt og skogindustri. Om man får voksing ved temperaturer under minus 37 grader, så forsvinner den når temperaturen øker. Les mer om du googler eco-1. Eneste aber er at Mitsubishi foreløpig ikke har godkjent den. Så har du garanti osv, så....

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#6 ryback

ryback

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Toyota 4runner 1994 3.0TD 1KZ-TE

Posted 01 March 2016 - 22:15

Nå leser jeg at eco-1 sitt drivstoff inneholder opptil 60% avfall fra palmeoljeproduksjon. Når de skriver på siden sin at det ikke inneholder palmeolje så vet jeg jaggu ikke hva jeg skal tro.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
  • PajeroKim likes this

#7 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 264 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Blærum

Posted 11 March 2016 - 18:38

Har du noen ref. på dette?

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#8 ryback

ryback

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Toyota 4runner 1994 3.0TD 1KZ-TE

Posted 12 March 2016 - 18:15

http://gemini.no/201...-fra-palmeolje/

Selv undersøker jeg muligheten for å kjøre på brukt frityrolje. Må finne meg noen pålitelige leverandører før jeg setter igang med modifikasjoner.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

#9 JennyD

JennyD

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:
  • Kjønn:Kvinne
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Range Rover

Posted 24 May 2016 - 15:09

Tenker selv på frityr, del gjerne om du finner nyttig informasjon!

 

 

Jenny



#10 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 264 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Blærum

Posted 23 June 2016 - 14:56

Land Rover folket har en interessant diskusjon på Lr forum.
http://www.lrforum.c...ic=79677&page=1

Edited by enjarl, 23 June 2016 - 14:57.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#11 ryback

ryback

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Toyota 4runner 1994 3.0TD 1KZ-TE

Posted 10 January 2017 - 16:54

Tenker selv på frityr, del gjerne om du finner nyttig informasjon!

 

 

Jenny

 

Jeg har nå fått en avtale med en restaurant for henting av frityrolje og driver og mekker filtreringssystem nå. Mitt system blir mer eller mindre det samme som vist i denne videoen: 

 

Siden jeg ikke er veldig god på å mekke bil skal jeg sette bort jobben til www.dajolka.net. Han har mye erfaring med ombygging av biler.

 

For min 4runner 3.0TD hadde han denne listen med ting som skal gjøres for å kunne kjøre på 100% WVO (iblandet 5% diesel om vinteren)

-          Udskiftning at gløderør

-          Udskiftning og justering af indsprøjtningsdyser
-          Trække ny fremsløbs drivstofslange fra tank til motor.
-          Montere varmeveksler som tilsluttes kølersystem
-          Montere ekstra drivstoffilter med elektrisk varme.
-          Montere elektrisk system som leveres pre fabrikeret (næsten Plug&play)
 
Montagen tager typisk ca. 12-16 arbejdstimer.
 
Det er selvfølgelig mulig å kjøre på frityrolje uten alle disse modifikasjonene, men jeg ønsker at det skal være minst mulig trøbbel og er villig til å betale for dette.