Gå til innhold



Foto

Girproblemer Gelandewagen

gir girkasse clutch gwagen gelandewagen

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 TommyP

TommyP

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 28 March 2016 - 13:01

Har en 1981 Gelandewagen 230 med 3.0 motor og 4 trinns manuell girkasse som ikke lenger vil gire. Jeg får imidlertid girene på plass når motor ikke går. De forutgående ukene har jeg hatt noe "skrapelyd" på reversen, samt at overgang mellom 1.-2. en gang i blant har smelt ved sannsynligvis litt for høyt turtall. Har sjekket nivå på hydraulikk, og her ser nivå bra ut. Kan heller ikke finne tegn til lekkasje på master / slave sylindere. Håper noen på forumet her kan anslå ut fra forklaringen på hva som sannsynligvis er problemet, eventuelt forslag til videre "feilsøking". Om noen eventuelt bor i Østfold og har lyst på en liten jobb, er dette også av interesse :)



#2 Peri280

Peri280

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 28 March 2016 - 13:53

Har en 1981 Gelandewagen 230 med 3.0 motor og 4 trinns manuell girkasse som ikke lenger vil gire. Jeg får imidlertid girene på plass når motor ikke går. De forutgående ukene har jeg hatt noe "skrapelyd" på reversen, samt at overgang mellom 1.-2. en gang i blant har smelt ved sannsynligvis litt for høyt turtall. Har sjekket nivå på hydraulikk, og her ser nivå bra ut. Kan heller ikke finne tegn til lekkasje på master / slave sylindere. Håper noen på forumet her kan anslå ut fra forklaringen på hva som sannsynligvis er problemet, eventuelt forslag til videre "feilsøking". Om noen eventuelt bor i Østfold og har lyst på en liten jobb, er dette også av interesse :)

 //<![CDATA[
(function(){var e=encodeURIComponent,f=window,h=document,m="width",n="documentElement",p="height",q="length",r="prototype",s="body",t="&",u="&ci=",w="&n=",x="&rd=",y=",",z="?",A="Content-Type",B="Microsoft.XMLHTTP",C="Msxml2.XMLHTTP",D="POST",E="application/x-www-form-urlencoded",F="img",G="input",H="load",I="oh=",J="on",K="pagespeed_url_hash",L="url=",M=function(a,c,d){if(a.addEventListener)a.addEventListener(c,d,!1);else if(a.attachEvent)a.attachEvent(J+c,d);else{var b=a[J+c];a[J+c]=function(){d.call(this);b&&b.call(this)}}};f.pagespeed=f.pagespeed||{};var N=f.pagespeed,O=function(a,c,d,b,g){this.d=a;this.f=c;this.g=d;this.a=g;this.c={height:f.innerHeight||h[n].clientHeight||h[s].clientHeight,width:f.innerWidth||h[n].clientWidth||h[s].clientWidth};this.e=b;this.b={}};O[r].j=function(a){a=a.getBoundingClientRect();return{top:a.top+(void 0!==f.pageYOffset?f.pageYOffset:(h[n]||h[s].parentNode||h[s]).scrollTop),left:a.left+(void 0!==f.pageXOffset?f.pageXOffset:(h[n]||h[s].parentNode||h[s]).scrollLeft)}};O[r].i=function(a){if(0>=a.offsetWidth&&0>=a.offsetHeight)return!1;a=this.j(a);var c=a.top.toString()+y+a.left.toString();if(this.b.hasOwnProperty©)return!1;this.b[c]=!0;return a.top<=this.c[p]&&a.left<=this.c[m]};O[r].l=function(){for(var a=[F,G],c=[],d={},b=0;b<a[q];++b)for(var g=h.getElementsByTagName(a[b]),k=0;k<g[q];++k){var v=g[k].getAttribute(K);v&&g[k].getBoundingClientRect&&this.i(g[k])&&!(v in d)&&(c.push(v),d[v]=!0)}b=!1;a=I+this.g;this.a&&(a+=w+this.a);if(0!=c[q]){a+=u+e(c[0]);for(b=1;b<c[q];++B){d=y+e(c[b]);if(131072<a[q]+d[q])break;a+=d}b=!0}this.e&&(d=x+e(JSON.stringify(this.h())),131072>=a[q]+d[q]&&(a+=d),b=!0);N.criticalImagesBeaconData=a;if(B){var c=this.d,b=this.f,l;if(f.XMLHttpRequest)l=new XMLHttpRequest;else if(f.ActiveXObject)try{l=new ActiveXObject©}catch(P){try{l=new ActiveXObject(B)}catch(Q){}}l&&(l.open(D,c+(-1==c.indexOf(z)?z:t)+L+e(B)),l.setRequestHeader(A,E),l.send(a))}};O[r].h=function(){for(var a={},c=h.getElementsByTagName(F),d=0;d<c[q];++d){var b=c[d],g=b.getAttribute(K);if("undefined"==typeof b.naturalWidth||"undefined"==typeof b.naturalHeight||"undefined"==typeof g)break;if("undefined"==typeof a[b.src]&&0<b[m]&&0<b[p]&&0<b.naturalWidth&&0<b.naturalHeight||"undefined"!=typeof a[b.src]&&b[m]>=a[b.src].n&&b[p]>=a[b.src].m)a[g]={renderedWidth:b[m],renderedHeight:b[p],originalWidth:b.naturalWidth,originalHeight:b.naturalHeight}}return a};N.k=function(a,c,d,b,g){var k=new O(a,c,d,b,g);M(f,H,function(){f.setTimeout(function(){k.l()},0)})};N.criticalImagesBeaconInit=N.k;})();pagespeed.criticalImagesBeaconInit('/mod_pagespeed_beacon','http://www.offroad.n...lse,WDhi--fK9vk');
//]]>

Har en 1981 Gelandewagen 230 med 3.0 motor og 4 trinns manuell girkasse som ikke lenger vil gire. Jeg får imidlertid girene på plass når motor ikke går. De forutgående ukene har jeg hatt noe "skrapelyd" på reversen, samt at overgang mellom 1.-2. en gang i blant har smelt ved sannsynligvis litt for høyt turtall. Har sjekket nivå på hydraulikk, og her ser nivå bra ut. Kan heller ikke finne tegn til lekkasje på master / slave sylindere. Håper noen på forumet her kan anslå ut fra forklaringen på hva som sannsynligvis er problemet, eventuelt forslag til videre "feilsøking". Om noen eventuelt bor i Østfold og har lyst på en liten jobb, er dette også av interesse :)

 //<![CDATA[
(function(){var e=encodeURIComponent,f=window,h=document,m="width",n="documentElement",p="height",q="length",r="prototype",s="body",t="&",u="&ci=",w="&n=",x="&rd=",y=",",z="?",A="Content-Type",B="Microsoft.XMLHTTP",C="Msxml2.XMLHTTP",D="POST",E="application/x-www-form-urlencoded",F="img",G="input",H="load",I="oh=",J="on",K="pagespeed_url_hash",L="url=",M=function(a,c,d){if(a.addEventListener)a.addEventListener(c,d,!1);else if(a.attachEvent)a.attachEvent(J+c,d);else{var b=a[J+c];a[J+c]=function(){d.call(this);b&&b.call(this)}}};f.pagespeed=f.pagespeed||{};var N=f.pagespeed,O=function(a,c,d,b,g){this.d=a;this.f=c;this.g=d;this.a=g;this.c={height:f.innerHeight||h[n].clientHeight||h[s].clientHeight,width:f.innerWidth||h[n].clientWidth||h[s].clientWidth};this.e=b;this.b={}};O[r].j=function(a){a=a.getBoundingClientRect();return{top:a.top+(void 0!==f.pageYOffset?f.pageYOffset:(h[n]||h[s].parentNode||h[s]).scrollTop),left:a.left+(void 0!==f.pageXOffset?f.pageXOffset:(h[n]||h[s].parentNode||h[s]).scrollLeft)}};O[r].i=function(a){if(0>=a.offsetWidth&&0>=a.offsetHeight)return!1;a=this.j(a);var c=a.top.toString()+y+a.left.toString();if(this.b.hasOwnProperty©)return!1;this.b[c]=!0;return a.top<=this.c[p]&&a.left<=this.c[m]};O[r].l=function(){for(var a=[F,G],c=[],d={},b=0;b<a[q];++b)for(var g=h.getElementsByTagName(a[b]),k=0;k<g[q];++k){var v=g[k].getAttribute(K);v&&g[k].getBoundingClientRect&&this.i(g[k])&&!(v in d)&&(c.push(v),d[v]=!0)}b=!1;a=I+this.g;this.a&&(a+=w+this.a);if(0!=c[q]){a+=u+e(c[0]);for(b=1;b<c[q];++B){d=y+e(c[b]);if(131072<a[q]+d[q])break;a+=d}b=!0}this.e&&(d=x+e(JSON.stringify(this.h())),131072>=a[q]+d[q]&&(a+=d),b=!0);N.criticalImagesBeaconData=a;if(B){var c=this.d,b=this.f,l;if(f.XMLHttpRequest)l=new XMLHttpRequest;else if(f.ActiveXObject)try{l=new ActiveXObject©}catch(P){try{l=new ActiveXObject(B)}catch(Q){}}l&&(l.open(D,c+(-1==c.indexOf(z)?z:t)+L+e(B)),l.setRequestHeader(A,E),l.send(a))}};O[r].h=function(){for(var a={},c=h.getElementsByTagName(F),d=0;d<c[q];++d){var b=c[d],g=b.getAttribute(K);if("undefined"==typeof b.naturalWidth||"undefined"==typeof b.naturalHeight||"undefined"==typeof g)break;if("undefined"==typeof a[b.src]&&0<b[m]&&0<b[p]&&0<b.naturalWidth&&0<b.naturalHeight||"undefined"!=typeof a[b.src]&&b[m]>=a[b.src].n&&b[p]>=a[b.src].m)a[g]={renderedWidth:b[m],renderedHeight:b[p],originalWidth:b.naturalWidth,originalHeight:b.naturalHeight}}return a};N.k=function(a,c,d,b,g){var k=new O(a,c,d,b,g);M(f,H,function(){f.setTimeout(function(){k.l()},0)})};N.criticalImagesBeaconInit=N.k;})();pagespeed.criticalImagesBeaconInit('/mod_pagespeed_beacon','http://www.offroad.n...lse,QdK6ctjj1rQ');
//]]>Hei.
Det første du bør gjøre er å sjekke foringene i endene av stagene på girkassa ( nylonforing i ene enden og " metallkopp" i den andre),
Blir mye slakk når de blir slitt.

Det er stort sett de som lager problemer når du ikke får kassa i gir. 4 trinns kasse er det " aldri " noe feil med, hvis det blir brukt
Riktig girolje , vel og merke.

#3 TommyP

TommyP

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 28 March 2016 - 16:59

Takk for svar! Første mistanke var om det kunne være noe med clutch siden det går fint å sette bilen i gir med motoren av. Tenker du at dette er utelukket - hva ville i så fall være symptom dersom dette var tilfelle? Har bare hatt bilen i noen måneder og aldri skrudd på GW før - nevnte foringer i endene av stagene på girkassa: kommer jeg til her uten å ta ned girkassen? Vet ikke hvilke olje som er fylt på, burde kanskje sjekke nivået med det samme. Hva slags olje skal på den forresten?



#4 Peri280

Peri280

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 01 April 2016 - 06:28

Hei.
Du kommer til stagene ( 3 stk )fra undersiden, da er det lett å kjenne om det er slakk i de.
Foringene er litt vriene å bytte,da det er litt trangt.
Girolje skal være api gl4

#5 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 02 April 2016 - 14:49

Det finnes masse bilder av girkassa evt. stag på web, bare søk.
4-manuell kassa, 711.20x, til Geländewagen skal - som de fleste Mercedes personbil girkasser, ha automatgirolje!!!!!!
ATF Dextron II eller Dex. III (bakover kompatibel), Suffix A.

Sjekk ut riktig Mercedes Blatt for dette, evt. gå til produsentenes websider og sjekk data for din bil.

Stol ikke 100% på hva folk sier, her på forumet er vi nok av bakgårdsreperatører, noen tror alle kjører feltvogn - som har andre spesifikasjoner..


Edited by Horch, 02 April 2016 - 15:35.


#6 Peri280

Peri280

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 03 April 2016 - 09:46

Hei.
Beklager så mye ang giroljetype,husket ikke i farta så jeg søkte på en oljevelger på nett.det viste seg jo ikke å stemme.
Burde dobbeltsjekket med andre .

Horch har helt rett,atf på girkasse,. Også i at man ikke bør poste noe man ikke er 100% sikker på.

Bra det er sånne som han på forumet som har slik kunnskap.

Tar det til etterretning.

Lykke til med feilsøk på girkasse