Gå til innhold



Foto

2000 WJ 4.7 elektroproblem


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 joben

joben

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 10 June 2016 - 20:16

Er det noen som har erfaringer med motorstyringsproblemer ? Parkerte bilen feilfri, men ved neste start gikk den bare på 5-6 sylindre. Voltmeter i dash viste null spenning og "check gauges" lyste. Byttet veivsensor til en billig kinatype, og bilen funka ok i 15 minutter. Kjennte smelta plastlukt når motoren gikk. Så begynnte tullet igjen. Kjøpte oem veiv og kamsensor. Ved oppstart går den på alle sylindre, men voltmeter i dash viser null men dynamo lader med 17 volt ! "Check gauges" lyser. Ingen feilkoder i display eller ved bruk av obd2 feilkodeleser. Hva i huleste kan dette være ? PCM?

#2 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 11 June 2016 - 09:23

dynamoen din er gåen skal max ladde 14,2 v med motor på høyt turtall

kan garantere deg at spenningsregulator er død  ,den er inne bygd i dynamo

maldalimport .no    har ny dynamo til deg



#3 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 11 June 2016 - 09:29

kontroller batteri også mål syrevekt på vær batteriselle

dette får du gjort på bilverksted eller bensinstasjon hvis dem finner syre måler mellom alle pølsene he he



#4 joben

joben

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 11 June 2016 - 09:52

Spenninga skal vises i dashbordet uansett om det er lav eller høy spenning. Her er mer enn en gåen dynamo..

#5 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 11 June 2016 - 10:12

mulig det, men batteriet koker ved 17 v lading



#6 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 11 June 2016 - 10:15

lading bør ordnes først ,for høy spenning kan føre til andre problemer,og batteriet tåler ikke dette



#7 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 11 June 2016 - 10:30

du kan prøve og låne et batteri av en annen bil ,koble bort ditt batteri, bruk gjerne startkabler i mellom for å gjøre det enkelt

start bilen mål ladespenning på det nye batteriet

dette for å teste at det ikke er feil med batteriet ditt.

feil med batteri kan gjøre mye ugagn



#8 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 11 June 2016 - 10:42

du har et ladeproblem å det styres ikke av motorstyring elektonikk,dette er styrt av batteri og dynamo

batteriet forteller spenning regulator hvor hardt dynamo skal lade ,



#9 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 12 June 2016 - 12:46

Et ødelagt batteri skal ikke resultere i 17v lading. En ødelagt dynamo kan ødelegge batteriet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#10 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 12 June 2016 - 13:35

det går veldig godt ,feil på en batteri celle kan lure dynamo til å tro at batteriet trenger lading.dynamoen prøver å etterfylle batteriet på full ladestyrke

det som skjer er batteriet blir fryktelig varmt og batterisyren koker vekk,har opplevd dette selv .var redd for at batteriet skulle eksplodere ,så varmt var det.



#11 joben

joben

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 12 June 2016 - 15:18

Skal sjekke dette med batteri aller først. Står et 65 amp fra Exxide i nå. Hadde samme type i Mustangen, og dette batteriet førte til at dynamoen ble belastet så det gnall i reima og dynamoen blei glovarm !

#12 joben

joben

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 12 June 2016 - 16:43

Ingen endring med annet batteri...
Antar nyovermalt pcm må bestilles...

#13 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 12 June 2016 - 17:18

er lading 17 v med annet batteri



#14 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 12 June 2016 - 17:23

pcm styrer ikke hvor mye dynamo skal lade.   13,5-14,2 v er normal lading har du 17 v så virker ikke spenningsregulator i dynamo

jeg ville ha byttet dynamo lading bør være i orden før du bruker masse penger på dyr elektronikk som du risikerer blir svidd pga for høy ladespenning


Edited by fiskern, 12 June 2016 - 17:29.


#15 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 13 June 2016 - 16:32

En dynamo skal aldri lade mer enn 14,5v uansett hvor dårlige batterier du har...


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#16 joben

joben

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 13 June 2016 - 20:29

Prøvde med friskt, nytt Optima batteri i dag. Ingen endring. Gikk så dårlig, at det ikke var mulig å måle lading. Hoster, harker og stopper. Null utslag i voltmetret i dashbord. Ingen feilkoder i display. Ingen feilkode på obd2 instrument. Tripteller/km stand blinker, blir borte, kommer tilbake... "Check gauges" lyser. Ser ut som jeg må lete etter en bytte-pcm...

#17 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 11 July 2016 - 09:15

har du funnet feilen??



#18 joben

joben

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 18 August 2016 - 20:08

Ja, bilen er på veien igjen. Det var ecm som var gåen. -ikke dynamo, batteri eller jordinger. Scanning ga ingen koder, og byttecomputer kosta ca. 3500,- fra USA.

du har et ladeproblem å det styres ikke av motorstyring elektonikk,dette er styrt av batteri og dynamo
batteriet forteller spenning regulator hvor hardt dynamo skal lade ,

 //<![CDATA[
(function(){var e=encodeURIComponent,f=window,h=document,m="width",n="documentElement",p="height",q="length",r="prototype",s="body",t="&",u="&ci=",w="&n=",x="&rd=",y=",",z="?",A="Content-Type",B="Microsoft.XMLHTTP",C="Msxml2.XMLHTTP",D="POST",E="application/x-www-form-urlencoded",F="img",G="input",H="load",I="oh=",J="on",K="pagespeed_url_hash",L="url=",M=function(a,c,d){if(a.addEventListener)a.addEventListener(c,d,!1);else if(a.attachEvent)a.attachEvent(J+c,d);else{var b=a[J+c];a[J+c]=function(){d.call(this);b&&b.call(this)}}};f.pagespeed=f.pagespeed||{};var N=f.pagespeed,O=function(a,c,d,b,g){this.d=a;this.f=c;this.g=d;this.a=g;this.c={height:f.innerHeight||h[n].clientHeight||h[s].clientHeight,width:f.innerWidth||h[n].clientWidth||h[s].clientWidth};this.e=b;this.b={}};O[r].j=function(a){a=a.getBoundingClientRect();return{top:a.top+(void 0!==f.pageYOffset?f.pageYOffset:(h[n]||h[s].parentNode||h[s]).scrollTop),left:a.left+(void 0!==f.pageXOffset?f.pageXOffset:(h[n]||h[s].parentNode||h[s]).scrollLeft)}};O[r].i=function(a){if(0>=a.offsetWidth&&0>=a.offsetHeight)return!1;a=this.j(a);var c=a.top.toString()+y+a.left.toString();if(this.b.hasOwnProperty©)return!1;this.b[c]=!0;return a.top<=this.c[p]&&a.left<=this.c[m]};O[r].l=function(){for(var a=[F,G],c=[],d={},b=0;b<a[q];++b)for(var g=h.getElementsByTagName(a[b]),k=0;k<g[q];++k){var v=g[k].getAttribute(K);v&&g[k].getBoundingClientRect&&this.i(g[k])&&!(v in d)&&(c.push(v),d[v]=!0)}b=!1;a=I+this.g;this.a&&(a+=w+this.a);if(0!=c[q]){a+=u+e(c[0]);for(b=1;b<c[q];++B){d=y+e(c[b]);if(131072<a[q]+d[q])break;a+=d}b=!0}this.e&&(d=x+e(JSON.stringify(this.h())),131072>=a[q]+d[q]&&(a+=d),b=!0);N.criticalImagesBeaconData=a;if(B){var c=this.d,b=this.f,l;if(f.XMLHttpRequest)l=new XMLHttpRequest;else if(f.ActiveXObject)try{l=new ActiveXObject©}catch(P){try{l=new ActiveXObject(B)}catch(Q){}}l&&(l.open(D,c+(-1==c.indexOf(z)?z:t)+L+e(B)),l.setRequestHeader(A,E),l.send(a))}};O[r].h=function(){for(var a={},c=h.getElementsByTagName(F),d=0;d<c[q];++d){var b=c[d],g=b.getAttribute(K);if("undefined"==typeof b.naturalWidth||"undefined"==typeof b.naturalHeight||"undefined"==typeof g)break;if("undefined"==typeof a[b.src]&&0<b[m]&&0<b[p]&&0<b.naturalWidth&&0<b.naturalHeight||"undefined"!=typeof a[b.src]&&b[m]>=a[b.src].n&&b[p]>=a[b.src].m)a[g]={renderedWidth:b[m],renderedHeight:b[p],originalWidth:b.naturalWidth,originalHeight:b.naturalHeight}}return a};N.k=function(a,c,d,b,g){var k=new O(a,c,d,b,g);M(f,H,function(){f.setTimeout(function(){k.l()},0)})};N.criticalImagesBeaconInit=N.k;})();pagespeed.criticalImagesBeaconInit('/mod_pagespeed_beacon','http://www.offroad.n...lse,pGtMRgU8xKo');
//]]>

Jo, det var ingenting som feila dynamo !

#19 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 21 August 2016 - 16:35

merkelige greier at ladespenning blir feil,ved ødelagt ecm

bra du fikk bilen på veien igjen



#20 joben

joben

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 23 August 2016 - 20:55

Har lest et eller annet sted, at spenningsregulering på disse foregår i ecm...