Gå til innhold



Foto

Oljeskift på gearkasse


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 28 August 2016 - 13:25

Hei, jeg kjøpte nylig en Tahoe 01 mod, og jeg har ikke noen opplysninger på når olje og filter har vært byttet på kassen.
Oljen ser bra ut og den lukter ikke svidd, men hva anbefaler folket på forumet, flushing av kassen eller kun oljeskift og filter? Jeg har hørt noen skrekkeksempel på mislykket flushing på gamle automatkasser.
Hva mener dere?.

#2 valemon

valemon

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 28 August 2016 - 19:33

Kjørte full flush på min 02 modell som hadde gått rundt 132000 km. Har null servicehistorikk på bilen, kom derfor frem til at det var det lureste, å bare få det gjort. Ingen problemer etterpå, det er vel 3000 km siden. 



#3 TT-Gunner

TT-Gunner

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 176 Innlegg:

Posted 31 August 2016 - 02:28

Er 60000 km intervall på olje og filter på kassa, samme gjelder bakaksel og transferkassa. Det mange glemmer bort, er at dersom du kjører ofte med henger må/bør det byttes oftere. 40000 om du kjører med henger 4-5 ganger I måneden, og 20000 om du kjører med henger mer enn 2 ganger I uka. Og med henger mener jeg ikke ei lita trille med hageavfall i ny og ne;-) Info er forøvrig fra service heftet i min 03:-)



#4 Karmann

Karmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 31 August 2016 - 19:42

Fikk flushet kassa på min 03 Tahoe i dag. 118000km har den gått og jeg vet ikke når/om den har blitt flushet før. Hadde ingen nevneverdige problemer heller men jeg syns den rykket litt nå og da spesielt ved nedgearing.

Stod å så på under prosessen og mekanikeren sa den gamle olja var egentlig ganske rød og fin men uten historikk og pga alder var det lurt å flushe.

Rakk bare en kort tur hjem på ca 10km i dag men nå gearer den ihvertfall silkemykt både opp og ned.

Koster 5900 inkl 15 liter Castrol olje hos Mekonomen.

Anbefales  :punk: xsmile.png.pagespeed.ic.5Yux4gu5_h.png



#5 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 05 September 2016 - 19:46

Takk for svar, jeg tror det er like greit å ta en flush av kassen når bunnpannen er nede og filteret skal byttes, ekstrakostnaden blir liten alikevel.

#6 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 12 September 2016 - 20:13

Jeg fikk flushet kassa etter jeg fikk småproblemmer med ujevn giring. Ble betydelig verre og verre. Flytta kanskje rundt dritt i kassa? Ved overhaling fant de noen dråper frostvæske i olje.

Er ingen guru, men tror at flush før trøbbel er bra.



#7 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 13 September 2016 - 21:03

Okay, skal vurdere dette, oljen ser bra ut uten brent lukt, bilen girer bra men i fra første til andre girer den litt hardt, der er ikke noen myk overgang til andre gear, hva kan dette bety??

#8 blackrider

blackrider

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 14 September 2016 - 20:48

trodde disse bilene gira temmelig hardt fra første til andre. min girer relativt hard fra første til andre ved noen anledninger og den har alltid gjort det.  den har gått 150 tusen km og jeg har bytta girolje/filter hver 30 000 km. bytte filter og etterfylle olje hyppig er vel tilstrekkelig vedlikehold tenker nå jeg.



#9 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 15 September 2016 - 19:49

Ja det er kanskje slik kassen skal være. Jeg ser det av kvitteringer at kassen har hatt full overhaling hos Rat's og i den forbindelse har det vært montert noe som heter Shift kit, hva er dette?? hvilken funksjon har dette settet?

#10 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 15 September 2016 - 22:17

Shift kit er en modifisering av kassa som i hovedsak gjør at den girer hardere og mer kontant. Dette brukes for å oppnå mindre sluring og overlapping av girene, da vil slitasje på slurebånd og clutchpakker bli mindre og temperaturen i kassa lavere. Kan sammenlignes med tow/haul funksjonen på bilene våre.

 

Dette er en populær modifisering for trimmede biler og i muskelbiler. De som kjører 1/4 mile eller annen racing kan sikkert tjene noen tideler, pluss at kassa vil holde lenger med raskere shift.

 

Så ja, med shift kit vil du oppleve at girskiftene er hardere enn normalt.

 

Jeg synes min Sub girer silkemykt mellom 1. og 2. gir, gjelder også Tahoe'r jeg har kjørt, så jeg synes ikke det høres normalt ut med original kasse.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#11 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 17 September 2016 - 07:19

Da er nok dette forklaringen på det jeg opplever med gearkassen, jeg har hatt en 04 Tahoe tidligere og den var ikke så bestemt i giringene som den jeg har i dag.