Gå til innhold



Foto

Venstre bakhjul låser under bremsing GD350


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 17 September 2016 - 04:48

Fikk en snedig feil.

 

Venstre bakhjul blokkerer med en gang jeg trykker på brems. Dette uavhengig om ABS er på eller ikke.

 

Fikk feil på EU kontroll i våres. Dårlig brems venstre bak. Automatjusterer var fastrustet og skiftet denne + nytt belegg på sko. Justerte opp og bilen gjennom EU kontroll. Funket bra en stund så skjer plutselig dette.

 

Har ikke åpent opp ennå men lurer nesten på om det kan være noe med lastkjennerventil. Har vanskelig for å tro at det er noe feil inne i trommel som gjør dette.

 

Må jo nesten komme mer trykk enn det skal inn til stempel som sitter inne i trommel på venstre side.

 

Noen som har vært med på noe lignende?

 

nielsa

 



#2 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 September 2016 - 09:23

Hadde du hatt gummislanger den siste biten fram til trommelen, ville jeg sagt at den har råtnet innvendig og fungerer litt som en enveis-ventil. Denne feilen er forekommende på gamle Mercedeser; også min 4.5 liter da jeg handlet den. Det som da skjer er at den er ørlite tett hvor væsken i realiteten bare flyter én vei, og så bygger det seg gradvis opp til at bremsen enten er på eller av., og til slutt bare på. Nå antar jeg at den fancy 463'en ikke har gummislanger, så da må i såfall lastkjenner-ventilen eller noe mellom den og trommelen ha en feil som virker på samme måte, men der er vel bare t-krysset foruten rørene, og en feil her virker lite trolig. Lastkjenneren din er videre byttet, og jeg tror ikke du får lastkjenneren til å hugge inn så fort selv om du justerer den til max. Den kan hugge ganske bra, men da har du vasket trommelen inni og bremser mer enn bare litt. 

 

Tenker at det enten, og mest trolig, er en mekanisk feil i trommelen din som hindrer at skoene drar seg tilbake fra bremseposisjon (fjær e.l), men da burde bremsen ligge litt på hele tiden. Alternativt at det er noe som virker som en enveis-ventil i bremserør-nettet. Det siste virker mindre trolig på en bil fra 90 - tallet, da jeg tror ting må modne seg flere år enn dette før du får "enveis-ventiler". Nå har ikke jeg peiling på 463 overhode, men er den like enkel som en 460 bak, ville jeg satset penger på at feilen er inni trommelen din. Du får finne ut hva det ikke er ved å sjekke ut komponent for komponent, og da sitter du til slutt med det som er feil. 


Edited by maelling, 17 September 2016 - 09:31.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#3 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 17 September 2016 - 14:52

Dette er jo for lite informasjon til å si noe fornuftig.., men har du for eksempel ikke byttet bremsevæske kan du ha rust i bremsesylinder bak slik at sylinder ikke returnerer, hva er status?

Ligger bremsene på slik at du har varm trommel?? Da er bremsevæsken dårlig og utvider seg med økt temperatur. Hva er status?

Kan du grunnjustering for bremsene på GW med sentrering av automatjusterer, shimsing av avstand mellom vippeplate og justerskrue og justering av åpning for bremsesko med føleblad?

Lastkjennerventilen justerer begge kretser samtidig, kun rust i rør/ventil kan endre på dette, Kom feilen litt etter litt eller plutselig?
Hvordan fin-justerte du bremse etter at du byttet bremsesko? Glemte du å rygge, men har rygget nå slik at justeringen har gjort at begge bremsesko går til trommel nå?

 

Håndbrekket kan være feil justert slik at bremseskoene bak ligger helt innpå - håndbrekket er det siste man justerer og skal være helt slakt ved bremsejustering!

Ved bytte av automatjusterer har denne ikke vært riktig sentrert eller justert, slik at den justerer bremseskoene helt ut, fortrykket for bremsekretsen bak (som lages vha trykkventilen i venstre støtdemperfeste framme vil presse bremseskoene ut på øversiden i tromlene slik at de ligger for mye på. Dette kan også komme av for stor slitasje på bremsetrommel samtidig som du har satt inn for tynne (men nye) bremsesko. Målte du slitasjen på bremsetromelen?? Status? Vet du ikke noe av dette har du hatt noen andre til å skru på bilen som ikke kan bremser på Geländewagen...    :|

 

Maelling, skal du ikke forlate teorien om gummislanger som råtner pga vann/bremsevæske og danner enveis-ventil i bremsesystemet?

Det kan ikke skje, du har nok bare hatt en feil du ikke har forstått noe av. Som sagt tidligere vil ikke gummi eller vann få bremseslanger til å råtne, men gammel bremsevæske (med vann) kan tykne og tette slanger, men slik bremsevæske er gjerne eldre enn faren din.


Edited by Horch, 17 September 2016 - 14:57.


#4 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 September 2016 - 16:05

@Horch: Jeg kan ikke huske du har nevnt det før, men jeg forlater bare en teori når det er ført nok empiriske bevis for at teorien er gal. Det er den gjengse teorien i merce-miljøene på utenlanske forum, hvor mange har opplevd det samme. Men hvorvidt det er selve gummien som går i oppløsning eller det er bremsevæsken som legger igjen nok avleiringer er en litt uinteressant teoretisk problemstilling. Kan se for meg at begge deler kan skje. Hvis du gjennomfører noen forsøk på begge deler, og rapporterer resultatene, så blir det interessant å se :) Når det gjelder mine 2 slanger hvor dette hadde skjedd, så var de uten tvil tette og problemet løste seg etter slangebytte. Man kunne hverken se igjennom dem eller presse noe som helst igjennom dem, så feilen har jeg nok forstått. 


Edited by maelling, 17 September 2016 - 16:42.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#5 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 17 September 2016 - 16:47

Hypotesen er dårlig, empirien er at millioner av biler ikke i den tilstand du beskriver, dvs. at vann eller bremsevæske løser opp bremseslanger!
Dette er aksiomatisk - trenger du mer?

Teori i utenlandske forum beviser ikke noe av din hypotese, men her kan jo du bringe litt empiri på banen!
Jeg leser videre at du betviler din egen hypotese samtidig som avleiringen fra bremsevæske blir en uinteressant teoretisk problemstilling, deretter vil du at jeg skal gjennomføre forsøk på din teori...?? Hmmm..
I beste fall oppstår avleiringer med metallrør som ruster, men sjelden i gummislanger da de ikke løses opp av vann/bremsevæske!
Gummislanger kan svulme og snevres innvendig med silikonbremsevæske, men pakninger i bremsesylindre vil nok feile først!
Jeg holder meg til felles kjente fakta og trekker slutninger fra det, det er både logisk, empiristisk og deduktivt!
Så må du forklare enveis-ventilen, glem ikke den!!!


Edited by Horch, 17 September 2016 - 16:52.


#6 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 September 2016 - 17:28

@Horch: Talk to the hand.

 

Nå, tilbake til topic for tråden:

 

Måtte du finne feilen nielsa :) Du har fått noen tips allerede som du kan forfølge.


Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#7 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 17 September 2016 - 23:28

Litt vanskelig å tolke beskrivelsen, men dersom hjulet låser seg ved veldig lett bremsing for så å slippe opp igjen når man slipper bremsen kan man i grunn godt se bort i fra trange bremseslanger. Blir bremsen hengende på derimot så er jo det standard både for tette bremseslanger og bremsepumper som kiler seg pga rust eller annen moro. Dersom hjulet frir når man slipper bremsen igjen vil jeg nesten tro at noe mekanisk har løsnet eller brukket, f.eks at en av de låsepinnene som holder bremsebånda har falt av. Da kan bremsebåndet "følge med" trommelen og kile seg f.eks mellom trommel og bremsepumpe. Det gir rimelig bråstopp. Dersom bremsen fortsetter å sitte på etterpå ville jeg først sjekket bremsepumpa (stempelet og sylinderen) på det hjulet for rust og andre problemer. Dersom det er fint er det bremseslanger som må til pers.

 

@Horch Jeg skal ikke påberope meg å vite hva som skjer kjemisk, men jeg har rota med mye gammelt (da mener jeg ned til 40 tallere) og har sett bremseslanger som er tette mange ganger. Jeg husker en gang jeg lurte på hvordan det var mulig å bli så tett, i det tilfellet var den ikke noen engangsventil, den var helt tett. Jeg skar over slangen, og i tversnittet var det lett å se. Gummien innenfor armeringen var svellet voldsomt opp, så det fantes ingen passasje. Det var gummi hele veien, ikke noe avleiringer eller møkk som jeg kunne se i alle fall. Årsaken til "enveisventil" effekten er enkel, det blir ikke en enveisventil, det blir nesten tett slik at det må mye trykk til å få væske gjennom. Når man bremser har man mye kraft både pga utvekslingen (forholdet mellom pedalbevegelse og bevegelse av bremsestempel) og evt. bremsekraftforsterker. Dette vinner i de fleste tilfeller over den svellede gummiet og får noe væske gjennom. Når man så slipper opp så er det bare kompresjon/torsjon i mekaniske deler og bremsebelegg samt fjærene på trommelbremser som trekker bremsen av igjen, og dette trykket faller fort under "grensen" for hva slangen slipper igjennom og bevegelsen stopper opp mens bremsen fortsatt er på. Det betyr ikke at den er like hardt på som når man tråkker som hardest på bremsen, men det er ofte mer enn nok til at hjulet har lite lyst til å gå rundt.



#8 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 18 September 2016 - 04:39

Bra med litt respons på forumet her.

 

Har jo montert og justert bakbremser på G noen ganger etterhvert men glemte fa..... meg ryggingen da jeg justerte avstand fra sko til trommel.

 

Kona bruker bilen så feil kan ha kommet over tid. Noen måneders siden jeg selv kjørte den. Tipper jeg trenger nytt belegg og en ny runde med ordentlig justering.

 

Takk for oppfrisking av prosedyrer og detaljer :thumbsup:

 

nielsa