Gå til innhold



Foto

Chevrolet Tahoe 2002 LT Evap P0446 og bank sensor P0332

verkstedet slurver miljø parameter

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 23 October 2016 - 19:16

Hjelp!

 

Har et problem med min Tahoe 2002 LT.

Helt siden jeg kjøpte bilen har jeg hatt en periodisk feil P0446 evap emissions vent circuit

 

- Verkstedet har i kjent stil - ikke akkurat gjort så forferdelig mye for å forsøke/gidde å fikse dette.

- Bare blåst reint eller byttet rundt tanken.

- Prøvd sågar med nytt tank lokk uten hell.

 

Har på nytt igjen vært innom verkstedet og de har på nytt igjen bare surret rundt bensin tanken.

 

Nå har det begynt å dukke opp

P0332 Knock Sensor 2 Circuit Low Input (Bank 2)

A knock sensor tells the engine computer when one or more of your engine's cylinders are "knocking", that is, exploding the air/fuel mixture in a way that delivers less power and can be damaging to the engine if prolonged.

 

 

Bilen bruker nå mye drivstoff og eksos røret virker mere svart

 

----------

Det er noe som heter Erg Valve og som sitter på denne biltypen på høyre side - festet med 2 skruer og en strøm kontakt. (lett å komme til, rundt 650-2000 kr)

Slik jeg har skjønt det - er denne relatert til gjenbruk/forbrenning av avgass for å få ned måle verdiene på det som kommer ut av eksospotta.

 

Denne blir ofte forurenset av avgassene.

 

Kan det være, at denne enheten er helt tett og må byttes? Verkstedet estimerer 15000 for å bytte banke sensorene.

650-2000 kr høres litt rimeligere å bytte først..

 

Motoren virker samtidig noe varmere enn den har vært tidligere. Muligens også litt høyere olje trykk. 

 

 



#2 Log85

Log85

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 23 October 2016 - 22:50

fant denne da..



#3 OddArild

OddArild

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 03 November 2016 - 16:25

Bytte bankesensorene gjør du selv på 1-2 timer i garasjen, alt etter hvor mye du har skrudd på bilen fra før :) 

Bestill de fra statene, kjøp kit med begge sensorene og ledningsnett. 

For 15.000,- skal jeg fly fra Stavanger til Oslo og skifte de for deg :P



#4 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 04 November 2016 - 19:59

hehe.

 

Har bestilt først en ERG modul via Ebay, får se om denne løser noe av problemet.

 

(Egentlig et møkkaprodukt løsning hele modulen. Spesielt - når alt skal være så miljøvennlig i dag...)

 

Er det noen som har plombert denne? Blir det i så fall mye tull på en EU kontroll, ifm avgass kontroll på disse bilene?



#5 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 05 November 2016 - 12:47

Knock sensorene gir signal ved tenningsbank. Hjernen forsøker i de fleste forhold å justere tenningen så tidlig som mulig. Ved for tidlig tenning oppstår tenningsbank som ikke er bra for motoren, derfor er disse sensorene der slik at maskineriet går med så tidlig tenningstidspunkt som mulig uten at tenningsbank oppstår.

 

Disse sensorene er kjent for å feile på motorene våre. De sitter under innsuget i to fordypninger som det samler seg vann over tid, som tar knekken på de.

 

Hvis du har kode P0332 er det sensoren eller ledningene til de som er problemet. Bytte av EGR vil ikke hjelpe deg noe, det er å kaste bort penger på deler etter min mening.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#6 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 27 November 2016 - 00:02

Ang P0446 kan det være at systemet ikke er 100% tett.

Tankarmaturet er kjent for å ruste i stykker, og et bittelite hull der kan gi feilkode.

 

Jeg har også tidvis hatt denne koden, men den blir borte av seg selv med litt blåsing og testing av purge valve og vent valve (litt forskjellige koder som kommer)


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum