Gå til innhold



Foto

Topp/toppakning eller evt turbohavari på Galloper


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Daruu

Daruu

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 12 November 2016 - 16:19

Hei.

Var så heldig å dra på meg en 1999 galloper 2.5td. Tenkte det var lov å poste her siden det er samme greia som en pajero.

Den har fungert helt fint i ca 100mil, men begynte plutselig å ryke endel av eksosen i dag. I tillegg blir det borte vann, og muligens litt olje.

Syntes det lukter litt søtt av eksosen/røyken, ihvertfall ikke ren oljelukt, selv om røyken er blå/grå.

Det er er verst på tomgang, eller om bilen triller på lavt turtall uten at man rører gasspedalen. Gir man på igjen da kommer det ett skikkelig "gufs".

Det kom når bilen var varm, usikkert om det ryker når den er kald (skal prøve igjen senere idag).

Bilen har gått ca 210k km og det har blitt bytta toppakning for ikke veldig lenge siden( usikker på om toppen ble trykktestet)

Slangen fra topp radiator til vannpumpe blir hard (det skal den muligens?) men ikke noe bobling i ekspansjonstanken eller koking.

Bilen går som den skal, og er fortsatt meget lettstartet.

 

Bortsett fra kjølevannet så minner det meg veldig om turbohavari jeg har hatt før... Er turboen på disse vannkjølt? Sitter å håper jeg slipper å ta toppen, et turbobytte er liksom endel mindre jobb, hehe.

 

Har dere noen tips til videre feilsøking? Hva bør jeg sjekke først? (Dette er både min første 4wd OG min første dieselbil, så er litt "grønn")

 

Takknemlig for alle svar

 

Mvh Daniel


Edited by Daruu, 12 November 2016 - 16:21.


#2 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 18 November 2016 - 01:18

Når vannet blir borte uten at du vet hvor så tyder det på at den kaster det ut igjennom ekspansjons tanken når man kjører belastning og turtall.  

Og da er som oftest toppen gåen med mindre man har montert topp pakningen feil. 

 

Turboen er nok ikke vannkjølt på Galloper, var ikke det på gen1, så vannet skal ikke bli borte ved turbo havari. 

 

Så ville sjekka olja om det har begynt å komme noe vann i den, ellers så er det stort sett bare at vannet blir borte man merker i første omgang så må sprekken i toppen utvide seg mer før det går med olje og blir innblanding av evt. vann. 

Dessverre ganske vanlig at toppen går på 2,5 literne av eldre årganger, ikke alle men en hel del. Ofte i forbindelse med varmkjøring av motor etc. 

 

Så sjekk olje evt. fyll på ekspansjonstank til normal nivå og kjør en tur og se om den er tom når du er ferdig.....



#3 Daruu

Daruu

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 22 November 2016 - 22:10

Takk for svaret.
Tror ikke det blir kastet ut igjennom ekspansjonstanken, ei heller i olja, så går nok ned i en sylinder...
Har begynt å plukke ifra hverandre så smått, regner med å kjøpe ny topp.
Noen som har prøvd å kjøpe fra han/de her?
http://www.finn.no/26026708

Bytter topp, pakninger, regrem med strammer og vannpumpe. Bør jeg bytte noe mer samtidig?

Og er det links eller "vanlige" gjenger på reimhjulet som sitter på veiva?

Edit: Det går vannrør inn på turboen, så må være vannkjølt, men den lader jo å virker ellers så er sikkert toppen

Edited by Daruu, 22 November 2016 - 22:14.


#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 23 November 2016 - 10:40

PASS PÅ at du får tiktig topp... Mitsubishi sine motorer kom med to forskjellige topper som IKKE går om hverandre. Du må dessverr av med den gamle toppen for å vite hvilken type du skal ha...

Nederst i dette innlegget http://www.offroad.n...roer/?p=1450422 ser du forskjellen på stemplene. Jeg vet ikke hvilken type Galloperen har...

Edited by HardKåre, 23 November 2016 - 10:42.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 23 November 2016 - 13:37

har komplett topp, begge typer hvis du trenger. ;)

har turbo også, men er uten vannkjøling



#6 Daruu

Daruu

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 18 June 2017 - 20:35

Etter litt opphold i bilskruingen pga sykdom (kreft er no dritt!) så har jeg sett litt på bilen igjen. Jeg bestemte meg for å skru den sammen å prøve meg på en EU før jeg evt tok toppbytte for å se litt åssen tilstand egentlig resten var i først.

Bilen ble skrudd sammen igjen å gikk like fint som før. Lot den bli god å varm - ingen røyk. Gjentok dette noen ganger men fortsatt så røyk det ikke av bilen. Leide prøveskilt å kjørte ca 25 mil - ikke en røykdott engang.

Sjekka vannet, syntes det var litt lite(har funnet en lekkasje ett sted i bakkant motor) - fylte på litt OGSÅ begynte den å ryke litt igjen. Det "gufser" når bilen går en liten stund uten belastning og man rører gasspedalen. Feks når man triller på gir en stund også gir på eller står på tomgang også gir på.
Jeg lufta ikkenoe etter at jeg fylte på vann, prøvde å gjøre det i dag å syntes ikke den ryker nå, men har ikke prøveskilt lenger så får ikke kjørt allverden - Er det på noe som helst vis mulig at luft kan gjøre dette?

Det var endel olje i cooler og rør, så har ikke helt friskmeldt turboen...