Gå til innhold



Foto

Anbefalt batteri 1996 Suburban 5.7l


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 BensinSubb

BensinSubb

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 08 December 2016 - 06:48

God morgen godtfolk.

 

Jeg er takknemlig for tips og råd til ett nytt batteri.

Har Optima Redtop som begynner å bli utslitt. Det batteriet har dessverre blitt utladet noen ganger for mye, så nå tappes det i løpet av ett par dager i kulden.

 

Da jeg pendler til jobb med tog. Bor sentralt til kjøpesentre, blir det altfor lite kjøring dessverre, så batteriet blir ikke ladet ofte nok.

Bilen står ute å fryser, ikke mulighet for strømuttak til Defa anlegget og vedlikeholdslade.

 

Så jeg må finne OM mulig, ett batteri som tåler kulda. Kanskje en uke i strekk, uten noe ladning.

 

Jeg leser via div Google svar, at Optima liker å bli ladet i ny og ne..

 

Hvilket batteri anbefales? Helst ett som jeg kan hente selv i Oslo og Akerhus, slik at det kan byttes ASAP.

Men vente noen dager på import fra feks USA er ok, om det batteriet er helt konge.

 

PS! Det ser ut som at jeg MÅ bruke terminaler på siden OG på toppen. De på siden ser for korte ut til å dras opp til topp.

 

Takk så langt :)



#2 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 08 December 2016 - 20:30

Hei, hvor stor plass er der som batteriet skal stå? Mitt råd er kjøp det største batteriet du får plass til, og min erfaring med Optima, Exide Maxxima mm, er heller dårlig. Nei gå og kjøp et vanlig bly/syre startbatteri med høy CCA kapasitet, denne batteritypen får du lite problemer med over tid, det er i hvertfall min erfaring.

Jeg vet at mange har klokketro på fancy batteri typer, men min erfaring er motsatt både på bil og båtsiden.
Sønnack / Banner er gode merker+ mange flere.

Attached Thumbnails

  • IMG_0112.JPG
  • IMG_0114.JPG

Edited by wellcraft, 08 December 2016 - 20:42.


#3 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 18 December 2016 - 19:41

Jeg har kastet mange defekte Maxxima batterier, andre batterier og en defekt dynamo....

 

En del leverandører har gått bort fra Optima pga kort leve tid og mye feil meldinger fra kunder.

Selv har jeg reagert på, at disse (Optima/Maxxima) bare oppgis med liten Ampere (50). Du kan da ikke ha noe særlig forbruk før det er tomt.

Stiller samtidig en del krav til dynamo/regulator mhp ladespenning.

Siste batteriet jeg valgte var denne gangen, var et Aldeco Pro batteri med topp og side pol, midt på treet prismessig. CCA kunne godt ha vært høyere..

                 

Sjekk gjerne dette samtidig:

Koble i fra batteri(ene) og mål med et Amperemeter hva hvile forbruket er når alt er slått av (0,2A kan være greit, 1,5-2A er ikke greit).

Ta ut sikring til radio forsterker og se om forbruket blir mindre (rele kan henge seg opp, bare et tips. Har slitt ut flere batterier og dynamo pga dette.)...

 

Vurder å skaffe fra Ebay: PriorityStart! ProMax HD Car Truck 12V Battery Vehicle Start Protector (rundt 1000-1200Kr) for automatisk å frakoble forbruk/batteri.

Du har da ca 11,5 Volt igjen og knekker ikke batteriet 100% hvis radio forsterker står på.

 

Sjekk væske nivået på batteri cellene og etterfyll.

 

Mål spenningen på batteriene:

 

    Hvilespenning for 12V batteri Ladningsgrad: 12,7 - fulladet 100% 12,3V - halv kapasitet ca. 50% 12,0V - kritisk, må lades ca. 30% 11,6V - flat, eller ødelagt ca. 10%

 

Skal man velge batteri titt også på dette:

​CCA - Cold Crank Amps, eller kaldstartstrøm utrykker hvor mye energi batteriet yter i startøyeblikket.(måles ved minus 18 grader). Så høy verdi som mulig...

 

​MCA/CA - Marine Crank Amps, som CCA, men måles ved 0˚C

 

​AGM - Lav indre motstand gir høy startkraft, tåler mange ut og oppladinger, samt tåler mer dyp utladinger. Lades raskt opp.Vedlikeholdsfritt og lekkasjesikker. Mindre fare for frostskader.

 

GEL - Som for AGM, men med noen avvik. Høyere indre motstand gir lav startkraft, egner seg for forbruksbatteri, ikke til start. Lades ikke så raskt opp som AGM.

Maks ladestrøm 14,4V. Spenningen faller kraftig når det nærmer seg tomt. Ikke alle ladere egner seg til GEL.

 

Sjekk også dynamo. Koster lite å kjøpe ny fra Statene. De gamle bilene hadde vel ikke mere enn 105A med 2 batterier!!? Biler fra 1999-2004 har ca 130A, biler fra 2005 har ca 150A. Ny 250A dynamo koster rundt 2500 Kr...

 

Gjør tiltak mot å ikke sulfatere batteriene. Se for eksempel artikkel fra Teknisk Ukeblad:

http://www.tu.no/art...atteriet/247905

 

Boksen koster rundt 2000-3000 kr og endrer batteriene sin leve tid mhp å kunne ta opp lading/levere. Selges også hos camping forhandlere - rettet spesielt mot bobiler.



#4 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 26 December 2016 - 11:01

Mye bra info i fra Arngor her, problemet med Tahoen er liten plass for større batterier, desse Optima og Exxide batteriene har lav kapasitet på amp timer, kun ca 50 og da får du ikke mange forsøkene på en kald dag. Men de leverer mye power i startøyeblikket.

Jeg kjøpte nylig en ny dynamo hos AM Bildeler og den var på 145 amp og leverer 14,35 V som er meget bra, prisen var heller ikke verst 2400kr. Nei jeg foretrekker "ordinære" batterier det er det desidert minst kluss med.

#5 chevy1

chevy1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 26 December 2016 - 11:59

Jeg kjøpte originale AC-Delco batterier til 6,5 dieselen som jeg hadde for noen år siden. De fungerte like godt etter 8 år, da solgte jeg bilen. Blien sto stille de fire ukene jeg var på jobb, uten noe lading, og når jeg kom hjem var det bare å snurre igang.

Kjøpte et sønnak til Avalanchen, det har funka i noen år nå, og i 6,2 subben står det ett -1-  grått biltema batteri. Det funker det også. Vel å merke med nye dyser, justert pumpe og nesten nyoverhalt motor. Så den er rimelig lettstartet.

Konklusjoner er vel at det er mange batterier som fungerer samme hva det heter. Bare man styrer unna de mest ukjente merkene. 



#6 Hallen

Hallen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 26 December 2016 - 20:52

kjøpte de to største som eg fikk plass til fra biltema sin sølv-cadium serie. de funker perfekt etter 2 år i 6,5 td 95 Suburban. har også hatt ett slikt i fiat traktoren, 3,5liters? diesel. der skulle det være bare to 160 A batterier, eg har montert inn ett 120AH sølv-cadium biltema batteri. det har ikke trengtes lades selv om det er mye småkjøring (brøyting av innkjøring) står stortsett hele sommeren uten bruk/lading.


Hallen
H_K_H@msn.com

____________________________________________________

eide biler:
Volvo 740 GLE 1984 solgt påkostet alt for mye, SOLGT alt for billig, og angrer på det i dag!
Toyota Lj 73 safari 2,4td tre lykkelige daga, da eg kjøpte de, da den startet i -17. og da eg SOLGTE den!
Jeep Grand Cherokee 1995 5,2l V8 SOLGT meget go bil!
VW vento 1,9td Kondemnert pga motor havari! BIL som imponerte mang en gang!
Chevrolet suburban 1988 SOLGT
Pontiac safari 1988 5,7 V8 bensin 1,1L/Mil 1,8L/Mil med bjølseth 680gdl SOLGT
Volvo 945 Ex. politibil! 1998 2,3fk selges
 

 

 


#7 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 26 December 2016 - 22:47

Sølv cadmium batteri er det samme som konvensjonelle bly/syre batterier. De har celleplater belagt med sølv/cadmiumlegering i steden for bly/antimon. Dei har noe bedre egenskaper enn de tradisjonelle bly batteriene.