Jeg har kastet mange defekte Maxxima batterier, andre batterier og en defekt dynamo....
En del leverandører har gått bort fra Optima pga kort leve tid og mye feil meldinger fra kunder.
Selv har jeg reagert på, at disse (Optima/Maxxima) bare oppgis med liten Ampere (50). Du kan da ikke ha noe særlig forbruk før det er tomt.
Stiller samtidig en del krav til dynamo/regulator mhp ladespenning.
Siste batteriet jeg valgte var denne gangen, var et Aldeco Pro batteri med topp og side pol, midt på treet prismessig. CCA kunne godt ha vært høyere..
Sjekk gjerne dette samtidig:
Koble i fra batteri(ene) og mål med et Amperemeter hva hvile forbruket er når alt er slått av (0,2A kan være greit, 1,5-2A er ikke greit).
Ta ut sikring til radio forsterker og se om forbruket blir mindre (rele kan henge seg opp, bare et tips. Har slitt ut flere batterier og dynamo pga dette.)...
Vurder å skaffe fra Ebay: PriorityStart! ProMax HD Car Truck 12V Battery Vehicle Start Protector (rundt 1000-1200Kr) for automatisk å frakoble forbruk/batteri.
Du har da ca 11,5 Volt igjen og knekker ikke batteriet 100% hvis radio forsterker står på.
Sjekk væske nivået på batteri cellene og etterfyll.
Mål spenningen på batteriene:
Hvilespenning for 12V batteri
Ladningsgrad:
12,7 - fulladet
100%
12,3V - halv kapasitet
ca. 50%
12,0V - kritisk, må lades
ca. 30%
11,6V - flat, eller ødelagt
ca. 10%
Skal man velge batteri titt også på dette:
CCA - Cold Crank Amps, eller kaldstartstrøm utrykker hvor mye energi batteriet yter i startøyeblikket.(måles ved minus 18 grader). Så høy verdi som mulig...
MCA/CA - Marine Crank Amps, som CCA, men måles ved 0˚C
AGM - Lav indre motstand gir høy startkraft, tåler mange ut og oppladinger, samt tåler mer dyp utladinger. Lades raskt opp.Vedlikeholdsfritt og lekkasjesikker. Mindre fare for frostskader.
GEL - Som for AGM, men med noen avvik. Høyere indre motstand gir lav startkraft, egner seg for forbruksbatteri, ikke til start. Lades ikke så raskt opp som AGM.
Maks ladestrøm 14,4V. Spenningen faller kraftig når det nærmer seg tomt. Ikke alle ladere egner seg til GEL.
Sjekk også dynamo. Koster lite å kjøpe ny fra Statene. De gamle bilene hadde vel ikke mere enn 105A med 2 batterier!!? Biler fra 1999-2004 har ca 130A, biler fra 2005 har ca 150A. Ny 250A dynamo koster rundt 2500 Kr...
Gjør tiltak mot å ikke sulfatere batteriene. Se for eksempel artikkel fra Teknisk Ukeblad:
http://www.tu.no/art...atteriet/247905
Boksen koster rundt 2000-3000 kr og endrer batteriene sin leve tid mhp å kunne ta opp lading/levere. Selges også hos camping forhandlere - rettet spesielt mot bobiler.