Gå til innhold



Foto

Tahoe 5,3 på gass motor lampe blinker


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 09 December 2016 - 13:21

Fylte gass i forrige uke og kjørte noen få mil med bilen før plutselig motor lampen begynte å blinke.

Jeg trodde denne lampen indikerte feil på katalysator eller oksygen sensorer.

Switchet over til bensin og da gikk det et halvt minutt og så slokket den.

Prøvde på nytt etter noen kilometer å gå over til gass og da blinket lampen igjen og bilen begynte å fuske.

Tilbake til bensin og alt normalt. 

 

Anlegget er et BRC anlegg.

 

Noen som har opplevd tilsvarende ?

 

 



#2 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 09 December 2016 - 18:06

Er det første gang du kjører på gass? Var motoren varm? Det kan være at anlegget er stilt for magert eller at det er stilt til å koble over på for lav temperatur.



#3 aof

aof

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 09 December 2016 - 18:44

Litt lite info i første posten, så svar på spørsmålene i post 2 hadde hjulpet? Og tillegg hva for slags stasjon fyllte du gass fra?

 

Jeg har vært borti noe liknende en gang, og da var det urein gass som var problemet. Den inneholdt ved en feil noen oljerester, som igjen gjorde at en ventil i gassanlegget på bilen ble "seig" og hang seg opp. Først tok den lang tid før jeg kunne slå over til gass, og tilslutt ville ikke bilen gå på gass i det hele tatt.

Den ventilen som var blitt treg, var problemet.

 

Det tok 5 min å rense den og etter det fylte jeg alltid gass på LPG stasjoner. De med den grønne logoen. Den gassen kommer visstnok fra gass i Nordsjøen og er reinere enn gass utvunnet fra olje.

 

Dette er alt jeg husker for det er noen år siden, men kanskje noen andre kan bidra med mere teknisk info?



#4 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 09 December 2016 - 20:13

Er det første gang du kjører på gass? Var motoren varm? Det kan være at anlegget er stilt for magert eller at det er stilt til å koble over på for lav temperatur.

 

 

Jeg har kjørt på gass i 3-4 år aldri opplevd dette her før.



#5 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 09 December 2016 - 20:30

Litt lite info i første posten, så svar på spørsmålene i post 2 hadde hjulpet? Og tillegg hva for slags stasjon fyllte du gass fra?

 

Jeg har vært borti noe liknende en gang, og da var det urein gass som var problemet. Den inneholdt ved en feil noen oljerester, som igjen gjorde at en ventil i gassanlegget på bilen ble "seig" og hang seg opp. Først tok den lang tid før jeg kunne slå over til gass, og tilslutt ville ikke bilen gå på gass i det hele tatt.

Den ventilen som var blitt treg, var problemet.

 

Det tok 5 min å rense den og etter det fylte jeg alltid gass på LPG stasjoner. De med den grønne logoen. Den gassen kommer visstnok fra gass i Nordsjøen og er reinere enn gass utvunnet fra olje.

 

Dette er alt jeg husker for det er noen år siden, men kanskje noen andre kan bidra med mere teknisk info?

 

Jeg fylte fra de med den grønne logoen, ikke hatt noen sånne problemer før og har fylt fra dem tidligere.

Prøvde senest i dag og slå over til gass, men da skjedde det samme.

Motoren var god og varm og jeg kjørte vel ca 4-5 mil på gass før problemene oppstod.


Edited by perg1, 09 December 2016 - 20:31.


#6 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 10 December 2016 - 23:37

Service på gassanlegget kanskje? Det er jo noen pakninger og diverse som trenger å byttes en gang i blant.



#7 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 11 December 2016 - 10:04

Service på gassanlegget kanskje? Det er jo noen pakninger og diverse som trenger å byttes en gang i blant.

 

Ja det slo meg også selv om jeg har hatt 2 servicer på de 3-4 årene som jeg har hatt bilen så er det nok sikkert det greieste.



#8 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 15 December 2016 - 09:28

Bilen tilbake fra service hos Transrep i Oslo, byttet èn injector til gassanlegget og alt var ok.

Vil virkelig anbefale Transrep, god service og flinke folk  :)

 

Nå får vi bare håpe at LPG Norge får igang flere stasjoner etter at Shell/Kosan har lagt ned sine  :mellow:



#9 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 08 February 2017 - 14:09

Dessverre så varte ikke den brukte injektoren jeg fikk montert fra Transrep så lenge så jeg måtte kjøpe en hel rail med 4 nye keihin injektorer for Prinz anlegg og bytte denne.

Var litt rørleggerjobb i og med at BRC har en MAP sensor koblet på den ene railen, men etterpå går bilen som ei klokke og den fuskinga på lave turtall som jeg har hatt en periode er nå borte.



#10 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 09 February 2017 - 17:29

Keihin er bra dyser. Regner med du merker at de er stillere enn de BRC bruker. :)



#11 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 13 February 2017 - 08:48

Keihin er bra dyser. Regner med du merker at de er stillere enn de BRC bruker. :)

 

Ja jeg merker litt forskjell på lyd, men mest av alt merker jeg forskjell på at motoren går bedre, mere drag og den fusker ikke lenger på lave turtall.

Så definitivt verdt den oppgraderingen.

Nå skal det sies at det var Keihin dyser på mitt BRC anlegg også, men en eller flere av disse var nok rett og slett defekte.

Ifølge Transrep så kan du høre når dysene er defekte for da klikker de noe sinnsykt.



#12 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 16 February 2017 - 17:22

Vi monterte Prins-anlegg på en tidligere jobb jeg hadde og en med BRC-anlegg kom innom og dysene i bilen hans bråka mye mer enn de i Prins-anleggene vi monterte ihvertfall. :)