Gå til innhold



Foto

Bytte til Xenon på 97'modell

xenon xenonlys g320 1997

  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 G320

G320

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 50 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Mercedes Benz Gelenderwagen G320

Posted 06 January 2017 - 20:27

Jeg har en G320 fra 1997 og ønsker bedre lys på bilen. Jeg har siste årene prøvd Osram nightbreak unlimited H4, og syns dissa var en del bedre enn de gamle halogenpærene, ihvertfall på fjernlys.

Jeg ser man får tak i en del Xenonkit, men at det er regler for hva som er godkjent og ikke. 

 

Det jeg leser er at bilen må ha nivåregulering og lyktespyling hvis Xenonpærene er over 25w. Pære og lykt må være godkjent og passe sammen (typegodkjent, D-merket, ECE-godkjenning). Kan noen korrigere meg her hvis jeg tar feil?

Er det krav til automatisk nivåregulering pga ujevnheter i veien, tung baklast i bilen mv.?

 

Hva må jeg gjøre for å få dette lovlig?

- Hva koster det å få godkjent montering hos forhandler?

- Jeg har lyktespyling i dag, men mangler nivåregulering. Kan jeg kjøpe meg et 25w Xenon-kit og montere? 

 

Fourbyfourclub.com sier følgende: "Be advice that you have to reprogram electronic ignition switch control module (switch to “XENON VORHANDELN”) using Mercedes STAR diagnostic for proper low beam function.

If your VIN number is not greater that 167703 from 30/05/2006 you have to replace SAM (Signal Acquisition/Activation Module) control module for proper high beam operation.". Er dette nødvendig på min modell eller kan man koble på Xenon på eksisterende ledninger?

 

 



#2 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 607 Innlegg:
  • Mine Kjøretøy:
    '86 300GD
    '01 ML270CDI

Posted 10 January 2017 - 11:00

Det skal være automatisk høyderegulering, og fordi lykta skal være typegodkjent til bilen, så får du ikke dette godkjent med et kit.

 

Xenonkit i eksisterende lykter kan du glemme - dette er umiddelbar mangellapp og kvalifiserer IMO til å få dyttet lykteinnsatsene opp i toeren, uten glidemiddel.

Her er forklaring på hvorfor dette ikke kan (og ikke skal) gjøres:

http://www.danielste...onversions.html

 

Hvis bilen kunne leveres originalt med Xenon-lykter, og du får tak i et originalt sett med lykter og originale høydejusteringsmekanismer, så kan du ha en ørliten sjans. Det fordrer at du får tak i papirer fra Bertel O Steen eller Mercedes sentralt på at bilmodellen ble levert med slike lykter.

 

Hva 4by4club skriver ift regelverk, kan du ikke ta for god fisk, fordi det er helt forskjellige regler i Norge og USA på lys. Det de skriver i artikkelen går på at bilen må at nyere biler har styringsmuligheter på lyssystemet, deriblandt høyderegulering. En del andre funksjoner på nyere G, er f.eks. at de detekterer om noen av baklysene har gåen pære, og da kan ta i bruk en av de andre pærene og regulere spenningen for å fylle funksjonen til den som er gåen.

All den tid 97-modellen er i eldste laget for å ha blitt levert med Xenon (mao som jeg tror - ikke som jeg vet), så tenker jeg du skal skyte en hvit pil etter å få noe godkjent og skrevet inn i vognkortet uten svært høye kostnader...

 

Hvis du hovedasakelig trenger bedre fjernlys, sleng på et par Hella Luminator Xenon 9" ekstralys. Da har du lys så det holder, det er rimelig og det er lovlig. 

 

Er er en måte å oppgradere lyskretsene, så du får vesentlig bedre lys. http://www.danielste...ays/relays.html

Om bilen har lyspæredetektor (varsler ved kaputt pære), så vil den ikke funke etter denne modifikasjonen.

 

Johan-Kr


Edited by Fenalaar, 10 January 2017 - 11:16.

MB 300GD '86





Also tagged with one or more of these keywords: xenon, xenonlys, g320, 1997