Gå til innhold



Foto

TilhengerVekt

hvor tung henger?

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 runemann

runemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 13 February 2017 - 15:03

Som flere nok har opplevd så vil henger-vekt fra bil til bil (tilsvarende bil) kunne variere en del. For min del er ingen henger eller vogntogvekt innført i vognkortet overhode. BT kunne heller ikke si noe konkret. Snakket med en som "styrer" med dette for GM. Nevnte også at de ulike trafikkstasjonene hadde ulike måter og beregne denne vekten på (seriøst). 

 

I følge hans papirer så kunne da subben min (diesel) trekke henger = 450kg u/brems, 2268 m/brems. 

Synes dette høres lite ut.

Sub med bensinmotor hadde en del større hengervekt. 

 

Subben min er fremdeles C1-bil, men vurdere å få den ned-reg til B. 

 

Antar det er en del andre her inne som har noe av det samme problemet + kanskje erfaringer med dette?

 

Var ikke mye å finne her inne på tidligere artikler ved søk.....

 

 

Rune



#2 runemann

runemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 17 February 2017 - 23:52

Var og snakka med en fra BT/SVV i dag om dette. 

 

1. SVV har ingen info om tilhengervektene som fabrikken anbefaler

2. Snakka noe om at begrensningene i hovedsak lå i gearboks og ikke bremsene

3. Årsaken til at det ikke er blitt innført tilhengervekter i vognkortet var visst nok at når bilene ble typegodkjent og registrert (C1) så var det ikke montert tilhengerfeste. Ved ettermontering av tilhengerfeste skal egentlig bilen forevises for kontroll da den da er modifisert.

 

Om det ikke står innført tilhengervekter i vognkortet så har man heller ikke anledning til å kjøre med henger da det pr. def. ikke er hengerfeste på den aktuelle bilen :-)

 

Men ingen som har fått innskrevet manglende tilhengervekter i sitt vognkort i ettertid, ev. ved omklassifisering av bilen sin? Måtte dere ev. skaffe til veie papirer for denne aktuelle bilen ved innskrivning i vognkortet eller brukte SVV data fra tidligere/andre tilsvarende kjøretøy?

 

Bekreftelses-papirer fra Bergheim koster 1500kr +m, dette er for arbeidet de har med å dra til Drammen trafikkstasjon og så få dem til å føre inn tilhengerdataene i sitt system.

Husk ev. at del 2- vognkortet må forevises/tas med. 

 

Hadde jo selvfølgelig vært ok og spart disse sure kronene da men......



#3 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 20 February 2017 - 17:03

Har vært omdiskutert tidligere, etter hva jeg forstår så er fasitsvar å kontakte Bergheim i Drammen(eller hvem som har importert bilen)

 

http://www.offroad.n...hengervekt0-kg/