Gå til innhold



Foto

Div. spm ang. Pajero 97


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 PajeroOffroader

PajeroOffroader

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 16 February 2017 - 22:11

Jeg har noen spørsmål ang. noe ombygging på Pajero'en min, noen er allerede besvart, men stiller de opp igjen her så jeg kan få alt på ett innlegg...

 

Jeg har planer om å heve bilen min med 2" hevesett TÜV godkjent få det inn i vognkortet, så sette på 3" karosseriheving og 35" MT dekk.

 

1. For det er vel ikke noen mulighet for å få alt dette inn lovlig i vognkortet vil jeg tro... Derfor et spørsmål: hvordan kan Artic Truck å Fjallasport få bilene de lager godkjent?

 

2. Men tilbake til de egentlige spørmålene.. Jeg må vel senke hengerfeste før jeg får godkjent 2" hevingen, så hvilken høyde skal det sitte på? Å hvor kan jeg eventuelt få kjøpt den/de delene som trengs?

 

3. Jeg har lett som pokker etter en tråd inne her som jeg er sikker på jeg har sett.. Det var en som lurte på noe med større dekk og fart, og der var det en som svarte at man kunne få tak i en dingseboms som man festet ett sted, så farten og speedometeret stemte overens. Hvis det stemmer, hva heter den delen?

 

4. Tilbake til større dekk: jeg bare lurer på hvorfor det ikke kan være noen mulighet for å få f.eks 35" dekk inn i vognkortet hvis alt stemmer.. Tenker på fart/speedometer, dekk ikke går utenfor hjulbuene/ tar inn i noe

 

5. Hvordan er det med skjermbreddere? Må man få det godkjent og er det lovlig?

 

På forhånd, takk for svar :-)



#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 17 February 2017 - 11:09

1. Arctic og Fjallasport har fått fabrikantenes godkjennelse til å gjennomføre en serie ombygginger på en bilmodell. De kan vise til at de bruker de samme delene hver gang, og at alle som jobber på bilene har lik kompetanse og erfaring. En slik avtale vil aldri en generell bileier kunne få. Husk også at Arctic hever lite og kutter mye. Det gir en bedre vektfordeling.

Du finner ingen bodylift kit til Pajero som har TUV-papirer, så nei du får det ikke godkjent. Dessuten måtte et slikt hevesett ha papirer som sa at det kunne brukes sammen med hevefjærer type de du har, og felger med TUV som sier du kan bruke den dekkdimmensjonen.

2. Senter på kula skal sitte mellom 35 og 42cm over bakken. Se om du finner tak på et firkantfeste / receiver hitch til Pajero, så kan du bestille akkurat det drop'et du trenger. Hør f.ex med bgnor.

3. Speedometer gear ratio adapter. Sjekk f.ex ebay.

4. Større hjul skaper større slitasje på motor og drivverk. Du får dårligere effekt på styring og brems, og tyngdepunktet heves slik at bilen blir mer ustabil i fart og unnamanøvre. Biltilsynet føler at det blir deres ansvar om noe skulle skje med deg pga ombygging, og nekter derfor for alt. Spesielt med tanke på videresalg av bilen. Derfor godtar de KUN TUV-papirer, da det er et uavhengig laboratorium som har vurdert forringelsen av kjøreegenskaper ved en viss del. Derfor vil du heller ikke kunne bruke to forskjellige hevesett hvor begge har TUV, med mindre de står nevnt i papirene til hverandre. Du finner ingen felger som er godkjente med TUV på 35 til Pajero, derfor får du det heller ikke godkjent i vognkortet.

5. Skjermbreddere skal egentlig stå i vognkortet pga endring av bilens "konstruksjonsbredde" (bredde på karosseri uten speil) Har du de montert når du skal vise heving så ber du dem bare om å skrive dem inn. Der trengs normalt ikke TUV.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 PajeroOffroader

PajeroOffroader

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 17 February 2017 - 13:11

Takk, takk, takk, takk, pokker heller detta gidder jeg ikke😝😂 TUSEN takk for svar😁

#4 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 20 February 2017 - 14:27

1. Teoretisk mulig igjennom Decra eller Tüv godkjenninger, (koster mye penger).  Har vært flere pajeroer godkjent med større dekk 36 er vel det største jeg vet om i Norge. Men mye jobb.

2. Lag selv, men trenger ikke de brydde seg iallefall ikke noe om det når jeg godkjent min.

3. Bytter om giringen på uttaket til speedometer vaieren på girkassa. (husker ikke noe spesielt navn i farta). 

4. De som godkjenner har ikke kunnskap nok og problemer med å være nøytrale/rettferdige så derfor kreves en bekreftelse ifra et ekstern godkjenning/sertifiseringsbyrå(Tüv, Decra, produsent av bilen etc) som bekrefter at bremser, oppheng, bil, speedometer, hjulbuer etc er ok. Så jo du kan få alt inn hvis alt stemmer og du får noen til å sertifisere det. 

5. Spørs hvor store de er, men jeg har aldri blitt plaget med det. Så lenge de ikke utøker bilens bredde utover hva som er oppgitt så er det ingen som bryr seg. Iallefall min erfaring.


Edited by Driving, 20 February 2017 - 14:27.


#5 PajeroOffroader

PajeroOffroader

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 10 April 2017 - 01:15

Jeg har et spørsmål ang. heving av bilen:

 

Jeg så under en pajero '92 som er 4" karosserihevet å så at bremsewirene til håndbrekket og bremseslangene bak var litt stramme.

Så jeg lurte på: når jeg skal heve min '97 med 2" hevesett og 3" karosseriheving, må jeg skaffe lengre wire og slanger eller går det bra med originale?



#6 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 11 April 2017 - 00:01

De 2" hevesettet som utgjør fjører samt å skru opp torsjonen vil ikke påvirke håndbrekket nevneverdig. 

 

Men med 3 tommer heving av karroseri så vil girstenger, påfylling diesel, håndbrekk og div bremserør  måtte justeres litt på. 

Utseende messig så bør man gjøre noe med for og bak fanger også... 



#7 PajeroOffroader

PajeroOffroader

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 11 April 2017 - 22:42

Ja, kjøpte meg et sett fra xpajun.com. Der fulgte det med til div. slanger og girspaker, men ikke bremseslanger. Men vet du/noen om man må kjøpe lengre bremseslanger? Eller om man må gjøre noe annet mikkmakk?

#8 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 13 April 2017 - 21:48

I tilfelle så må du bytte/forlenge bremserør og ikke slanger da det er bremserør som går ned til ramme/understell fra chassis. 

 

Jeg måtte justere litt/bøye litt på bremserør framme/framhjul ved 1 toms løft av chassis, så justeringer ja bytte/forlenge tja jeg vet dessverre ikke om det er helt nødvendig men jeg hadde bytta rør.  Det er lagt opp litt ekstra ved overgangene for å takle at ting beveger seg litt men ikke nok til å både opprette holde fleksibilitet og rekke fram. Men som sagt tror du kan strekke disse nok uten å bytte, men da er det ikke noe flex igjen....



#9 PajeroOffroader

PajeroOffroader

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 14 April 2017 - 14:04

Ok, takk får svar😊

#10 PajeroOffroader

PajeroOffroader

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 15 May 2017 - 15:28

Er det lett justere/skjøte på røra? Er det noe annet jeg bør tenke på? Gjenging og sånn... Hvor kan man evt. kjøpe andre rør, får de tak i det på et vanlig verksted?


Edited by PajeroOffroader, 15 May 2017 - 15:33.


#11 PajeroOffroader

PajeroOffroader

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 22 May 2017 - 23:28

Er det noen som har peiling på hva som er galt når det suser/"skurrer" ved girkassa? Jeg trodde først det var at strømledninger og høytalerledninger lå for nære hverandre, men etter at jeg hevet bilen så fikk jeg ikke på igjen den mansjetten/belgen under girspakene og opp gjennom karosseriet og da hørte jeg lyden kom fra under bilen. Noen som har peil på hva det er??