Gå til innhold



Foto

Hvordan skifte dynamo i Pajero 2,5 TD 2006 gen3


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Mr. Pajero

Mr. Pajero

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 23 March 2017 - 19:35

Er det noen som vet hvordan man skifter dynamo i ovennevnte bil? Ny dynamo er på vei, og i dag tok jeg en titt ned i motorrommet og konstaterte at det nok må gjøres en god del demonteringer for å komme til for å bytte den. Er det enklest å bytte ovenfra, eller underfra? Hva må eventuelt demonteres for å komme til dynamoen? Jeg har tre varsellamper som lyser i bilen, oljetrykk- ladelampe- og vann i filter(tror jeg). Målte spenningen ut fra dynamoen, og den var bare 11,9-12V når motoren går. Regner derfor med at dynamoen er gåen, så jeg bestilte ny fra bildeler.no. Alle gode tips for enklest bytting mottas med STOR TAKK.



#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 23 March 2017 - 20:38

På gen 1 og 2 er det enklest nedenfra, da må du ikke demontere så mye.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 Mr. Pajero

Mr. Pajero

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 23 March 2017 - 21:03

Ja, husker at jeg byttet på min forrige 86-mod 2,3 pajero. Den tok jeg fra undersiden. Var litt romsligere i motorrommet der enn i den jeg har nå. 



#4 Pajero MMII

Pajero MMII

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 10 May 2017 - 05:44

Hei,

jeg er er i samme situasjon nå, dvs. jeg har ikke bestilt ny dynamo ennå. Hvordan gikk skiftet?



#5 Mr. Pajero

Mr. Pajero

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 10 May 2017 - 07:53

Jeg fant en brukt dynamo til kr 1000,- på nett fra opphuggeri mens jeg ventet på den nye i posten. Returnerte derfor uavhentet den nye som jeg bestilte. Satte i gang uten å vite oppskriften på hvordan. Måtte tappe av vann fra radiator for å kunne løsne slanger som var i veien. Motoroljen måtte også tappes ut underveis, da det viste seg at vakumpumpen bak på dynamoen har et oljerør tilkoblet som må løsnes. Da alt var løsnet tok jeg et tau rundt dynamoakslingen og lirket/løftet den ut. Jobben må gjøres både fra over- og undersiden. Litt trangt her og der, men absolutt overkommelig. Den lokale Mitsubishi-pusheren skulle ha 11.500,- for jobben inkl. dynamo. Jeg kom fra det for kr 1000,-. Godt betalt for noen kveldstimer i garasjen. Resultatet ble 100% vellykket. Pass på to små kobberskiver som er pakninger på hver side av oljerøret som er tilkoblet under vakumpumpen.


Edited by Mr. Pajero, 10 May 2017 - 07:55.


#6 Pajero MMII

Pajero MMII

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 10 May 2017 - 22:29

Hei og takk.

Da du tappet olje, var det gjennom røret tilkoblet dynamoen?



#7 Mr. Pajero

Mr. Pajero

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 10 May 2017 - 22:42

Nei. Tappet oljen fra bunnpanna. Ville blitt for mye søl fra røret under vakumpumpen. 

Ikke noe vanskelig jobb, men tar jo litt tid. Mitsubishi-verkstedet beregnet 2,5 t på jobben. Regner med at jeg brukte det dobbelte, men da var det mye hodekløing underveis i og med at jeg ikke hadde peiling på fremgangsmåten. Nå som jeg vet fremgangsmåten skulle jeg gjort det mye raskere. Lykke til.