Gå til innhold



Foto

Motorlampe lyser og feilkode P0174 Tahoe 2002


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 25 March 2017 - 20:15

Jeg har fått en motorlampe som lyser kontinuerlig uten at motoren går spesielt dårlig av den grunn.

Leste av feilkode P0174 idag som indikerer lean bank 2.

 

Etter som jeg skjønner kan dette være en eller flere oksygensensorer, lekkasje ved innsug etc etc.

 

Har prøvd å kjøre bare på bensin for å se om det er relatert til gass, men lampen lyser like fullt.

 

Noen mener at dette er oxygensensoren foran som er defekt, men er det noen mulighet for å sjekke dette ?

Ha tilkoblet OBD feilkodeleser mens bilen går ?


Edited by perg1, 25 March 2017 - 20:15.


#2 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 28 March 2017 - 12:18

Ingen som har vært borti dette her ?



#3 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 28 March 2017 - 15:10

Jeg har hatt samme problem, da visste feilkodeleseren bank 2 sensor nr.1. Og da er det sensoren som ligger fremfor katalysatoren, står det sensor 2 så er denne bak .

#4 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 28 March 2017 - 20:00

støtter også bank 2 sensor 1. Dvs fremre sensor passasjersida. Men det KAN være sensor 2.

Det er den som registrerer blandingsforholdet og sender tilbake til hjernen. Sensor 2 registrerer så om verdiene etter katalysator er korrekte.

 

Koster uansett ikke mye for ny sensor på RockAuto, så jeg ville bytta.

Evt google litt


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#5 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 29 March 2017 - 08:12

Jeg har hatt samme problem, da visste feilkodeleseren bank 2 sensor nr.1. Og da er det sensoren som ligger fremfor katalysatoren, står det sensor 2 så er denne bak .

 

Jeg fikk bare feilkode P0174 fikk ikke opp noe om hvilken sensor det var, kan prøve en gang til i kveld.


støtter også bank 2 sensor 1. Dvs fremre sensor passasjersida. Men det KAN være sensor 2.

Det er den som registrerer blandingsforholdet og sender tilbake til hjernen. Sensor 2 registrerer så om verdiene etter katalysator er korrekte.

 

Koster uansett ikke mye for ny sensor på RockAuto, så jeg ville bytta.

Evt google litt

 

Jeg opplever ikke noe særlig fusking, ville den ikke fusket hvis den fremre er feil som justerer blandingsforholdet.....bare en tanke.?



#6 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 29 March 2017 - 08:19

 
Jeg fikk bare feilkode P0174 fikk ikke opp noe om hvilken sensor det var, kan prøve en gang til i kveld.

 
Jeg opplever ikke noe særlig fusking, ville den ikke fusket hvis den fremre er feil som justerer blandingsforholdet.....bare en tanke.?

Det vet jeg ikke. Antar den ville gått dårligere da ja. Husker ikke hvilke feilkoder jeg hadde, men jeg bytta sensor 2. Vet jeg hadde lean-kode i tillegg til en annen. Forsvant ved bytting av sensor 2.

Jeg ville bytta den og sett.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#7 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 30 March 2017 - 20:29

Da du har mager blanding kun på den ene siden synes jeg O2-sensor høres fornuftig ut. Er rimelig og enkelt å bytte.

 

Andre ting som kan utløse mager blanding er som du nevner vakumlekkasje, enten i innsugningspakning eller sprukne slanger, eller  feil på MAF-sensor.

I mitt hode ville en vakumlekkasje eller MAF forårsake mager blanding på begge sider, jeg ville derfor forsøkt å sjekke/bytte O2 sensor først.

 

Ellers er det gratis å feilsøke litt, og kanskje rengjøre MAF-sensoren. Du kan prøve startgassmetoden for å avdekke om den suger falsk luft et sted. Spray litt startgass rundt vakumslangene og toppene på motoren når den går på tomgang. Hvis turtallet øker har du en lekkasje i nærheten. Sjekk også at røret mellom MAF-sensor og innsug sitter ordentlig og er tett. 


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#8 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 03 April 2017 - 13:05

Da du har mager blanding kun på den ene siden synes jeg O2-sensor høres fornuftig ut. Er rimelig og enkelt å bytte.

 

Andre ting som kan utløse mager blanding er som du nevner vakumlekkasje, enten i innsugningspakning eller sprukne slanger, eller  feil på MAF-sensor.

I mitt hode ville en vakumlekkasje eller MAF forårsake mager blanding på begge sider, jeg ville derfor forsøkt å sjekke/bytte O2 sensor først.

 

Ellers er det gratis å feilsøke litt, og kanskje rengjøre MAF-sensoren. Du kan prøve startgassmetoden for å avdekke om den suger falsk luft et sted. Spray litt startgass rundt vakumslangene og toppene på motoren når den går på tomgang. Hvis turtallet øker har du en lekkasje i nærheten. Sjekk også at røret mellom MAF-sensor og innsug sitter ordentlig og er tett. 

 

Jeg vet nå ikke hvor rimelig den var da....fikk pris på 800 kroner for oxygen sensoren....

 

Sitter disse godt fast så man må varme opp for å få dem ut ?

 

MAF sensoren har jeg faktisk ikke tenkt på å rengjøre.....kanskje ta det når jeg skifter luftfilter nå i vår.



#9 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 03 April 2017 - 19:09

Ser de koster fra 20 $ og oppover på Rockauto. Jeg ville gått for ACDelco og da havner du fort på 5-800 kroner inkl frakt og mva er jeg redd.

Det lønner seg at eksosanlegget er driftsvarmt når du skal løsne sensoren. Pass deg for brannskader.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."