Pajero Sport / L200. Hadde fra hverandre hjullagrene og fettet opp igjen disse. La merke til at det var endel slark på utgående aksling. Er det normalt med så mye slark, og er det greit å kjøre med? Det var like mye slark på begge sider. Bilen er kjørt 300.000KM og har originale hjullagre, så jeg tviler på at disse nålelagrene noengang har vært byttet. Har litt rumlelyd når jeg kobler inn forhjulene, uten at det er noe dramatikk. Har en lik Pajero Sport som er kjørt 200.000 som har nokså lik rumlelyd, så jeg aner meg at det er mer normalt enn unormalt.
Bør jeg bytte nålelageret?
#1
Posted 06 May 2017 - 11:12
Kjerring og unger og garasje og hus og Pajero og Pajero Sport og Pajero Sport. Puh.
Livet er en lek. Tror jeg.
#2
Posted 06 May 2017 - 21:19
regner med det kun er lokk ytterst på navet og ikke noe ettermontert manuelt frikobling
drivknuten er kun opplagret innerst i navet med ett nålelager, så lenge det er ett lokk ytters så vil aldri det lagret surre rundt,
normalt at det vil være slakk ytters på aksling. er lageret gåen vil du kjenne at du kan løfte selve knuten opp og ned.
dette lagret vil ikke gi noe ulyd selv om det er gåent annet enn kakklelyd, men da må det være helt rasert.
har du ettermontert frinav ytterst så kan du få rumling i disse nålelagrene når du har frikoblet hjulene.
med faste lokk så er det splines på lokket som slites og sikkert ikke heldig for drivknuten heller.
har du rumling i 4wd forran og det ikke er hjullager, sjekk det ytterste lageret på høyre/frikoblingsiden av diff. det lagret går tørt og kun på fettet det ble satt inn i som nytt.
#3
Posted 09 May 2017 - 12:25
Strammet du lageret korrekt etter å ha fettet det opp?...