Gå til innhold



Foto

Bremseproblemer etter bytte av dynamo på Galloper II TDI


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 hbugge

hbugge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Galloper II, 2.5 TDI, 2001

Posted 09 May 2017 - 11:29

Gallopern (2001) sluttet å lade, så jeg tok mot til meg og bestilte ny dynamo. Fikk den gamle etter hvert ut, og inn med den nye.

 

Stor tilfredshet over at ladelampen lyste før jeg startet (hadde ikke sett denne på en stund), og at batteri spenningen økte med 10mv per sekund etter at jeg hadde startet.

 

Ladeproblemet var tilsynelatende løst.

 

Men, etter at kjerringa skulle på butikken, kom meldingen om at bremsepedalen var hard som stein og at bremsene ikke virket noe særlig. Bremsekraftforsterkervarsellampen lyser også.

 

Åpenbart har jeg mistet vacum.

 

Det er tre tilkoblinger til vacum pumpa på dynamoen. En til bremsekraftforsterker (oversiden), en til noe annen vacum opplegg (under), samt en kort slange til motorblokka (under). På stussen til sistnevnte hadde den nye dynamoen noe tynn plastikk, som jeg tok av da den gamle ikke hadde det.

 

Hvordan feilsøker jeg dette? Funker vel ikke med å spraye på startgass, da dette er en diesel.

 

Noen som vet noen om pakninger på vacumslange tilkoblingene? Jeg så ingen på den under, den over hadde en tynn kobberskive mot skruehodet, noe o-ring aktig under (mot pumpa) som var brukket og som jeg ikke brukte da jeg monterte den.

 

Takknemlig for råd!

 

 

 



#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7326 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Dodge Ramcharger 5,2 -78
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 09 May 2017 - 11:37

Lenge siden jeg skrudde på dette, men jeg mener at det er en kobling til vacuum, en oljesmøring inn i pumpa fra bak oljefilteret, og returolje inn i bunnpanna. Start med å sjekke at det faktisk blir vacuum, enkleste er vel å koble fra slangen inn på bremsekraftforsterkeren og holde en finger over slangen.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1621 Innlegg:
  • Sted:Oslo
  • Interesser:Warn M8000 winch<br />ARB- Bullbar<br />Sperre.<br />Skiver bak.<br />Bredder<br />Procomp X-terrain.

Posted 09 May 2017 - 12:22

Er som "hardkåre" sier en kobling/utgang til vakuum og da 2 til olje tur/retur smøring. Ingen pakninger på vakum slangene, og de går via rør på motoren. (iallefall på pajero) 90 som galloper er basert på. 

Men høres jo litt ut som du har tulla litt med tilkoblingene til olja?...



#4 hbugge

hbugge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Galloper II, 2.5 TDI, 2001

Posted 09 May 2017 - 13:09

Takk for svar. Vacumslangen og da det jeg skjønner er oljesmøring ser noe slikt ut:

 

 http://www.allfourx4.com.au/WebRoot/Store/Shops/allfourx4/54CF/8519/DB00/3CD0/5928/C0A8/DA35/CBBB/90923-02079-10.jpg

 

Her ble det en (o-ring aktig) manko under montering.

 

Jeg har definitivt tulla noe, vet bare ikke hva. "Driving" nevner tilkoblingene til olja, mener du at ikke olje, ingen smøring, intet vacuum eller hva?



#5 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1621 Innlegg:
  • Sted:Oslo
  • Interesser:Warn M8000 winch<br />ARB- Bullbar<br />Sperre.<br />Skiver bak.<br />Bredder<br />Procomp X-terrain.

Posted 09 May 2017 - 14:01

Den bajonett tilkoblinga du har bildet av er til olja, Olja har vel så mye til funksjon å kjøle som å smøre men ja blir det i lengden for lite av olja så går jo pumpa istykker. 

 

Den lille plast dingsen du fjernet sikker på at det ikke var en liten propp til en ekstra vakuum uttak?

 

 

Attached Thumbnails

  • Alternator-Mitsubishi-L200-4D56-Alternator-Mitsubishi-L300.jpg

Edited by Driving, 09 May 2017 - 14:03.


#6 hbugge

hbugge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Galloper II, 2.5 TDI, 2001

Posted 09 May 2017 - 14:11

Den bajonett tilkoblinga du har bildet av er til olja, Olja har vel så mye til funksjon å kjøle som å smøre men ja blir det i lengden for lite av olja så går jo pumpa istykker. 

 

Den lille plast dingsen du fjernet sikker på at det ikke var en liten propp til en ekstra vakuum uttak?

 

Nei, den satt på stussen til slangen som fører oljen tilbake til bunnpannen. Du ser den nederst på bildet her:

 

https://az768999.vo....090_large_0.jpg

 



#7 vidar7

vidar7

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Posted 10 May 2017 - 06:55

Hei.
Skjedde det samme med meg i fjor på en 93 mod. 2.5td.
Hos meg var problemet at dynamoreima var for slakk slik at den ikke drev dynamohjulet rundt etter montering, derav knallhard pedal.
Så sjekk om reima drar hjulet rundt!

#8 hbugge

hbugge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Galloper II, 2.5 TDI, 2001

Posted 11 May 2017 - 18:31

Hei,

 

Først takk for svar og gode forslag!

 

Skal ikke proklamere seier, men er 99% sikker på feilen.

 

Utrustet med Schwalbe EasyFit (til å smøre dekk før montering på felg på sykler), gikk jeg igang etter jobb idag. EasyFit'en tenkte jeg kunne være god å ha for å få på slangene etterpå.

 

Sjekket som HardKåre sa, om det var vacuum i slangen inn på bremseforsterkeren. Det var det ikke, noe som samsvarer bra med hard bremsepedal og rødt varsellys på dashbordet.

 

Og Vidar7, dynamoen ladet og gikk rundt, så det var ikke så enkelt som å stramme reimene.

 

Tok mot til meg for å ta av slangen som sitter på koblingen mot vacuumpumpa. Litt trangt og ekkelt, så jeg kjente litt med fingrene om hvor lange stussen var, og hvordan jeg skulle få kubeinet til å komme til for å løsne slangen.

 

Da kjente jeg at slangen var sprukket på undersiden, akkurat der stussen stopper. Mens motoren gikk, så prøvde jeg å dekke over med fingeren - og hørte klar forskjell med og uten fingeren. Så nå vet jeg hvordan en vacumpumpe "høres" ut :-)

 

Kan jo være glad at slangen røk nå under (nogenlunde) kontrollerte forhold!

 

Er en slik slange metervare hos Biltema/Torshov Bilrek?


Edited by hbugge, 11 May 2017 - 19:34.


#9 hbugge

hbugge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Galloper II, 2.5 TDI, 2001

Posted 14 May 2017 - 19:48

Jeg får vel gi meg selv en thumbs up!

 

Skar av slangen og monterte med litt kort overlapp inn på stussene, og started opp. Deilig at pedalen sank inn og at bremseforsterkerikonen på dashbordet sluknet!

 

Har kjøpt 1m slange (84 kr.) <reklame> hos Torshov Bilrek </reklame> kommer til å bytte begge endene (mot vacuum pumpa og mot bremseforsterkeren).

 

Endelig kom (litt) selvtillit tilbake :-)