Gå til innhold



Foto

ugrei styring


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 Jonsen

Jonsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 19 May 2017 - 23:51

Har en 98 Tahoe men litt ugrei styring. Er en del slakk. og ikke veldig behaglig å kjøre med.  Innimellom er den veldig tung å svinge til venstre med, men helt grei til høyre.  Hva kan være problemet? 



#2 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 20 May 2017 - 08:23

Hadde tidligere en 97 modell Tahoe...

Det er en beholder under panseret som kan etterfylles (svart lokk med en liten målepinne)...

Når denne er tom - så påvirker dette både bremser og styring (samme hydrolikk pumpe).

Regner med, at endeleddene dine må byttes. Det du kan prøve først er grease på smøre nipplene under bilen. Kan hjelpe litt frem til du bytter deler i forstilling. Sjekk også støtdempere.

#3 Jonsen

Jonsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 20 May 2017 - 10:20

Er fullt med olje der.

Bytta alle endeledd i fjor,  untatt den som sitter innpå styresnekka. 

Har lest at det kan være noe med servopumpa som kan være problemet?  syns ikke bremsene er slik dem bør være heller.  Er liksom litt trege til å ta vel full brems.



#4 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 20 May 2017 - 11:09

Største problemet med denne bil typen... nedoverbakke, god fart, ratt utslag feks venstre og bruk av bremsene.... Dette gir en litt guffen opplevelse.

Samme servopumpe skal brukes til både bremser og styring. Trykket er litt for dårlig, når begge funksjoner skal brukes samtidig. Ligger en del gamle innlegg på forumet om dette. Er usikker på om nyere pumpe/annen viskositet på olje vil gi forbedringer.

#5 Jonsen

Jonsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 20 May 2017 - 17:11

Den er tung på rattet uten at man er bortpå bremsen å.    Bremsene er igrunn trege uansett om det er flatmark eller bakke.   Er vel nesten verdt å prøve å bytte servopumpa



#6 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 26 May 2017 - 22:16

Hvor langt har bilen gått? Har du bytta styresnekka noen gang? Eller vet du om den er byttet tidligere? Det er jo mulighet for å stramme litt på styresnekka.

Dog ikke stram for mye, da får du mindre (og til slutt ingen) "gjenopprettingsfunksjon". Altså at hjula prøver å sentrere / peke rett frem. Selvfølgelig avhengig av om det er sporete vei osv osv...

 

Tillegginfo; Jeg har bytta styresnekke, hjelpesnekke, og alle kuler / ledd i forstilling (alt kjøpt nytt), og jeg er fortsatt ikke fornøyd med styringa.

Har igjen å bytte "gummiskjøten" mellom rattaksel og styresnekke, håper det utgjør den siste lille ekstra forskjellen.

 

 

S-A
 



#7 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 27 May 2017 - 09:03

Angående styring...

Hvordan er det med spissingen av dekkene og dekk type (egentlig høyden på dekkene)?
Slites dekkene i ytterkant? Lenge siden balansering dekk/felger?

Min gamle 97 modell Tahoe føltes noe vinglete på veien med Cooper dekkene med 75 i høyde, som var orginalt på bilen. Noe mere luft hjalp litt.

#8 Jonsen

Jonsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 03 June 2017 - 08:46

Hvor langt har bilen gått? Har du bytta styresnekka noen gang? Eller vet du om den er byttet tidligere? Det er jo mulighet for å stramme litt på styresnekka.

Dog ikke stram for mye, da får du mindre (og til slutt ingen) "gjenopprettingsfunksjon". Altså at hjula prøver å sentrere / peke rett frem. Selvfølgelig avhengig av om det er sporete vei osv osv...

 

Tillegginfo; Jeg har bytta styresnekke, hjelpesnekke, og alle kuler / ledd i forstilling (alt kjøpt nytt), og jeg er fortsatt ikke fornøyd med styringa.

Har igjen å bytte "gummiskjøten" mellom rattaksel og styresnekke, håper det utgjør den siste lille ekstra forskjellen.

 

 

S-A
 

 

 

Den har gått 260tusen.  Tror ikke det er bytta styresnekke på den.   Tenkte kanskje å bytte den.   Er det mye jobb?


Edited by Jonsen, 03 June 2017 - 08:46.


#9 Jonsen

Jonsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 03 June 2017 - 08:49

Angående styring...

Hvordan er det med spissingen av dekkene og dekk type (egentlig høyden på dekkene)?
Slites dekkene i ytterkant? Lenge siden balansering dekk/felger?

Min gamle 97 modell Tahoe føltes noe vinglete på veien med Cooper dekkene med 75 i høyde, som var orginalt på bilen. Noe mere luft hjalp litt.

 

Dem slittes litt på innersiden. Skulle vel vært justert litt på forstillinga.    

Sitter 265 70 16  dekk på min nå.  cooperdekk.



#10 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 03 June 2017 - 08:58

 
 
Den har gått 260tusen.  Tror ikke det er bytta styresnekke på den.   Tenkte kanskje å bytte den.   Er det mye jobb?

Styresnekka i seg selv sitter kun i 4 bolter. Forbindelsen mellom rattaksel er 4 (eller var det 2?) små bolter. Også må en løsne paralellstaget fra pitman-armen. Jeg endte med å skjære det i filler, siden både snekke og pitman-arm skulle byttes samtidig.

En del jobb, men mest "grov-skruing".

S-A




Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

#11 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 13 June 2017 - 08:51

Hei!
Jeg har en 99' mod. Tahoe, som hadde en ugrei styring. Denne var alt for lett og med noe slakke (ca. 12- 15 cm på rattet), samt at rattet/styringen glipper i svinger. Den sporet ganske mye på dårlig vei, og man måtte arbeide med rattet hele tiden.
Dette var ganske ukomfortabelt å kjøre med.

Jeg hadde en 97' Suburban tidligere med samme problem. Der skiftet jeg alt av ledd og kuler uten at det ble noe bedre.

Men på Tahoen så prøvde jeg noe annet før jeg tenkte å bytte deler. Jeg skiftet sensoren på rattstammen. Styreposisjonssensoren.

Spenningen var stor når jeg skulle prøvekjøre etter byttet.

Kjente allerede etter noen meter at noe var helt forandret med styringen. Kjørte deretter på en vei med mye svinger og sporete vei.
Styringen på bilen var som på en nybil😆
Den var tight og fin og mye tyngre på rattet. All slakke var borte og den sporet ikke lengre, og den glipper ikke i svinger lengre. Slakken i rattet ble etter byttet ca. 2 cm. Man man nå slippe rattet og bilen fortsetter rett fram😂

Kjørte en tur på 100 mil i helga, og bilen ble helt nydelig å kjøre😁

Utrolig at en liten sensor til 1000-lappen skal utgjøre en så stor forskjell😱

Og så tar det bare noen minutter å skifte den😊

-FH-

#12 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 24 June 2017 - 14:02

Styreposisjonssensor? Så mye rart disse bilene har da... hvor sitter den?



#13 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 24 June 2017 - 16:34

Rundt rattstammen rett over bremsepedalen.

#14 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 25 June 2017 - 12:32

Er det den lille dingsen på høyre side på rattstammen. Sitter sammen med feste for speedomerer wiren?



#15 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 25 June 2017 - 20:56

Nei. Den sitter i enden av hylsa som styrestaget går igjennom. Grå eller sort rund sensor med tre ledninger 😊

-FH-

Attached Thumbnails

  • 20170625_214456.jpg
  • 20170625_214504.jpg
  • 2017-06-25-21-42-26.jpg
  • 2017-06-25-21-43-13.jpg


#16 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 26 June 2017 - 02:05

Takk for den.

Tydlig at jeg ikke har en slik på min 96 modell.



#17 Jonsen

Jonsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 20 July 2017 - 13:23

Mye jobb å bytte den sensoren eller?   

Får bestille en slik på ebay. 



#18 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 20 July 2017 - 13:30

Tar ca. 5 min. å bytte denne sensoren.

-FH-

#19 dogman

dogman

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 28 September 2017 - 12:29

Har gjort det samme som FH, bytta alt i forstillinga men var fortsatt ikke bra. Så var denne sensoren på rattstammen som gjorde susen, men ikke helt. Hadde slark i det som heter "ragjoint" sitter på rattstammen i motor rommet. Bilen blei som ny å kjøre. Du kan ha luft i servo olja, det hadde jeg. Ta av påfyllings skruen, start motor, sving max begge veier. Du må være følsom i fingra, skal gå fint med å bruke en finger, har du litt lugging har du trolig luft i systemet. Få en til å  dreie rattet men du lyser med ei lykt, har du luft skal de bli borte med å svinge frem og tilbake. PS! ikke hold rattet i maks utslag for lenge er du uheldig kan du gjøre skade på forstillinga de.

 

Tom