6.2D problemer
#1
Posted 20 July 2017 - 15:55
Problemene oppstod helt plutselig etter en stans på ca 3 timer.
- Stygg gange
- Redusert effekt
- Motor rister voldsomt
- Rykkete gange på turtall, dette kjennes meget godt da det et manuellkasse i bilen
- Mye bråk fra innsugmanifold da jeg var av med luftfilter.
Det som er besyndelig, er at hvis motoren stoppes og startes igjen, så går motor som normalt igjen, dog med meget hard gange det første sekundet. Men når jeg starter å kjøre igjen, så kommer problemene tilbake. Enten etter noe tid, eller med en gang.
Har selvfølgelig sjekket litt selv hva det kan være.
- Bra oljetrykk og mengde
- Normal motortemp
- Ingen synlige diesel lekkasjer
- Ikke unormalt trykk eller bobbler i kjølevann
- Ikke vann i motorolje
- Har prøvd å byttet dieselfilter uten at problemet ga seg. Gikk veldig fint å få luftet systemet etter bytte, gikk raskt å få diesel i filteret, derav ikke problemer med matepumpe (mekanisk)
Noen her som kan ha peiling på hva som er galt???
#2
Posted 20 July 2017 - 18:00
#3
Posted 20 July 2017 - 20:52
Løser muligens noe av ristingen?
Jeg hadde en Tahoe 1997 6,5 diesel som var helt forferdelig spesielt vinterstid - ristet, ujevn gange, Co verdier på feil side av skalaen mm...
Jeg ente opp med å dra innom Biltema og tilsette 1 liter automat kasse olje (Dexon II/III) til full tank med diesel.
Dette fjernet et sagbruk under panseret og Co verdiene kom endelig innenfor et mere normalt nivå.
Motor oljen på selve motoren - ble samtidig også byttet ut med halv syntetisk eller mineralsk olje....
#4
Posted 20 July 2017 - 21:06
Ellers . Hvordan er det med med eksos ? Røyk evt hvilke farge ?.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
#5
Posted 20 July 2017 - 21:12
#6
Posted 20 July 2017 - 22:17
Sjekket for luft i diesel ? Om du åpner for litt lufting mens den går hardt ? Hadde problem med tahoen min for noen år siden. Var kommet et mikroskopisk lekkasje på tank armaturen slik den sugde litt luft. Skal ikke mye luft til før den kneler helt . Symptom nesten som tenningen kommer å går på en bensinbil.
Ellers . Hvordan er det med med eksos ? Røyk evt hvilke farge ?.
Har luftet via lufteskruen på dieselfilteret uten at det ble bedre. Men lønner seg sikkert å åpne litt på en av dysene istede?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Edited by Chevypickup, 20 July 2017 - 22:17.
#7
Posted 20 July 2017 - 23:12
Har du prøvd å koble fra ledningen på kaldstart temoswitch? I bakkant av motoren på passasjersiden var den på junior sin sub. Om den termoswitchen fusker og slår inn/ut kontinuerlig så kan det riste litt. Noen grader mer fortenning når den er aktiv,
#8
Posted 21 July 2017 - 07:32
Har du prøvd å koble fra ledningen på kaldstart temoswitch? I bakkant av motoren på passasjersiden var den på junior sin sub. Om den termoswitchen fusker og slår inn/ut kontinuerlig så kan det riste litt. Noen grader mer fortenning når den er aktiv,
Hei. Har prøvd dette ja, det er vel den grønne ledningen som går fram til IP.
Det ble ikke bedre desverre.
#9
Posted 21 July 2017 - 09:30
Mvh Mr.C
#10
Posted 21 July 2017 - 16:14
Siden det er 91 så er dette vel mek ip ? Fikk du åpnet lufte skruen på filter huset mitt mens den gikk på tomgang? Å sjekket om det ble forskjell? Hvordan føles kraften på motor?
Mvh Mr.C
Hei. Åpnet lufteskruen på tomgang ja, ble ikkeno forskjell. Motorkraften er ganske redusert.
#11
Posted 21 July 2017 - 16:19
Var ute å prøvekjørte en liten tur her, å da oppstod en forholdsvis kraftig tikking, som følger turtall på motor.
Var av med luftfilter å stakk hånda litt nedi innsuget, å det føltes som det blåste tilbake fra "bakre innsugsrør venstre" på manifolden. Tikkingen hørtes mye bedre å.. Er igang med å skru av toppdeksel på den siden for å innspisere.
#12
Posted 21 July 2017 - 16:34
Har ip vært byttet på denne før ?
Mvh Mr.C
#13
Posted 21 July 2017 - 17:58
Følger tråden . Oppdater oss når / om du finner ut av det?
Har ip vært byttet på denne før ?
Mvh Mr.C
Tror ikke IP er byttet på denne bilen før nei.
#14
Posted 21 July 2017 - 18:07
#15
Posted 21 July 2017 - 20:15
Mvh Mr.C
#16
Posted 21 July 2017 - 20:36
Er ikke knøkken ventilfjør?(leste det på tts forumet en gang mener jeg , vanskelig å se med det blotte øye . Slik at den ikke lukker innsugsventil skikkelig å fører til tilbakeslag inn innsuget ? Og også lest en plass at noen plast " retainers" som kan gi seg også .
Mvh Mr.C
Du har helt rett. Tok en ekstra titt før jeg skulle gi meg, å det ser ut som en fjør er knekkt akkurat over sylinderen som tilbakeslaget kommer fra. Driver nå å prøver å få av fjøra. Noen måte å gjøre dette på uten å sette trykkluft på sylindern?
#17
Posted 22 July 2017 - 23:16
Mvh Mr.C
#18
Posted 25 July 2017 - 21:28
#19
Posted 01 August 2017 - 08:23
Bra med en avslutning vad som va fel och att du fick ordning på de!!!!
Körde du kolven i topp när du bytte eller hade du tryckluft?
//M
#20
Posted 19 August 2017 - 18:08
Hei. Kjørte stempel ca på topp. Byttet fjæra uten luft trykk, og med 2 x flat skrujern, samt en nedslipt 13mm fastnøkkel for og hindre ventilen i å falle ned.
Skikkelig drittjobb, men hadde ikke tilgang til luftrykk der bilen sto
Edited by Chevypickup, 19 August 2017 - 18:15.