Gå til innhold



Foto

Ekstrautstyr Ombygging 2005 Tahoe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 06 August 2017 - 21:17

Grombilen trenger litt mer utstyr fremover, og med tanke på bruksområdet må en del bygges og planlegges.
Bilen blie brukt like mye som familiebil som til jakt-snekker arbeid.
Fremstår som strøken og vil bevare dette under byggingen også.

Det er da snakk om dobbeltgulv med reoler bak.
54" curved led bar over frontruten og 4 arbeidslys til på takrailsen.

Jeg lurer da på om noen har erfaringer/tips til hvordan jeg skal få montert luftkompressor bak. Denne skal være skjult under dobbeltgulvet.
12v uttak? Eller blir der for simpelt?

Jeg lurer også på når det skal monteres så mye lys, og utstyr.. Samt ekstra strøm adapter for ladere / jaktradio/gps osv osv. Vil det bli for lite med bare det ene batteriet jeg har..

Skulle det vært montert ekstra batteri bak?

Her trenger jeg litt råd.. Håper noen har gode ider og komme med! Det hadde jeg satt stor pris på!

#2 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 06 August 2017 - 21:30

Hvilken omformer som trengs til alt dette utstyret håper jeg også på ider om!
Har en 12v 150w. Men det tror jeg blir meget magert...

#3 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 07 August 2017 - 17:21

Mmmmm Biltema eller andre leverandører har vel invertere på 12V 1000W, denne trekker vel da rundt 50A på 12V siden...

 

For eksempel Biltema Kompressor 11-8 trekker vel 230v 800w...

 

Blir ikke slike kompressorer egentlig for små til å drifte noe verktøy?

Kompressorene trekker veldig mye strøm i oppstart. Du må ha mye å gå på når det gjelder strøm og invertere. 

 

Ville nå heller ha vurdert et 2,5-3,5 Kw Honda 230V aggregat og noe bedre kompressor verktøy.

Invertere vil slite med den tunge start strømmen på motorer/kompressorer. De er samtidig mest egnet på finere elektronikk (for eksempel pc) enn til grovere bruk som elektro motorer er. 

 

 

---------

 

Stort strømtrekk på 12V - siden stiller fort krav til å oppgradere dynamo på bilen (12V 250A er for eksempel rundt 2500 kr fra Statene).

Ekstra batteri (forbruks type) bør gå utenom start batteriet og ha en egen lade regulator (altså samtidig et skille for ikke å ødelegge begge batteriene pga skeiv belastning/ulik type).



#4 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 07 August 2017 - 20:08

Luftkompressoren skal i hovedsak være til og fylle opp dekkene etter tapping i litt snøføre. Trenger noe da som fyller opp til 48-50psi ganske kjapt.

Det skal ellers ikke drive store verktøy og lignende. Så lenge det holder for fylling av dekk, blåsing av utstyr/rengjøring og mindre verktøy er det bra nok for bil interiør.

Jeg bør nok oppgradere dynamoen med tanke på alt lys og utstyr som skal lades/brukes. Og ekstra batteri tipset skal jeg finne ut litt hva jeg kan ha bak der! Takker så mye for svar så langt!