Gå til innhold



Foto

Hyundai Galloper og myk clutchpedal

lufte kløtsj clutch vanskelig å få i gir

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 28 September 2017 - 20:29

Ser ut som om jeg blir en "forumplager", men må jeg ha hjelp så må jeg...

FORHISTORIE
- nylig kjøpt LWB av HB med 280k på telleren. Forrige eier hadde problemer med clutchen ved at den ikke løste godt nok ut og bilen var vanskelig å få i gir med motoren i gang. Når motoren vat avslått gikk det lett.
- med på kjøpet fulgte hovedsylinder og slavesylinder.
- vel hjemme etter kjøpet bestemte jeg meg for å bytte både hoved- og slavesylinder.

BYTTE
- jeg demonterte begge og monterte de nye, som var kliss lik de gamle.
- på forhånd (av erfaring fra andre merker og feilproduksjon) sjekket jeg hovedsylinderen ved å fylle beholderen med bremsevæske og trykke på støtstanga. Alt bare velstand: væsken sprutet 1.5 meter ut av clutchrørhullet.
- så fylte jeg beholderen. Fikk hjelp av en kompis til å lufte rørsystemet via luftenippelen på slavesylinderen.
- sorgen nå var at pedalen ble mye mykere enn med gammel hoved- og slavesylinder; nesten null motstand i pedalen Og med motoren i gang fikk jeg hverken bilen ut eller inn i gir 🤕

LUFTING
Så gikk vi kanonsystematisk til verks:
1. Luftet ved rørkoblingen ut fra hovedsylinderen.
2. Deretter lufting ved skrukoblingen før "kollektoren" (sylinderformet beholder like før slavesylinderen).
3. Samme, men ved rørkobling etter kollektor.
4. Lufting ved bajonettkoblingen inn til slavesylinderen.
5. Lufting ut fra luftenippelen på slavesylinderen.
6. Sjekket også tetthet ved alle koblinger.
7. Ved alle sjekkpunkter kommer væske ut, men pedalen er myk.

Så hva gjør jeg feil? Hvorfor blir ikke pedalen hard?

Edited by Landmann, 28 September 2017 - 20:35.

Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet

#2 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 28 September 2017 - 20:34

Her er bilde av "kollektoren" (et navn jeg fant på). Beholderen var full av væske. Jeg har ikke peiling på hvilken funksjon denne skal ha.

Attached Thumbnails

  • IMG_2514.PNG

Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet

#3 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 29 September 2017 - 06:20

Hmm... kan det være slavesylinderen som ku...er det til. (Mens andre tellet sauer jaktet jeg luftblærer før søvnen tok meg.) Den har lufting rett ved inntaket mens stempelet beveger seg vekk fra luftenippel. Ved påfylling av væske skyver kanskje væsken lufta mot stempelet. Må sjekke dette ut ved anledning 🤔

Edited by Landmann, 29 September 2017 - 06:21.

Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet

#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 29 September 2017 - 07:24

Tror du kan være inne på noe der du! Mener å ha lest en gang for lenge siden at du må bruke sug på slavesylinderen for å få ut lufta, og da høres det ut som slik du forklarer... 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 29 September 2017 - 08:36

Takk for respons HardKåre

I mellomtiden har jeg i morgentimene prøvd på noe nytt ettersom hodet øverst jobbet i natt. Nå kjørte jeg motsatt veg: presset slavesylinderstempelet helt inn og låste det. Tømte væskebeholderen. Pumpet så bremsevæske via luftenippel på slavesylinder og inn i systemet. Så at væskenivået i beholderen steg. Gjorde dette gjentatte ganger, men til ingen nytte. Løs pedal, som blir nede på gulvet.

Grublegruble...
Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet

#6 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 29 September 2017 - 11:08

- og slik at den mulige feilen også er eliminert: demontert hovedsylinder, sjekket at pakninger står rett veg, testet både for væskegjennomstrømning, deretter tetting ved aktivering av trykkmekanismen og til slutt testet og sett at jæ... gir en kraftig sprut når det skal sprutes.

Skit heller... da blir det ikke helgetur og fjelltur med fir-trekker fra ping-ponglandet

Jeg skal prøve "utsuget" som HardKåre nevner. Dersom noen andre hjemmemekkere har ytterligere tips så setter jeg stor pris på det.
Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet

#7 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 04 October 2017 - 22:42

Updates... på fire måter å ta knekken på problemet:

1: "Utsug" hjalp ikke! Brukte en undertrykkspumpe som suger væske ut av nippelen ved slavesylinderen.

2: Ei heller hjalp det å kjøre bremsevæske fra luftenippel på slavesylinder og opp til beholder på hovedsylinderen.

3: Såååå... trodde jeg at det kanskje var utposing inne i gummislangen fram til slavesylinderen. Kjøpte ny slange, bytt om - men njet, ingen forbedring.

4: Det neste og fjerde lure trikset jeg prøvde på var å "bygge" ny rørgang. Koblet kløtsjrøret rett fra hovedsylinderen og i ganske rak linje ned til slavesylinderen. Luftet, men nope

Og - som ikke dette var nok så har jeg fått testet at bremsevæsken kommer i en kraftig sprut ut av gummislangen og bajonettkoblingen når kløtsjpedalen trås ned.

Så what next?
Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet