Du har feilkoder som indikerer mager blanding i bank 1 (venstre side). Dette vises også på misfire cyl tabellen ved at sylinder 1, 3, 5, og 7 har mange misfires.
Det er så mange ting som kan trigge disse kodene, alt fra vakumlekkasje, luftmengdemåler, dyser, bensintrykk, O2 sensor osv.
Jeg har ingen erfaring med gassanlegg selv så jeg kaster noen idèer ut i lufta så kan du vurdere om det høres fornuftig ut.
-Vakumlekkasje: innsugspakningene er kjent for å være litt svake på 5,3. At disse svikter er ofte årsak til "lean condition". Jeg mener midlertid at feil på pakning eller vakumlekkasje andre steder også skulle vise seg ved gassdrift.
-O2-sensor: disse kan gi feil verdier og kødde til masse. Verdiene på dine målinger ser normale ut og tyder ikke på at de er "døde" fordi verdiene varierer fra 0 til 0,75 volt. Etter hva jeg har skjønt benytter også gassanlegget verdier fra O2-sensorene, ergo skulle problemet ikke forsvinne under kjøring på gass?
-Dyser: lean condition kan oppstå ved tette dyser. Dette kan være tilfelle hos deg siden problemet forsvinner ved kjøring på gass.
-Bensintrykk: Bilene våre er kjent for dårlig bensinpumpe. Jeg har selv byttet pumpe på to av mine biler tidligere. Dette kan også være tilfelle hos deg siden problemet forsvinner ved kjøring på gass.
Jeg ville startet med en sjekk av bensintrykket. Feil på pumpe eller trykkregulator er ganske sannsynlig. Mål med et manometer. Hvis jeg husker riktig skal det ligge på 55-60 psi med motoren av. Det er også en idè med en flaske god dyserens i tilfelle dysene er tette. Det er gratis med en liten sjekk av vakumslanger og evt spraye litt startspray rundt i maskinrommet.
Hvis du er i tvil om O2-sensoren kan du prøve å kryssbytte mellom bank 1 og bank 2 og se om feilkodene "bytter side".
"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."