Gå til innhold



Foto

"O2 Sensorer"


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 Pope

Pope

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 29 September 2017 - 12:07

Hei, Jeg er ny på offroad.no og har kjøpt min Tahoe 5,3l 04 for noen uker siden.

Jeg og Tahoe2000 stusser litt på målingene som vi gjorde med OBD mobilescan, 

legger ved rapport.

Vi trodde det var noe galt med sensor: B2S2, så den ble bestilt og da jeg skulle hente den 

så viser sensor:B1S1 nesten samme mønster på disse grafene.

 

Må jeg bytte begge to? 

Noen som kan lese disse resultatene?

 

 

 

 

Sverrexsmile.png.pagespeed.ic.5Yux4gu5_h.png

 



#2 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 29 September 2017 - 12:13

Vedlegg mangler, prøv igjen.

#3 Pope

Pope

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 29 September 2017 - 12:13

Prøver å legge ved på nytt :unsure:

 

 

Prøv denne linken:   http://www.mobilscan...45-38521fba534b


Edited by Pope, 29 September 2017 - 12:19.


#4 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 29 September 2017 - 19:27

Først: Sensor 1 på begge sider bruker computeren til å overvåke blandingsforholdet luft/bensin. Optimalt blandingsforhold er 14,7:1 som gir en spenning på ca 0,45 V fra sensorene. På smalbånd O2-sensorer gir et lite avvik rundt den ideelle blandingen (14,7:1) en relativ stor forandring på spenningen fra sensoren. Se grafen under:

 

o2grph.gif

 

Fordi computeren hele tiden jakter etter ideell blandingsforhold er det helt normalt med stadig spenningsforandring mellom 0,1-0,9 V fra O2 sensoren slik du ser på B1S1 på bilen din.

 

Du kan se for deg at ECM leser av mager blanding med spenning 0,1 V, korrigerer til fetere blanding som gir 0,9 V, korrigerer til magrere blanding osv osv.... Dette skjer kontinuerlig mange ganger i sekundet så en avlest kurve ser ut slik som din.

 

 

 

Sensorene etter katalysator (sensor 2) benyttes til å overvåke at katalysatoren fungerer som den skal. Fordi sammensetninger i eksosgassene forandres i den er det normalt med en jevnere kurve midt på treet her, slik som B1S2 på bilen din. Defekt katalysator vil gi en kurve her som er tilnærmet lik sensoren før katalysator.

 

 

Det som slår meg med resultatene fra din bil er at de ser helt normale ut, men at det er noe muffens med nummereringen av sensorene.

B1S1 og B1S2 er riktig, men B2S2 og B2S3(?) skal være B2S1 og B2S2.

 

 

Ble veldig rotete det her, men håper du får noe fornuftig ut av det. :)


Edited by sub03, 29 September 2017 - 19:30.

"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#5 Pope

Pope

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 02 October 2017 - 18:31

Takk for svar sub03, da skjønner vi litt mere



Sent from my iPhone using Tapatalk

#6 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 03 April 2018 - 14:31

Hei, jeg håper kanskje noen av dere kan hjelpe meg å tyde målingene mine på min 2005 tahoe..
Har hatt tap av effekt til tider å motor lampe som blinker før den har blitt stående på en stund før den har slått av seg selv.

Har BRC å hadde et tilfelle for 3 uker siden hvor den ikke klarte og starte på gassen ved 50° så jeg switchet over til bensin å da hakket den bare 100m samtidig som motorlampen blinket.

Har sjekket feilkodene med Torque Pro appen å følgende feilkoder ligger inne nå:
P0131
P0171
P0300

Målingene jeg har merket av får jeg ikke kopiert inn så jeg skriver opp det mest aktuelle.

AFR: 14,6:1
Engine Temp: 83°
RPM: 550
Evap: 14,902%
Fuel Term Bank1 Long Term: 9.38%
Fuel Term Bank1 Sensor 1 : O-0,78-2,34%
Fuel Term Bank1 Short Temp : 0 - 0,78 - 1,56 - 2,34%
Long term: 7.03%

Fuel Term Bank 2 S1 : 0,78 - 1,56 - 2,34%
Air Temp Intake : 18°
Intake manifold pressure: 4,6412 PSI
O2 Bank1 S1 : 0- 0,755v
O2 Bank1 S2 : 0,77-0,755v
O2 Bank2 S1 : 0- 0,835v
O2 Bank2 S2 : 0,68 - 0,685v
PC Solenoid : 1,0335 amps
Throttle Position : 8,63%
Voltage: 13,6

Misfire Cyl
1:  1121 Count
3:  111   Count
4:  1        Count
5:  356   Count
7:  53     Count


Fuel Status: Open Loop Using O2
Fuel System Status:
Closed loop,using O2 sensor for fuel mix

Alle disse målingene er gjort på bensin tilførsel


På Fuelterm målingene å 02 har jeg skrevet opp målingene som varierer , disse hopper hele tiden fra f.eks 0  til 0,800.

#7 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 08 April 2018 - 12:50

I går kom det misfire igjen å bilen gikk bare å raklet på tomgang før motor lampen kom på.

Satte deretter på LPG og bilen gikk rent igjen.
Startet bilen i dag å motorlampen er borte å bilen høres normal ut.

#8 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 08 April 2018 - 15:01

Du har feilkoder som indikerer mager blanding i bank 1 (venstre side). Dette vises også på misfire cyl tabellen ved at sylinder 1, 3, 5, og 7 har mange misfires.

 

Det er så mange ting som kan trigge disse kodene, alt fra vakumlekkasje, luftmengdemåler, dyser, bensintrykk, O2 sensor osv.

Jeg har ingen erfaring med gassanlegg selv så jeg kaster noen idèer ut i lufta så kan du vurdere om det høres fornuftig ut.

 

 

-Vakumlekkasje: innsugspakningene er kjent for å være litt svake på 5,3. At disse svikter er ofte årsak til "lean condition". Jeg mener midlertid at feil på pakning eller vakumlekkasje andre steder også skulle vise seg ved gassdrift.

 

-O2-sensor: disse kan gi feil verdier og kødde til masse. Verdiene på dine målinger ser normale ut og tyder ikke på at de er "døde" fordi verdiene varierer fra 0 til 0,75 volt. Etter hva jeg har skjønt benytter også gassanlegget verdier fra O2-sensorene, ergo skulle problemet ikke forsvinne under kjøring på gass?

 

-Dyser: lean condition kan oppstå ved tette dyser. Dette kan være tilfelle hos deg siden problemet forsvinner ved kjøring på gass.

 

-Bensintrykk: Bilene våre er kjent for dårlig bensinpumpe. Jeg har selv byttet pumpe på to av mine biler tidligere. Dette kan også være tilfelle hos deg siden problemet forsvinner ved kjøring på gass. 

 

 

 

Jeg ville startet med en sjekk av bensintrykket. Feil på pumpe eller trykkregulator er ganske sannsynlig. Mål med et manometer. Hvis jeg husker riktig skal det ligge på 55-60 psi med motoren av. Det er også en idè med en flaske god dyserens i tilfelle dysene er tette. Det er gratis med en liten sjekk av vakumslanger og evt spraye litt startspray rundt i maskinrommet.

 

Hvis du er i tvil om O2-sensoren kan du prøve å kryssbytte mellom bank 1 og bank 2 og se om feilkodene "bytter side".


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#9 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 08 April 2018 - 15:43

Tusen takk Sub03!
Dette med at den virket på gass skjedde kun i går, ellers har det vært trøbbel både med gass og uten..
Fjusket ved pådrag eller feiltenning når bilen har stått iro en stund. F.eks vist jeg har kjørt en stund på gass, og bilen skal prøve og starte igjen på gass. Da den ikke automatisk slår seg over til bensin ved oppstart.

Bensinpumpe fikk jeg vist var feil tidligere. Noe jeg skiftet i høst men så ingen problemer der og samme problemene var der etter bytte også.

Jeg har tenkt på katalysatoren eller at sensorene har fått nå elektronisk trøbbel av skitt som kommer opp under bilen.

Men jeg får ta en sjekk på dette du skrev her å se hva jeg finner ut.

#10 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 08 April 2018 - 15:46

Hvor kobler jeg på for å sjekke bensin trykket ?

Og har du noen anbefaling til dyserens?
Jeg burde kanskje ta en rens på gassanlegget i tillegg.

#11 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 08 April 2018 - 18:27

Åja, da stiller det seg annerledes. Hvis den slenger ut feilkoder både på bensin og gass kan man egentlig utelukke bensinpumpe og dyser.

 

Da kan vi konkludere motsatt av det jeg gjorde, dvs feilen kan komme av at den drar falsk luft eller feil på O2-sensor.

Det kan være en god idè å sjekke vakumslanger og innsugspakning på venstre side. Sjekk også kabler og tilkobling på O2-sensor bank 1, sensor1, evt prøv å kryssbytte sensor.

 

 

Ang dyserens brukte jeg en fra ACDelco som fungerte bra mot avleiringer på tankmålerenheten i tanken, men jeg husker ikke hva det heter. Prøv et rensemiddel fra en anerkjent produsent. Spør på en bilrekvisitabutikk om de kan anbefale noe.

 

Når det gjelder måling av bensintrykk fant jeg dette på nettet som viser flere modeller:

 

http://www.agcoauto....2_articleid/280


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#12 Golgate

Golgate

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 440 Innlegg:

Posted 08 April 2018 - 19:26

Jg hadde problemer med O2 sensoer på min 03, byttet 3 stk, sikringen var også gåen! Jg visste ikke om at det var sikring til de men seff var det det😄

#13 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 08 April 2018 - 20:36



Jg hadde problemer med O2 sensoer på min 03, byttet 3 stk, sikringen var også gåen! Jg visste ikke om at det var sikring til de men seff var det det

 

<script pagespeed_no_defer="">//=a.offsetWidth&&0>=a.offsetHeight)return!1;a=this.j(a);var c=a.top.toString()+y+a.left.toString();if(this.b.hasOwnProperty©)return!1;this.b[c]=!0;return a.top<=this.c[p]&&a.left<=this.c[m]};O[r].l=function(){for(var a=[F,G],c=[],d={},b=0;b{d=y+e(c[b]);if(131072=a[q]+d[q]&&(a+=d),b=!0);N.criticalImagesBeaconData=a;if( B){var c=this.d,b=this.f,l;if(f.XMLHttpRequest)l=new XMLHttpRequest;else if(f.ActiveXObject)try{l=new ActiveXObject©}catch(P){try{l=new ActiveXObject( B)}catch(Q){}}l&&(l.open(D,c+(-1==c.indexOf(z)?z:t)+L+e( B)),l.setRequestHeader(A,E),l.send(a))}};O[r].h=function(){for(var a={},c=h.getElementsByTagName(F),d=0;d=a[b.src].n&&b[p]>=a[b.src].m)a[g]={renderedWidth:b[m],renderedHeight:b[p],originalWidth:b.naturalWidth,originalHeight:b.naturalHeight}}return a};N.k=function(a,c,d,b,g){var k=new O(a,c,d,b,g);M(f,H,function(){f.setTimeout(function(){k.l()},0)})};N.criticalImagesBeaconInit=N.k;})();pagespeed.criticalImagesBeaconInit('/mod_pagespeed_beacon','http://www.offroad.no/forum/index.php?app=forums&module=ajax§ion=topics&do=quote&t=133243&p=1712179&md5check=553958d94d1166083bb7d23442d4a1c4&isRte=1,WyQ3C4mRrQ,false,rtGbD84M02o'); //]]></script>[q];++d){var>[q]+d[q])break;a+=d}b=!0}this.e&&(d=x+e(json.stringify(this.h())),131072>[q];++b)for(var>

 

 

Det viste jeg ikke, men skal sjekke det også!



#14 Golgate

Golgate

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 440 Innlegg:

Posted 08 April 2018 - 20:43

Er i boksen i motorommet👍

Edited by Golgate, 08 April 2018 - 20:43.


#15 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 07 May 2018 - 16:05

Da har jeg fått sjekket alt som er uten og finne noe galt.
Kryssbytta ikke sensorene da jeg ville vente til jeg hadde nye. Så de kom i dag å skal prøves.

Bilen kan gå noen dager helt fint, andre er litt både og. Men det blir værre.
I dag er bilen helt ferdig, blir redd for og ødelegge mer enn nødvendig.

Går overhode ikke fremover på LPG, får ikke tilførsel av drivstoff høres det ut som og opplever at motoren kveles uten at den stopper.
Motorlampe blinker og det er de samme feilkodene. Hele bilen rister mye men jeg kobler fort over til bensin så er snakk om sekunder jeg prøver dette.

Bilen kan umulig gå på alle sylinderene når dette foregår?
Dårlig kraft å ujevn gange ved bensin også, men da blinker ikke motorlampen.
Hele bilen rister å det er Mye eksos som kommer og den lukter ikke bra. Vanskelig og beskrive men den er sterk.

Forsvinner ikke vann, ikke olje, ingen lekkasjer og se eller høre ved testing.
Kan det være toppen?

Blir blå i hode av dette. Spesielt når det er dager tidligere den har vært her fin å gått som ei kule.
Men som sagt, dette har ikke vært så galt som i dag.

#16 Golgate

Golgate

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 440 Innlegg:

Posted 10 May 2018 - 11:08

Kan vel umulig være O2 sensorer som gjør bilen så i ulaget???

#17 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 10 May 2018 - 21:59

Aner ikke.. Det er så rare symptomer også.
På vei hjem til løftebukken, ca 1times tid etter jeg skrev siste innlegget så fjusket den i 10-20min å deretter var alt helt normalt igjen... Bilen gikk helt fint som jeg kunne merke/høre. Jeg ville ikke teste høyrefoten da, men gikk godt på lpg også.

#18 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 13 May 2018 - 13:35

Etter og ha skiftet sensor og gått over alt på nytt uten å finne feil prøvde jeg bilen nå.
Starter fint, motorlampen er på og virker som den går fint på bensin.
Men den klarer ikke og kjøre når jeg bruker LPG.
Jeg har som regel 70kmt på flat mark når jeg slår på LPG og slipper gassen slik at det ikke skal bli for tungt i utgangspunktet.. Men den kveles ved litt gass og motorlampen starter og blinke helt til jeg slår over til bensin igjen.

Hva annet kan dette være da?
Feilkodene er fortsatt:
P0131
P0171
P0300

Og P1131.

#19 Golgate

Golgate

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 440 Innlegg:

Posted 13 May 2018 - 19:50

Må jo være noe med gassanlegget, for mager blanding og misfire og kun når du slår over på gass! Har du hatt noe service på anlegget?

#20 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 14 May 2018 - 08:14

Det er ca hvert 2 år, så er 1,5 år siden nå.