Gå til innhold



Foto

Motor 300 GD OM617 Hvor er hestene


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
70 replies to this topic

#1 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 01 October 2017 - 21:58

Jeg har en G-wagen 1987 mod.

Noen av dere har jo reale døla-gamper til hester i bilen deres, men jeg da hva har jeg for noe, det må Mercedes gudene vite.

Jo da jeg har da kjørt Mercedes 300 får og 220 d men denne bilen trenger hjelp.

Jo da den har STT turbo og trykket er som ca på 0,6 men den er ikke noe drag i den.

Den minste bakken må jeg gire ned.

Ok jeg har vel ponni og fleste og fleste er vel på frie eller tatt mamma perm, dem er ikke i bilen og ikke vil dem dit heller ved det første uten å lokke dem til bake med noe godsaker.

Så hvor skal jeg begynne lete og hva er det jeg må se etter.

Tanken er av plast så rust er det ikke.

 

Jeg har da også hørt at det er 2 typer motorer, den ene er en OM617 og den andre er en OM617A 

Hva er forskjellen på disse to og hvor finner man a-en i alt dette?

 


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#2 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 02 October 2017 - 10:50

I tillegg så lurer jeg på forbruk på en sånn bil:

For meg er jo litt vanskelig å måle forbruket pga store dekk, men ca 20 L med henger bakpå med vekt ca 700 kg er vel normalt?????

Så dekkene skal bort, dim 315 85 16. Jeg tror at jeg skal sette på 265 70 16 eller 265 75 16.

Jeg lutre på hvor mye Nm det er i motoren (dreiemoment) på en 300 GD turbo 

Jeg har jo eid en Nissan Patrol 3,3 den var sterk og ikke så tørst på suppa.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#3 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 03 October 2017 - 17:55

Det kan selvsagt være noe galt med motorn din, men jeg har også en 300 med STT og de er ikke det jeg vile kalle spreke. Om du har kjørt W123 med 300 så kan ikke det sammenlignes da G'en er mye tyngre, har mer drivverk å dra på og har mye høyere luftmotstand. Dersom du i tillegg har store hjul så blir den selvsagt enda slappere.

 

Skal du ha en "sprek" G så må du nok over på bensin eller sette i en nyere diesel. De er jo uansett ikke racerbiler, jeg synes min er "slitsom" i alt over 80 km/t.



#4 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 03 October 2017 - 20:27

Vel jeg er ikke ute etter en racerbil men den bær jo kunne holde en hastighet på rundt 90 uten at man må legge seg bak en lastebil å henge seg dragsuget fra dem.

Selv Korandoen jeg hadde med 2,2 diesel og er vel under den samme kategori G wagen. Stor og tung bil. 

Jeg trodde at en 5 sylinder motor og 3 L var noe sterkere enn de jeg har prøvd får, jeg har jo hadt både 220 og 300 får og begge uten turbo og der var det drag nok, farten var så som så men ikke noe å klage på.

Men nå så drar jeg mer på girene og føler at det hjelper litt.

Det blir vel å bytte til en annen motor og der er det en del muligheter å hente.

Jeg tenker på blant annet på 3 L 6 sylinder eller en 2,7 liter. Jeg er ute etter en med bra med Nm rundt 300 Nm. Da har man dragkraft nok.

 

Hva hjelper det med heste i motoern om man ikke har nok med Nm i motoren.   


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#5 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 04 October 2017 - 12:49

En standard OM617A er ikke sprek, ei heller i en W123. Etter alle praktiske formål kan du sammenligne disse med en 2 liter snarere enn en 3 liter, for antall hester per liter og moment per liter er svært lavt. OM617A har rundt 250 nm, og en STT er vel noe under dette om jeg husker riktig. Men en ting du virkelig bør gjøre er å bytte pre-filteret foran løftepumpa, for er denne gammel eller det er grums på tanken, vil den gradvis gå tett og bilen blir skrekkelig lat. 0,6 er standard ladetrykk på OM617A, og det har ingen nytte å lade mer uten mer diesel. En G-wagen suger mye dreiemoment i drivverket, og den er tung. Du må bare ha mye motor under panseret før dette går noe særlig.

 

En OM617A kan altså gå som en kule, men da må den ha mer diesel. Sjekk pre-filteret, diesel - timing og hvordan dysene fungerer. Optimaliser disse tingene, så blir det nok større fart på vognen.


Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#6 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 04 October 2017 - 13:40

Jeep. Jeg skal se på filtrene. Men det er jo to filter filter der framme, en som ligner på en oljefilter og en som man kjøper på Biltema. Den store sitter først og Biltema filtret som er sist på rekke.

Det er de to jeg ser. Er det flere enn dem?.

Det er ikke farten jeg er ute etter men at den drar i motbakken uten at man må ned i 3 på motorvegen eller slenger seg bak en semitrailer for å henge seg på dragsuget. 

 

Men takk skal du ha Maelling

Motor med 250 nm er bedre enn ikke noe.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#7 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 05 October 2017 - 22:12

Jeg har nå fått nå en som skal se på bilen i helga. Han sa til meg at det ikke er noe problem til å få den til å gå bedre. Han vet og kan mye om Mercedes og om diesel motorer. 

Så jeg gleder meg ja.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#8 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 05 October 2017 - 23:49

Hva slags dieselmotor kom i G-wagen etter 1985? Dieselmotorer.

Jeg søkte på OM 617 motorene og jeg fant ikke noe om dem etter 1985. Og slik jeg ser så er det kun OM 617a fra 1981 til 1985.

Jeg Googlet og gikk inn på Wikipedia og fant bare fram til 1985 om OM 617 er det et annet betegnelse på motorene etter 85? Og om det hva er da navnet på den motoren?

Jeg takker.

 

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#9 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 09 October 2017 - 10:21

Filtrert er bytter og bilen går fortsatt. Men det var ikke noe forskjell nei. Jeg bestilte noe deler hos VTP i dag og spurte dem om råd, han sa at jeg kunne prøve å justere ventilene på bilen.

Så det blir vel til at man gjør det.

Er det noen som har erfaring av den slags jobb? Han sa at jeg måtte ha noe spesial verktøy også.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#10 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 13 October 2017 - 15:36

Jeg har justert min OM617A for noen år tilbake, og det er ikke noe man trenger spesialverktøy til. Husker ikke hvor vanskelig det er (tror det er rimelig "rett fram" på lik linje som på en M110), men det kan være at spesialverktøy gjør at det blir lettere å justere pga at verktøyene er ment for akkurat den jobben. Man drar motoren rundt med en lang latmannsarm, og justerer med en fastnøkkel etter behov. Jeg har ikke merket at ventiljustering gir et bedre drag, men det vil gjøre at motoren går mye penere på tomgang. Det gjelder særlig når den er kald. Etter justering har den en tendens til å murre penere fremfor å vibrere og kakle. Det er uansett fornuftig å gjøre det.

 

Det neste du kan prøve er å justere timingen på dieselpumpa. Gir dette heller ingenting, så kanskje du kan få justert opp pumpen litt (og øke ladetrykket) og/eller gå for en "finlandspumpe". Men dersom motoren er sliten, kan det være du ikke får så mye mer. Sjekk også at turboen din er frisk. Sjekk om det er slakk i turbinen i noen retning og om den spinner fint. Vet ikke om disse alda - ventil i likhet med OM617A, men dersom den har det kan du tukle med denne. Da får du mer "trøkk" før ladetrykket kommer.

 

Har du mye "blowby" i motoren din? I så fall er det å bære havre til en død hest med tuning.


Edited by maelling, 13 October 2017 - 15:49.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#11 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 13 October 2017 - 16:39

Vil bare nevne angående ventiljustering at de heller må være for slakke enn for stramme. Dersom en "gammel" motor går helt uten ventillyder, blir jeg fort mistenksom. Blir de for stramme så lukker de ikke skikkelig, man får tap av kompresjon og etterhvert bygger det seg opp med brente karbonrester på ventil og sete. Dette kan gjøre all mulig ugang, og i verste fall ende med at en ventil blir skjev eller at hodet brekker av og gir skikkelig havari. Jeg tar heller litt ventiltikking enn risikoen for at ventilene tikker, så om du justerer dem pass på at du ikke er for "stram" på bladsøkeren. Den skal gli helt ledig.



#12 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 14 October 2017 - 14:59

Først det maelling skriver:

Klart at den vil gå finere, det er fint at den ikke kakker som 1000 høner heller men det var da kraften i motoren jeg savner.

Jeg tenker å se på luftfilteret og hvordan den ser ut. Den idioten som jeg kjøpte bilen av har da klart å kappe rørene til sperra til både foran og bak, bak er nå fikset og lampa i bilen lyser da er baksperra i orden.

Den fremre røret blir nok litt være med det ser jo så trangt inne mellom ramma og skruen til røret så der får jeg finne på noe lurt. 

Bilen er i veldig bra stand. Han som eide bilen nomer 3 fra meg og bakover. Han har da gjort et bra jobb på bilen. Lakka ramma, lakka under med tektyl behandling. Jeg skal olje bilen snart.

Men han jeg kjøpte bilen av har ikke behandlet den fint. Jeg finner hele tiden noe å fikse, som jeg mener er unødvendig. Mye av det at bilen ikke går som den skulle er vel pga dårlig vedlikehold. 

Hva mener du med dårlig  blowby Det var da noe nytt for meg

Mvh Geir


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#13 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 14 October 2017 - 15:23

Det er da rart dette på sutten av 80 tallet var det par venner av med som hadde GD 300 og GDT 300. Begge var det drag i. På skogsveier var det sjelden at dem måtte gire ned så mye. Det var heller ikke vanskelig for dem å holde fartsgrensen eller å ligge i 90 km var ikke mye giring. Det var jamt og fin drag i dem begge på hver sitt måte.

På min er det ikke noe drag, selv om turbo trykksmåleren er i bevegelse så og si fra start av og opp på ca 0,6 0,7 bar.

Det er liksom noe der i mellom som er borte, Ja han er meget død for å si det på den måten.

Men nå må jeg ut å prøve å få fikset rør til sperre foran.

Mvh Geir


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#14 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 14 October 2017 - 18:31

Jaja da var diffen foran fiksa og den fungerer også lampa, vel en liten stund. Det var å kjøre med flatt dekk foran når dem var inne. Jeg tok en spansk en kjøpte en sånn rørskjøten og montere det hvor røret var kuttet.

Nå er det mørkt ute, så jeg får se på luftfilteret i morgen.

Begge parklysene på venstre side virker ikke verken foran eller bak og ikke en del av instrument panelet jeg har bytta pærer. Det som er rart alt fungerte fin til jeg skulle montere ekstra lys på bilen framme og skulle bruke lysbryteren den delen som man kan trekke ut som jeg skulle bruke til av og på bryter til lang lyset. Den sluttet å virke og det med at deler av belysingen inni bilen ble borte. Så det er ikke bare hestene som er borte men også lyset. 

Slik er livet, det er alt tid noe med bruket mann ikke blir ferdig med.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#15 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 14 October 2017 - 20:03

Parklyset er delt i 2 eller 3 (husker ikke akkurat på G'en, er sånn på de fleste tyske biler) kurser. Parklys på hver side er hver sin kurs/sikring, og alt "i midten" (dashboardbelysning + skiltlys) går enten på en 3. eller er kobla sammen med en av de to andre. Grunnen til dette er at tyske biler har "sideparklys". Dersom du vrir lysbryteren til venstre så har du sideparklys på høyre eller venstre side. Det kan man bruke når man parkerer på et litt stygt sted og bare vil ha markert det som stikker ut i veien uten å tappe batteriet med å ha på mer lys enn nødvendig.

 

Lysbryteren styrer disse kursene, så enten har du ødelagt lysbryteren, kontakten til den eller så har du kortsluttet slik at sikringen til venstre side er røket. Sjekk det siste først, det er lettest å fikse ;)



#16 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 14 October 2017 - 21:12

Det blir jo lettere når jeg får instruks boka. Ok jeg kan se etter om jeg finner noen som er gått, men det er en del med sikringer, men det lar seg gjøre. Jo da skiltlyset virker.

Jeg har lysbryteren på høyre side. Skal på huggeren i Halden å se om dem har en eller annen Mercedes av eldre årgang stående. Jeg trenger en lysbryter + vifteregulator, dem er ikke ødelagt men mye slark i dem.

Så fort det blir dag så skal jeg se mer på vidunderet. Det er alt tid håp der det er liv.

Mange takk skal du ha  Nadar

Mvh Geir


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#17 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 16 October 2017 - 16:25

Da har jeg sett på luftfilteret. Den var ok.

Motoren virker ok i den for stand at den ikke rister når den går på tomgang.

Har jo tenkt å skifte spissene på dysene, man får kjøpt sett der man bytter bare fremre delen av dysene.

Men jeg ser ikke helt poenget med det.

Et vanlig motor pleier å gå ned på turtall ganske fort eller hva? Min bruker tid der, Veldig lite motorbrems også, eller er det vanlig på en slik bil?

De fleste biler som jeg har kjørt av diesel har bra med motorbrems, når man slipper opp gasspedalen så merker man bra at bilens motor bremser ned.

Det er ikke svart røyk, ikke grå røyk, ikke oljelekkasje, ikke olje i vannet og ikke er det vann i olja.

Men det er noe som mangler men hva? Ja det var det det het POWER. Sørgelig greie dette er.

Det er noen i nærheten som driver med hester jeg får spørre dem om dem har noen jeg kan låne. 

 

Jeg håper da ikke at det er en motorbytte som må til eller en real gjennomgang av motoren der det meste må skiftes.

Jeg regner med at turboen er i orden. Normal kjøring som ca 0,2 på turbotrykksmåleren og på pådrag ca 0,6-0,7. Den hadde vel ikke virket om turboen var defekt, eller hva? 


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#18 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 October 2017 - 12:28

Husk at Mercedes G-wagen er og forblir en skrekkelig lat bil, så ikke forvent trykk i ryggen eller noe i den retning ved pådrag. G500 er vel det eneste som har gitt meg et smil om munnen når jeg er ute på tur, og selv min 280 på sitt beste manglet dreiemoment og kraft til at det flytter seg skikkelig.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg fokusert på dyser og dieselpumpe. En dieselmotor gir krefter proporsjonalt med mengden diesel som blir forbrent. Siden du har ladetrykk som kommer lett og fint, så ville jeg absolutt sjekket dysene og om mulig byttet dem.

 

 

Mercedessource reklamerer for Monark - dyser, som du både får kjøpt hos Mercedessource og på ebay. Deretter ville jeg eventuelt hørt med dieselmeken e.l, for det er mulig å bygge om en OM617 - pumpe til å bli hysterisk. Er det POWER du vil ha, så kan de absolutt hjelpe deg.

 

https://mercedessour...-w-heat-shields

 

5cylNozzle_0.jpg?itok=q4k_MM68

 

Jeg vet at hvis man tukler med dieselpumpa og skrur denne opp for høyt, så kan det skje at den bruker lengre tid på å "komme ned" igjen. Det skal absolutt ikke være slik, for en OM617 skal falle til tomgang som en stein når du slipper gassen.


Edited by maelling, 17 October 2017 - 12:31.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#19 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 17 October 2017 - 13:51

Jeg er mye inne på YouTube og han Mercedessource hvordan Mercedes motor fungerer og alt som har med Mercedes  å gjøre 

Jeg ser på Dieselmekeren også for å lære om pompa til motoren


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#20 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 17 October 2017 - 13:56

Jeg vurdere å kjøpe en sånn repsett til dysene. Dem er billig på ebay ca 40 pund for 5 stykk


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.