Gå til innhold



Foto

Motor 300 GD OM617 Hvor er hestene


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
70 replies to this topic

#41 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 29 October 2017 - 18:55

Jeg vet ikke helt men det er deltid en men, men jeg tenker rundt 25 til rundt 50.000 kr som ca på bilen. Hvor mye det går til motor får tiden vise.

Jeg vet ikke helt hva det koster å få pumpen overhelt hos dieselmeken, men det er nok ikke det dyrest delen. 

 

Jeg har jo sett dem som bruker SsangYong sin motor 2,9 L og det ser jo ok ut. Videre så er det OM 603 og OM 606.

 

Må se hva det blir til.

 

I nød spiser fanden fluer


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#42 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 29 October 2017 - 19:09

Jo mer jeg tenker på motor jo mer lyst har jeg på en 6 sylinders motor ja.

 

Det er pga at jeg har eid en Patrol og savner draget på den. Den var ikke noe til en reiser, men en djevel til å dra, om jeg hadde en henger bakpå så merket man neste ikke at den var der.

Da blir det det eller en 2,9 fra en SsangYong. Om ikke noe klarer å overbevise meg at 2,9 som er i bilen er bra nok.

 

Live er ikke enkel, men det er i motgang man blir sterk.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#43 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 29 October 2017 - 21:16

Det at bilen er lat og at du må gire ned i oppoverbakker, har en sammenheng med total utveksling.

 

Du sier du må gire ned, hvilket skulle bety at du har manuell kasse. Er det firetrinns eller femtrinns? 

 

I tillegg kjører du med veldig store hjul. 315 85 16 tilsier at du permanent ligger minst et gir høyere enn det du ville gjort med normale hjul på brakka. 

 

Vanlig dekkdimensjon som de fleste gamle diesel-G er dimensjonert for er 235/75R15.  De dekkene du har utgjør 30% forskjell i rulleomkrets og 34% forskjell i diameter. Forskjellen i hjuldiameter tilser (hvis jeg ikke har blingsa så veldig med beregninga) at du mister 25% av dreiemomentet ditt.

 

Jeg tror det er relativt sannsynlig at bilen ikke har fått endret utvekslingen på akslingene. Hvordan er nøyaktigheten på speedoen? Sjekk mot GPS - viser speedoen altfor lite, så er det relativt sannsynlig at det ikke er endret på akslinger heller.

 

Motoren er grei nok til bilen, men du må enten få mindre dekk, endre utvekslingen i akslingene eller en annen girkasse. 

 

Johan-Kr


MB 300GD '86

#44 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 30 October 2017 - 12:05

Mulig jeg tar feil her. Men vil det virkelig hjelpe å endre utveksling i akslene annet enn at det blir lettere å ta løs i 1.?

Momentet man mister er pga større hjul og det vil være slik uansett utveksling på aksler og girkasse?

#45 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 30 October 2017 - 15:03

Mulig jeg tar feil her. Men vil det virkelig hjelpe å endre utveksling i akslene annet enn at det blir lettere å ta løs i 1.?

Momentet man mister er pga større hjul og det vil være slik uansett utveksling på aksler og girkasse?

 

Momentet fra motoren går igjennom girkassa, deretter til fordelingskassa, til akslene og tilsist får du en funksjon med kraft x arm i forhold til hjulstørrelsen som setter momentet ned i bakken. 

 

Momentet som er tilgjengelig er påvirket av girkassen  - første gir, mere moment, mindre fart, men påvirkningen gjelder i alle gir.

 

Når du kjører etter landeveien, og du kjører opp en bakke, så må du ha nok moment for å holde farten. Om tilgjengelig moment som går i bakken er for lite, så må du velge mellom å miste fart eller å gire ned. 

 

Et godt eksempel på hvordan dette funker. Min gamle 300GD hadde jeg 235/75R15 vinterdekk på og 255/75R15 sommerdekk. Det er ikke store forskjellen i diameter, men akkurat nok til at om jeg kjørte de bratte bakkene fra E6 langs E10 opp til Riksgrensen på handlerunde, så holdt jeg farta oppe med vinterdekkene, men måtte gire ned på sommerdekk.

 

300TD (altså 617A) har 230Nm, mens 300D (617) har 172Nm. Effekten av å gå opp på hjuldiameteren fra 235/75R15 til 315/85R16 tilvarer at du taper akkurat like mye dreiemoment som du vinner med å gå på turbomodifikasjonen. (230x0,75 = 172,5). Trådstarter sitter mao igjen med en treg 300D, og i tillegg får han ulempene med at han taper 25% bremseeffekt.

Det er kanskje tøft med svære hjul, men det er ikke nødvendigvis så veldig fordelaktig.

 

Johan-Kr


Edited by Fenalaar, 30 October 2017 - 15:36.

MB 300GD '86

#46 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 30 October 2017 - 19:49

Det at bilen er lat og at du må gire ned i oppoverbakker, har en sammenheng med total utveksling.

 

Du sier du må gire ned, hvilket skulle bety at du har manuell kasse. Er det firetrinns eller femtrinns? 

 

I tillegg kjører du med veldig store hjul. 315 85 16 tilsier at du permanent ligger minst et gir høyere enn det du ville gjort med normale hjul på brakka. 

 

Vanlig dekkdimensjon som de fleste gamle diesel-G er dimensjonert for er 235/75R15.  De dekkene du har utgjør 30% forskjell i rulleomkrets og 34% forskjell i diameter. Forskjellen i hjuldiameter tilser (hvis jeg ikke har blingsa så veldig med beregninga) at du mister 25% av dreiemomentet ditt.

 

Jeg tror det er relativt sannsynlig at bilen ikke har fått endret utvekslingen på akslingene. Hvordan er nøyaktigheten på speedoen? Sjekk mot GPS - viser speedoen altfor lite, så er det relativt sannsynlig at det ikke er endret på akslinger heller.

 

Motoren er grei nok til bilen, men du må enten få mindre dekk, endre utvekslingen i akslingene eller en annen girkasse. 

 

Johan-Kr

 

Jo da, jeg vet det med dekka men det er den minste problemet. Mulig neste uke så tar jeg meg en tur til han i Sverge får at han skal se på doningen. 

Jeg pratet med en i går om bilens problemer som blant annet at den tar langt tid for å nå tomgang når jeg slipper gasspedalen. 

Jeg ser at dysene ikke er blitt rørt på, på en stund om det er gjort noe med dem tviler jeg meget på.

Han sa at jeg måtte ta å få testet dem.

Han mener også at pumpa ikke er riktig siden den bruker tid får å komme ned på turtall. Han sa at det kan komme i fra dysene også.

Han vil også at jeg bytter demperen på pumpa selv om den virker ok. Lite motstand når jeg trykker den ned, er lik null.

 

Dekk på bilen ja det er 315 75 15. Jeg vurderer å sette på 255 75 15 eller 245 75 15. Det er nok det beste. Videre mulig 235 75 15, så har man jo 30/10,5-15, og 31/10,5-15. Det var dekkene. Vinterdekk er 205 75 16.

 

Jeg skal også se på en SsangYong motor også en nær framtid.

 

Men takk skal dere ha.    


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#47 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 30 October 2017 - 20:57

Det at bilen er lat og at du må gire ned i oppoverbakker, har en sammenheng med total utveksling.

 

Du sier du må gire ned, hvilket skulle bety at du har manuell kasse. Er det firetrinns eller femtrinns? 

 

I tillegg kjører du med veldig store hjul. 315 85 16 tilsier at du permanent ligger minst et gir høyere enn det du ville gjort med normale hjul på brakka. 

 

Vanlig dekkdimensjon som de fleste gamle diesel-G er dimensjonert for er 235/75R15.  De dekkene du har utgjør 30% forskjell i rulleomkrets og 34% forskjell i diameter. Forskjellen i hjuldiameter tilser (hvis jeg ikke har blingsa så veldig med beregninga) at du mister 25% av dreiemomentet ditt.

 

Jeg tror det er relativt sannsynlig at bilen ikke har fått endret utvekslingen på akslingene. Hvordan er nøyaktigheten på speedoen? Sjekk mot GPS - viser speedoen altfor lite, så er det relativt sannsynlig at det ikke er endret på akslinger heller.

 

Motoren er grei nok til bilen, men du må enten få mindre dekk, endre utvekslingen i akslingene eller en annen girkasse. 

 

Johan-Kr

Dekkene var på doningen da jeg kjøpte den. Jeg er ikke akkurat den som liker store skor. Så dem skal bort.

5 trinns kasse og på femte så dorger den i 90 km i 80 på viseren. 

 

Jeg skal ha noen lunde normale dekk på.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#48 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 31 October 2017 - 21:42

Da er vinterhjulene på. 195 75 16. Litt bedre å kjøre men ikke noe sprekere.

Da vet dere det.

 

Er jo en det på YouTube og ser på 290 GD, jeg ser jo dem har mer drag enn det jeg har

I de fleste bakkene dem kjører i hadde min bil stoppet, motoren hadde kvelt seg for det minste lille bakken.

Jeg vet det. For når jeg kjører i en liten skogsvei med litt gjørme så stopper motoren.

 

Selv om dagen er tung i dag, så blir det nok lettere i morgen. Han som fant på denne ordtaket levd vel ikke så lenge at han fikk flere dager på seg.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#49 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 31 October 2017 - 21:59

Dersom du har problemer med at G'en kveler seg, så må jeg undres hvordan du bruker girene. Den er ikke sprek, men kvele seg? Du vet at du har lavserie på bilen?



#50 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 01 November 2017 - 20:42

Har jeg det på denne bilen. Jeg har en spake foran som står 1,2,3,4, og 5. Den ander spake tror jeg er til å rygge med, jeg vet ikke har ikke rygget ennå med bile for den går bare framover.

 

Av og til bør et dumt spørsmål holdes for seg selv.

 

Jeg har jo nevnt det får at jeg har eid andre biler med 4x4 og lav serie på dem.

Ja den stopper. Så skal man bruke lav serien til alt??????????????

Når det ikke er drag i motoren og når den måter litt motstand ja den stopper.

Når jeg tester bilen i lett terreng og litt glatt underlag for å prøve ut sera bak, ja den stopper.

Der hvor andre biler ville ha spole så stopper min. 

 

Jeg har jo prøvd militæret sin G-wagwn og den spant jo bare i gjørma i høy serien.

 

Ja,ja sånn går nå dagan.

 

Men takk for det. og at bile ikke skal kunne kveles. Da vet jeg jo det, det at det er noe som ikke er helt som det skal med denne bilen.

 

Jeg får grave dypere, for dette skal jeg til bunns med, så om med flagge til topps. Da vet vi det.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#51 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 02 November 2017 - 14:16

Det er ikke alltid lett å skifte dekk på en bil som ikke har faste bolter på navet. Derfor lagde jeg dette som gjør jobben lettere. 

Selvfølgelig er det en grunn til at jeg fant på dette.

En kald vinter natt i 98 så var jeg litt uheldig og punkterte. Det var ikke moro å lete etter hullene til der hvor boltene skulle sitte. Mørk var det og kald vart jeg.

Så jeg tenkte at dette skulle jeg aldri mer ha noe problem med og fant på att en lang bolt med samme gjenger som bolten skulle sitte i fikk jeg laget meg og etter det så går dekk skiftet lett som bare det. 

Dette bruker jeg også på G-wagwn med gjenge type 9/16 del. Se bilde

 

 

20171102_121229.jpg


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#52 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 03 November 2017 - 11:46

Det er ikke alltid lett å skifte dekk på en bil som ikke har faste bolter på navet. Derfor lagde jeg dette som gjør jobben lettere. 

Selvfølgelig er det en grunn til at jeg fant på dette.

En kald vinter natt i 98 så var jeg litt uheldig og punkterte. Det var ikke moro å lete etter hullene til der hvor boltene skulle sitte. Mørk var det og kald vart jeg.

Så jeg tenkte at dette skulle jeg aldri mer ha noe problem med og fant på att en lang bolt med samme gjenger som bolten skulle sitte i fikk jeg laget meg og etter det så går dekk skiftet lett som bare det. 

Det finnes en slik en i Aluminium som følger med nyere ML, og jeg fant tak i resevedelsnummeret på den og bestlite. Kostet 60-70kr, hvis jeg ikke husker feil.

 

Den er i flittig bruk hver vår og høst, da jeg skifter dekk på to biler.

 

Hvis bilen kveles med 197/57R16 på,. så bør du definitivt få tatt en kikk på motoren - den er definitivt ikke som den skal...

 

En kjapp sjekk kan være som før nevnt dieselfiltrene i motorommet, og det som står ned i tanken. Det siste når du tak i under en luke i gulvet på bagasjerommet.

 

Johan-Kr


MB 300GD '86

#53 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 03 November 2017 - 15:53

Vel han kvelte seg meg 315 75 15 på. 

 

Men jeg har ikke testet vinterdekkene ennå, litt bedre er det nok, men jeg skal til en som kan noe mer om Mercedes enn det jeg gjør.

 

Vinter dekkene er i 195 70 16 og bilen ser ut som en russisk jeep der hvor dekkene er godt planta mitt under bilen. Jeg regner med at det blir nye felger som har mer utpresning og i 15" 

Da tenker jeg mer på til vinterdekk i dim 225 75 15 og sommer 235 eller 245 75 15  er mer normalt til denne bilen.

Store dekk skal jeg ikke ha.

 

Motor skal jeg ta en komp test skifte dyser gå over pumpe.

Men jeg er mer redd for at det kan bli motorbytte. OM 662 mulig alternativ. Men mer jeg tenker jo mer har jeg lyst på en OM 606-603.

 

Jeg vet at det er mer å hente ut av den jeg har så det er første prioritering. 

 

& 6 trinns kasse fins det en del av i Sverge fra 2000 kr og oppover, det er noe jeg kan tenke meg.

Par ganger i året så kjører  jeg ca 130 + 130. Altså fra Askim til Bodø. Da er det greit å ha en 6 trinns kasse  

 

Prøv og lær og bil klokere av det, for den som ikke våger vinner heller ikke.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#54 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 03 November 2017 - 16:07

Smale vinterdekk gir bedre grep med mindre underlaget er tørt og hardt. Jeg har veldig dårlig erfaring med "brede" binterdekk, og bruker gjerne den smaleste dimensjonen bilen er spesifisert for. Det kommer selvsagt ann på hvor forfengelig man er...



#55 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 04 November 2017 - 23:24

 
Momentet fra motoren går igjennom girkassa, deretter til fordelingskassa, til akslene og tilsist får du en funksjon med kraft x arm i forhold til hjulstørrelsen som setter momentet ned i bakken. 
 
Momentet som er tilgjengelig er påvirket av girkassen  - første gir, mere moment, mindre fart, men påvirkningen gjelder i alle gir.
 
Når du kjører etter landeveien, og du kjører opp en bakke, så må du ha nok moment for å holde farten. Om tilgjengelig moment som går i bakken er for lite, så må du velge mellom å miste fart eller å gire ned. 
 
Et godt eksempel på hvordan dette funker. Min gamle 300GD hadde jeg 235/75R15 vinterdekk på og 255/75R15 sommerdekk. Det er ikke store forskjellen i diameter, men akkurat nok til at om jeg kjørte de bratte bakkene fra E6 langs E10 opp til Riksgrensen på handlerunde, så holdt jeg farta oppe med vinterdekkene, men måtte gire ned på sommerdekk.
 
300TD (altså 617A) har 230Nm, mens 300D (617) har 172Nm. Effekten av å gå opp på hjuldiameteren fra 235/75R15 til 315/85R16 tilvarer at du taper akkurat like mye dreiemoment som du vinner med å gå på turbomodifikasjonen. (230x0,75 = 172,5). Trådstarter sitter mao igjen med en treg 300D, og i tillegg får han ulempene med at han taper 25% bremseeffekt.
Det er kanskje tøft med svære hjul, men det er ikke nødvendigvis så veldig fordelaktig.
 
Johan-Kr


Jeg ser poenget. Så hvis du setter på 46" hjul på gvogna og giret ned tilsvarende orginal utveksling, så vil bilen gå nøyaktig like bra/dårlig som med 29" hjul med orginal utveksling? Det har jeg vanskelig for å tro. Ja du får samme moment ned på hjula men de vil vel være tyngre å dra rundt??

#56 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 05 November 2017 - 09:36

Svære, tunge hjul får også et problem med rotasjonstreghet. Det betyr at du trenger ekstra kraft for å endre fart (brems/aks). Så du har rett i at større/tyngre hjul vil bli tregere enn det som bare den totale utvekslingen skulle tilsi.

De tunge hjulene tilfører også gyro-virkning, slik at kreftene som påvirker bilen i en sving vil bli større.

Johan-Kr
MB 300GD '86

#57 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 05 November 2017 - 23:22

Som sagt så har jeg en 300 G 87 mod.

 

Det som jeg lurer på om bilen det er hastehetsmeteren den går bare til 160 mens andre 300 går til 180.

 

Vel behovet er nok ikke der men hvorfor. Jeg ser at 240 sine modeller går til 160 men min er jo en 300.

 

Jeg bare lurer og tenkt litt på den lille bagatellen med speedometeret.

 

Ja det kan jo hende at jeg setter inn en big block og blåser avgårde.

 

Men det med store dekk vet jeg om og dermed skal jeg sette på mer normale dekk.

 

Men takk skal dere ha og at dere viser interesse med alle kunstens regler til å hjelpe en nybegynner i G-wagens verden. Atter en TAKK


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#58 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 07 November 2017 - 22:03

Hva er bør man velge av motor som OM 606 og OM 603.

 

Det jeg ser etter er hvem av dem som er lettest å montere hole in one opplegg, uten at det tar flere dager og et hav av ledninger som må monteres og tilpasses.

Hvis man sammenligner dem med en OM 617 a ?

Av og til så blir man skremt av å lese om 2,9 motoren, at den er en rava motor, jeg regner med at det er vel de første modellene av motoren som det blir nevnt når man snakker om dem.

Jeg har vel en rundt 86 til 88 morells motor som står i min bil, ja jeg nevnte 88 også pga at bile er regga i slutten av 87, altså desember.

Fins det bedre utgave av 290 etter 88 og utover. Jeg ser jo at nyere modeller har en annen toppdeksel som er flat hele veien mens min har en liten oppbygging i front av motoren.

Jeg tenker på disse motorene som har lufttilførsel som går over motoren og dem som har alt på andre siden, filterboksen på motsatt side.

 

Det rekke det sa Andersen da han fikk livsvarig fengsel. 


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#59 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 08 November 2017 - 20:57

160 er nok i massevis. Originalt har en 300GD med automat maksfart på 130km/h, men du klarer 135 med medvind og hjemlengsel.

 

Selv om turbomotoren har flere hester, så er det utvekslingen som styrer dette på automatmodellene. Når du har nådd maks turtall, så er det stopp.

 

Ift ny turbomotor, så er 617A den enkleste å få inn, med 603 på andreplass. 606 er mere knot.

 

Johan-Kr


Edited by Fenalaar, 08 November 2017 - 20:58.

MB 300GD '86

#60 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 09 November 2017 - 15:43

Mange takk skal du ha.

 

Da vet jeg jo litt mer enn det jeg gjorde i sta. 

 

Jeg får se hva som dukker opp av motorer og hvordan man monterer det. Jeg for min del så blir det 6 trinns kasse på bilen.

Det er lite av 6 trinns kassene her i Norge, men i nabolandet Sverge er mange av dem. Jeg ser at dem ligger rundt 2000 skr og oppover til 10.000. Så det er bare å velg.

 

Dett blir moro sa brura  


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.