Gå til innhold

Foto

Restaurering og ombygging Lada niva.

restaurering lada niva

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 intreserte

intreserte

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Lada niva 21214

Posted 01 October 2017 - 22:40

Restaurering og ombygging Lada niva.

Har kjøpt en Lada Niva 1.7i 3-dørs hatchback (VAZ-21214) med  glassfiber hevet tak.

Målet med restaureringen er å eie Norges fineste Niva, og tøffeste handikapp bil

Restaurering påbegynnes 2.10.17

Håper dere kan hjelpe meg med avgjørelser om hvilke deler som skal kjøpes,

Jeg begynner med å demontere alle komponenter fra karosseriet, lakk skal fjernes og karosseriet skal elektrolyse behandles for rust, nedre del av karossoriet skal rust sikres, med elektrolyse behandles med kobber eller nikkel.

Taket skal senkes, skjermene breddes, forsterkninger sveises på karosseri og bilen gjøres klar til lakkering

Bilen lakkeres. Både utvendig innvendig

Hele interiøret i bilen byttes ut, sammen med dashboard og seter

Alle slitedeler byttes ut, (  utenom girkasse og driverk )

Motor byttes, usikker på hvilken motor

Cluch bygges om, chluch skal styres fra ratt, gjennom pneumatikk/luft system

Gleder meg :)

Edited by intreserte, 02 October 2017 - 00:33.

#2 stekus

stekus

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:
  • Sted:Tønsvika / Tromsø
  • Mine Kjøretøy:
    Lada Niva 1.9D

Posted 04 October 2017 - 18:26

Spennende.

Er girkassa bra? Kardanger må sjekkes. Kryss kan være dårlige. Finnes moderne løsninger for å erstatte kryss.

#3 intreserte

intreserte

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:
  • Mine Kjøretøy:
    Lada niva 21214

Posted 04 October 2017 - 23:19

Spennende.

Er girkassa bra? Kardanger må sjekkes. Kryss kan være dårlige. Finnes moderne løsninger for å erstatte kryss.

Niva`n (1996), ble kjøpt hos bilforhandler i 2002, og har siden 2002 stått lagret, frem til jeg kjøpte den 1.20.17

Bilen er kjørt (131 200km) Tilstanden på girkasse er ukjent, bilen ble kjøpt usett og fraktet hjem på bilhenger.

#4 intreserte

intreserte

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:
  • Mine Kjøretøy:
    Lada niva 21214

Posted 04 October 2017 - 23:39

Taket må senkes, men hvor får jeg kjøpt lavt glassfiber tak, må jeg støpe taket selv?

Ellers trenger jeg råd til heving, hva med dette orginale 50mm settet

http://www.russian4x...-Lada-Niva.html

Edited by intreserte, 05 October 2017 - 08:21.

#5 stekus

stekus

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:
  • Sted:Tønsvika / Tromsø
  • Mine Kjøretøy:
    Lada Niva 1.9D

Posted 05 October 2017 - 14:43

Girkasse er et av de svakere punktene på den bilen.

Glassfibertak er et norskt påfunn for å få biler godkjent som varebil. Hvis du vil ha et lavt glassfibertak må du nok få det produsert selv. Vil du ha et lavt originaltak så er det nok best å bare finne en delebil med ok tak som du kan flytte over eller å kjøpe nytt tak fra Ryssland.

Hvis du hever for mye blir bilen stiv. Dårlig flex. Bør ha ball joint spacers for ikke å miste fjæringsvei foran. Du kan få problem med leddene på stikkaksel foran hvis dem er gamle og tvinges inn i en ny vinkel. Vurder ståldiffhus for å senke diffen litt foran. Original diffhus er også en svakhet.

#6 maggan

maggan

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:
  • Sted:Bodø
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Lada Niva -94

Posted 12 October 2017 - 07:56

Hei.

Dette høres ut som et ambisiøst prosjekt. Blir spennende å følge  :thumbsup:

Skal du heve bilen så er HooDoo metoden med kiler frem og ringer bak den som er mest anbefalt, dette hever 50mm. 

Gir en mere riktig fjær geometri og beholder samme mykhet i bilen. Mye info å finne på baxter sinn side om Lada Niva der han har samlet mye linker og info fra nedlagte sider.

Her er info om bla Hoodoo heving og alternative metoder fra Baxter side om Lada Niva

http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/BaxterLift.htm 

Vaz Mas her på forumet har skifta motor og lage nytt lavt tak, støpt av glassfiber.

se tråden for info og ideer.

http://www.offroad.n...7076-lada-niva/

De vanligste motrobyttene er eldre Fiat twincam eller Citroen/Peugeot 1,9Dielsel, men alt er mulig :D

Har slev søkt om og fått godkjent motorbytte til en Citroen/Peugeot 1.9 Turbo diesel på 90hk, men har ikke kommet igang enda.

Kan også rekomendere å gå inn å kikke på det svenske Niva forumet http://lada-niva.se som er et av de mere aktive ladaforumene, med masse dokumentasjon og kunnskap. Det er beste plassen å stille spørsmål å søke hjelp. mange brukere som er inne daglig å man får raskt svar av erfarne Niva eiere.

Et tips hvis du skal handle deler er http://ladapower.com velsortert nettbutikk og god support. Det er 10% rabatt på alt man handler hvis man bruker rabattkode "lada-niva.se"

Lykke til