Gå til innhold



Foto

For lite spenning?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
16 replies to this topic

#1 Pajero_PC

Pajero_PC

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 11 May 2004 - 23:00

Jeg lurer på hva som må til for å øke ladespenningen på en dynamo til en pajero 2,3 TD 1984 mod? Har målt spenningen, og den ligger rundt 13 volt. Han på NAF sa den var litt for lav. Nå skal det sies at dynamoen er 6 måneder gammel. Går det an å justere, eller må man skaffe seg en regulator? Og hva er minste antall Ampere man bør ha på et batteri på 2,3 TD? Har 66 Ampere, og motoren er treig å starte når det kryper ned mot 10 kalde smile.gif

#2 Pajero_PC

Pajero_PC

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 23 May 2004 - 23:00

Da fikk jeg nytt batteri.... 105 Ah.... biggrin.gif står å lade no!

#3 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 17 May 2004 - 23:00

eller en 90 amp dynamo med justerbar laderegulator som jeg har. Da får du til å stille bort ev. spenningsfall i bilen din..!
Har gjort i stand en dynamo til Ikjos også, med just. ladereg.

#4 Pajero_PC

Pajero_PC

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 17 May 2004 - 23:00

En annen ting med spenningen...... fra generatoren som ligger på høyre side av motorn, så går kablene framme ved lysene og mot venstre side langs skjermen og tilbake igjen til batteriet som ligger på høyre side av motorn. Kan dette ha noe med spenningsfall å gjøre? Det blir jo unødvendig lange kabler mellom generator og batteri. Ser for meg at jeg skal redusere lengden og øke størrelsen på kabelene devil.gif

#5 2 BAD

2 BAD

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 17 May 2004 - 23:00

Optimal ladespenning er på mellom 14,4 og 14,6............. sånn er det med den saken. Biltema batterier er sikkert bra helt til du har tappet dem en eller to ganger, men det er vel da man skiller god og dårlig kvalitet.

PS: Traktorbatteri..... hva er spesiellt med det, det er lastebilbatteri du vil ha (Tåler veldig mange tappinger, lifter osv)

#6 exe

exe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 375 Innlegg:

Posted 16 May 2004 - 23:00

13 v ladespenning funker kanskje i varme strøk, i vårt klima med lysbruk og vareapp bør du over 14 volt for å få noe serlig inn på batteriet.I tillegg blir lyset mye bedre.

#7 Pajero_PC

Pajero_PC

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 15 May 2004 - 23:00

Takker "Von GassenSchmeller". Gutta på Mitsubishi Trondheim som bytta generator til Pajeron min, så da regner jeg med at det skal være i orden med rett spenning på den bilen iallefall. Da er det bare å få tak i nytt batteri........ Noen forslag på et brukbart batteri til en rimelig penge? Tenker kanskje på å kjøpe hos Biltema, men er dette så lurt?

#8 Von GassenSchmeller

Von GassenSchmeller

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 14 May 2004 - 23:00

Vær obs på at NAF setter høye krav for at de skal si at ladespenningen er høy nok. Var hos NAF med min gamle bil og de kicka på at ladespenningen var for lav. Dro til forhandleren og fikk vite at ladespenningen skulle ikke være høyere på den bilen.

Ach SCHØN! Eine kleine gjørmhullen! Full GAZZ!

#9 skogens konge

skogens konge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 16 May 2004 - 23:00

jeg har to 95 Ah batterier i min 86 pajero, starter Altid!!!!

#10 skogens konge

skogens konge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 16 May 2004 - 23:00

Fikk anbefalt biltema av flere mekanikere pga pris og holdbarhet.
Jeg ga 700 for ett 95Ah batteri som egentlig er til traktorer men går rett in i pajero

#11 Chevypia

Chevypia

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1270 Innlegg:

Posted 12 May 2004 - 23:00

alle diesel pajeroa har da orginalt 2 batteri... fordi en har behov for de.

#12 Pajero_PC

Pajero_PC

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 12 May 2004 - 23:00

Har ombygd fra 2,6 bensin, så da er det bare plass til ett batteri. får kjøpe et 100 Ah før vinteren!

#13 Pajero_PC

Pajero_PC

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 12 May 2004 - 23:00

Takker for tipsa. Ble litt klokere nå ja biggrin.gif

Forbedringer er på vei!

#14 Vegard

Vegard

    Grand offroader

  • Validating
  • PipPipPipPip
  • 511 Innlegg:

Posted 12 May 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">
Et annet tips hvis du er spesielt interresert i høy ampere, er å koble om generatoren fra stjerne til trekant. Da får du Ca 1,7 ganger høyere effekt ( kvadratroten av 3), men det kreves høyere turtall. Bonden

<i><div align="right">Opprinnelig postet av bonde</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Hva er dette? stjerne til trekant? Ønsker meg mer ampere for vinsjing.

Vegard.
BJ42 ønskes kjøpt!

#15 bonde

bonde

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 12 May 2004 - 23:00

Bytt regulator. Du får kjøpt regulatorer som regulerer spenningen noe høyere.
Et annet tips hvis du er spesielt interresert i høy ampere, er å koble om generatoren fra stjerne til trekant. Da får du Ca 1,7 ganger høyere effekt ( kvadratroten av 3), men det kreves høyere turtall. Jeg gjorde det på en Amazon med en Bosch 35 amperes generator, og den sveiset jeg med! Gode dioder på Bosch generatorer...

Bonden

#16 RonMaster

RonMaster

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 Innlegg:

Posted 12 May 2004 - 23:00

Det som er enlklest og biligst og gjøre er og sette en diode i serie med jord på regulatoren slik at man for et spenningsfall over regulatoren på 0.6 v, dvs regulatoren reguler opp spenningen med 0.6, setter man 2 stk i serie så blir det 1.2v og man har 14.2 v i stenden for 13v.

2 stk er der fordi start motrorn trekker ca 2300w eller 2.3KW i star øyebikket (ca 5 sek). men når lade spenningen er så lav som 13V så er det ikke mere en 40-50% kapasitet i batteriene, batteriet vilespenning er 12.4-12.5 V.

Når man kopler bort det ene batteriet så endres resistangsen( den blir høyere, siden disse batteriene er koblett i parralel), det vil si at dynamoen oppver denne last endringen som "positivt" den klarer og øke spenningen til ca 13.5-13.6V og det ene batteriet har nå en virknings grad på 80%.

Det er mye og skrive om akurat dette emnet, håper dere ble litt klokere:)

Man hever ikke 4x4 man bredder dem

Hilsen
Ronny

#17 pai hero

pai hero

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 12 May 2004 - 23:00

Dette har jeg lurt på og.... Ladespenningen er rimelig lav, ca 13-13,5 V, men på min bil sitter det originalmontert 2 batterier. Spør ikke meg hvorfor..
Kobler jeg bort det ene, starter den greit alle årstider. Men årsaken er som regel regulator problem, men hva det andre batteriet brukes til ?? En annen sak jeg har opplevd før, er ved bytte av dynamo, må man ofte bytte batteriet og. det gamle batteriet har "vent seg til" en lav ladespenning/strøm, og når den nye dynamoen er på plass greier ikke batteriet å henge med..


PaiHero