Gå til innhold



Foto

Defekt lysbryter?, GMC Yukon XL 2002


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 Bilmotor

Bilmotor

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Bergen
  • Interesser:Bil
    Båt
    MC
    Alt med motor
  • Mine Kjøretøy:
    1989 Chevrolet Blazer K5
    1997 Tahoe 6.5

Posted 02 December 2017 - 07:06

Hei.

 

Har et problem på faren min sin bil. Når man slår på lysbryteren til kjørelys stilling så kommer både kjørelysene og fjernlysene på. Det hjelper ikke å dimme ned med fjernlysbryteren, det skjer ingenting. Det blå fjernlys symbolet i instrumentpanelet er også på. Når man vrir bryteren til parklys så går lysene av slik de skal. Hvis jeg holder inne fjernlysbryteren(spaken) når bryteren er i parklys så kommer også alle lysene på. 

Har prøvde å bytte om på lysreleene fremme i sikringsboksen i motorrommet. Ingen forskjell.

 

Kan det være lysbryteren som er defekt?

 

 



#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13916 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Sørum / Akershus
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Chevrolet Suburban 5.7B LPG -96
    Mercedes E220T CDI - 05

Posted 02 December 2017 - 12:13

Har denne modellen slikt kjørelysrele ettermontert når den kom til Norge? Det har ofte kludret til lysene på tidligere modeller.



#3 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 703 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Elverum
  • Mine Kjøretøy:
    2009 Chevrolet Tahoe LTZ
    1977 Dodge Aspen SE

Posted 02 December 2017 - 16:14

Jeg tviler på at det er hovedlysbryteren som er gåen, da ville jeg heller konsentrere meg om dimmebryteren.

 

At fjern og nærlysene tennes når du tester lyshornfunksjonen (spaken imot deg) er normalt.

 

Hva skjer om du tester med lysene på og fjerner ett og ett relè? Hvis lysene funker normalt da er feilen foran relèene, trolig da dimmebryteren.

Hvis alle lysene fortsatt tennes med ett og ett relè satt inn er feilen etter relèene, trolig et overslag eller sammenkobling der framme.

 

Med relèene ute kan du måle om styringen av de er riktig. Med nærlysene på skal du ha 12 volt på pinne 85 og 86 på nærlysrelèet, 0 volt mellom de samme pinnene på fjernlysrelèet.

Med fjernlysene på skal det selvfølgelig være motsatt.

 

Det er vanskelig å feilsøke over nettet, men har det fungert tidligere? Kan noen ha foretatt en sammenkobling for å få såkalt 4-hi fjernlys?


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#4 Bilmotor

Bilmotor

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Bergen
  • Interesser:Bil
    Båt
    MC
    Alt med motor
  • Mine Kjøretøy:
    1989 Chevrolet Blazer K5
    1997 Tahoe 6.5

Posted 03 December 2017 - 19:35

Takk for svar.

Har nå prøvd å måle kontaktene på releene. På releet der det står HDLP er det strøm på 85/86 uavhengig om fjernlysene er på eller ikke. På det andre releet der det står DRL, er det ikke strøm på 85/86 uansett. Dette virker vel kanskje bare etter en stund når de automatiske nærlysene kommer på. 

Det som var rart var at etter jeg prøvde dette, så plugget jeg i kontaktene til fjernlyspærene(dro de tidligere ut så bilen kunne brukes). Nå gikk det plutselig an å dimme ned fjernlysene som tidligere. Eneste forskjellen er at nå lyser nærlysene sammen med fjernlysene. Skjønner ikke dette her helt :unsure: .

Noe annet jeg la merke til er at styrestrømmen til ekstra lysene var koblet på minus ledningen til ekstra lysene. Dette var gjort før vi fikk bilen. Før gikk den ledningen til et gammelt rele og var ubrukt. Men da vi montert ekstra lys brukte vi denne ledningen som styrestrøm på det nye ekstralys releet(pinn 85 og pinn 86 til jord) Vi trodde at dette var pluss. Da skulle vel ikke releet ha virket, men det har det gjort helt frem til nå. (De virket heller ikke)