Gå til innhold



Foto

Klimaanlegg


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Karmann

Karmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 23 January 2018 - 22:05

1999 S10 Blazer. Denne bilen har automatisk klimaanlegg. Dette lever sitt eget liv og man vet aldri om det kommer varme eller ikke. Litt kjedelig nå i kulda.
Det kan blåse varmt som bare det før jeg stopper bilen. Om jeg starter igjen 10 min seinere, ikke rører noenting hverken temp, vifte eller posisjon, så kan det blåse iskaldt. Eller varmt....
Har brukt mange timer på google men finner ikke noen konkret løsning
Følgende er prøvd:
- Sjekket alle sikringer. Alle er ok.
- Tatt ut den elektriske blend door actuatoren da et tannhjul i disse kan sprekke. Det var like helt. Actuatoren er ikke montert igjen da jeg nå har manuelt vridd spjellet på full varme. Og enda blåser det iskaldt rett som det er....
- Prøvd å resette hele greia ved å fjerne sikring B+ og vente i 40 sec. No luck.
- Det som en sjelden gang hjelper er når vriderne til temp og vifte står på auto. Så skrur jeg vifta av, kjører noen kilometer til og så setter den på auto igjen. Da hender det noen ganger at varmen kommer. Men ikke alltid.
- OBDII leseren finner ingen feilkoder men det er jo forsåvidt ikke så rart siden, slik jeg har forstått det, må være en Tech2 om den skal kunne gå dypere inn i systemet. Jeg har ikke råd til å blåse av 20k+ for en Tech2.
- Ikke sikker på om det har noen sammenheng men klokka i radioen samt temp/kompass i taket kommer og går men ikke samtidig. I dag virket ingen av de en stund før klokka plutselig begynte å virke. Temp/kompass hadde ikke lyst til å vise seg i dag men gjorde det i går.

Jeg klarer meg fint uten klokke/temp/kompass men akkurat varmeapparat hadde vært veldig fint og kunne stolt på. Om A/C funker vet jeg ikke da den iflg instruksjonsboka ikke slår inn hvis det er kaldere enn 15 grader og det har snaut nok vært over 0 siden vi kjøpte bilen for noen uker siden.
Veldig fint om noen har noen erfaringer og/eller tips til hva jeg kan prøve nå.

 

Attached Thumbnails

  • 1999Blazer.jpg


#2 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 24 January 2018 - 07:37

Når det gjelder AC delen av anlegget..

Du mister ca 10% av gassen i anlegget hvert år. Når anlegget er tomt - så kan pakninger tørke ut. Disse må som oftest byttes når ny påfylling gjøres.

 

Bryter panelet for temperatur kan vel også på din bil lure deg? Jeg har hatt panel hvor jeg kun fikk av og til max varme eller ingen ting... 



#3 Guest_Norexp_*

Guest_Norexp_*
  • Guests

Posted 24 January 2018 - 08:29

-


Edited by Norexp, 16 February 2018 - 07:43.


#4 Karmann

Karmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 24 January 2018 - 10:57

Når det gjelder AC delen av anlegget..

Du mister ca 10% av gassen i anlegget hvert år. Når anlegget er tomt - så kan pakninger tørke ut. Disse må som oftest byttes når ny påfylling gjøres.

 

Bryter panelet for temperatur kan vel også på din bil lure deg? Jeg har hatt panel hvor jeg kun fikk av og til max varme eller ingen ting... 

 

AC delen av anlegget får jeg se på til våren. Jeg kjenner til at det forsvinner gass da jeg måtte fylle på nesten 1kg gass på Tahoen i fjor på en AC service. Han sa det samme som deg at det forsvinner ca 10% pr år.

 

Kan godt hende det er bryterpanelet som roter det til ja. Kan prøve å se om jeg får tak i et brukt et å se om det blir noen forskjell. Takk for tips.

 

Kanskje sjekke for luft i kjølevannet?

 

Kan godt hende det. Begge slangene ut og inn av varmeapparatregisteret er ca like varme. Og det er faktisk veldig gode å varme. Det er visstnok et godt tegn og eliminerer tett vareapparatregister.

Jeg har hatt av lokket på radiatoren mens motor er i gang og bilen jekka opp for for å se om det kommer bobler men det gjør det ikke. Men kjølevæsken har ikke bra farge, ser ut som sølevann så den må byttes.



#5 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 24 January 2018 - 19:06

Sølevann - er vel fordi noen har blandet rød (lang tid) og blå (vanlig) kjøle væske?  



#6 Karmann

Karmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 24 January 2018 - 19:50

Sølevann - er vel fordi noen har blandet rød (lang tid) og blå (vanlig) kjøle væske?  

 

Ja antagelig noe sånt.



#7 kromfelgen

kromfelgen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 73 Innlegg:

Posted 24 January 2018 - 19:59

Kan det være problem med lekkasje i vakumledninger? Fant en tråd med liknende problem her: https://blazerforum....ol-issue-69344/

#8 Karmann

Karmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 24 January 2018 - 22:30

Kan det være problem med lekkasje i vakumledninger? Fant en tråd med liknende problem her: https://blazerforum....ol-issue-69344/

 

Mye fornuftig i den tråden der. Har faktisk lest den før. Det meste dreier seg om vakum. Alle mine 4 vakum aktuatorer oppfører seg slik de skal og fordelingskassa veksler mellom 2x4 og 4x4. Dette får meg til å tro at jeg ikke har et vakum problem. Takk for tips uansett :)