Gå til innhold



Foto

Lys i Dashbord 99 Suburban 6,5 borte


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Bastesen

Bastesen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 24 January 2018 - 23:58

Har gjort den brølern å gått fra Dodge Ram til Chevrolet og kjenner at nå er snart "pølsa kokt". Under kjøring her om dagen forsvant alt av lys i dashbordet. Dagen etter (i -20grader) funket alt ved oppstart, men så snart man fikk litt temp i bilen forsvant alt og er ikke sett etter det.... Har hørt at dette ikke er første tilfellet med disse bilene, men årsaken har tydeligvis vært så mangt. Så da prøver jeg heller her for å høre om det er noen som har eller vet om samme feil og vet hva det mest sannsynlig er som er årsaken? Rekker jo ikke fikse den ene feilen på den her før neste dukker opp så å rekke fristen til EU kontrollen kan man jo bare glemme.



#2 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 25 January 2018 - 08:16

På 6,5 modellen av Tahoe 1997 modell var det under ratt stammen montert en sk "Svenske boks lys styring" - den har gitt mye rare resultatet... (*)

På denne boksen sitter det en rekke med sikringer, sjekk disse først. Sjekk gjerne samtidig en rekke med hurtig koblinger som henter strøm under panseret førersiden av bilen til den samme boksen.

 

 

(*) De tullingene som har ettermontert boksen, hadde i hele bilen bare klipt ledninger ved lampene og ikke isolert endene. Mye kortsluttninger.

På min gamle Tahoe var strømtrekket så stort, at enkelte rele slo ikke inn før etter 4 minutter etter start av bilen. Da først tentes lysene på bilen...

Alt av lys var ødelagt, når biltypen ble levert i Norge. H4 pærer er ikke akkurat godt lys..



#3 Bastesen

Bastesen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 25 January 2018 - 10:19

Den boksen under rattstammen er nok koblet bort på min bil. Har ikke kjørelys på den og ledningene er trekkt ut av kontakten på den. Så den er satt tilbake til original tilstand igjen.

#4 Bastesen

Bastesen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 25 January 2018 - 22:15

Feilen er funnet :thumbsup: Problemet er dimmebryteren.... Alltså den til å justere lysene i dashbordet.



#5 Bastesen

Bastesen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 22 March 2018 - 23:08

Da viser det seg at det ikke var den lysbryteren alikevel :unsure: Har nå sjekket bryter og speedometerhuset på en annen Suburban som hadde alt i orden og det viste seg at mitt også var i orden. Ikke er det noen baklyspære eller sikringer heller som er gåen.

Det jeg lurer på er om at siden den "svenskeboksen" som er der og som kontakten er dratt ut fra ikke kan skape trøbbel, men så er det jo det at siden kontakten bare er dratt ut vil ikke det bli tull i kretsene? Koblet tilbake den boksen og fikk kun lys i parklys ved oppstart, Hovedlysene kom ikke på og ikke ble det noen forandring med å trekke ut den 10amp sikringen. Dro ut den på 1amp og da forsvant parklysene. Den tredje som er på 20amp vet jeg ikke hva er til?

Noen som vet om man må lage "bro" mellom noen kabler på ledninga/kontakten når man har dratt kablene ut av boksen?



#6 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 24 March 2018 - 13:42

Da jeg fjernet "svenskeboksen" på -97 modellen jeg hadde måtte jeg legge en lask mellom to kontakter på pluggen for at det skulle fungere normalt med lysbryteren.

Dette er 14 år siden, så jeg husker selvfølgelig ikke hva jeg gjorde. Husker kun at jeg målte hvilken av pinnene som ga 12 volt fra lysbryteren, husker ikke hvordan jeg fant ut hva den pinnen skulle kobles mot.

 

Kanskje det går med prøv og feil metoden, bare sørge for å ha noen sikringer i reserve hvis det oppstår en kortslutning.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."