Gå til innhold



Foto

Ulelyd fra bakaksel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 obeach

obeach

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 18 February 2018 - 16:54

Bilen er en 2003 Chevrolet Suburban. Kan vel fort være en pinjong. Noen som vet hvem som kan fikse dette evt om nødvendig overhalle til gunstig pris. Jeg kan eventuelt være med som hjelpemann ( mulig jeg bare blir flyende i veien) Bor i Vestfold.

#2 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 19 February 2018 - 00:04

Mmm kan dette være brytepinnen i bakakslingen som er defekt? Da bør ikke bilen kjøres....   (= J#@la dyrt...)



#3 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 19 February 2018 - 22:26

Tviler på at defekt brytepinne forårsaker ulelyd egentlig. Jeg føler at enten er den i orden eller så eksploderer hele differensialen.

 

Brytepinnen holder fast "cross pin" som igjen spider gears sitter på. Det som skjer når brytepinnen knekker/løsner er at cross pinn sklir ut. den roterer med differensialen og til slutt går den borti andre komponenter eller diff-huset med et gedigent smell.

 

Uling er som regel resultat av dårlige lager, enten bærelager eller pinjong, feil backlash eller preload på pinjonglager og sikkert noe mer.... 

 

 

Bare min personlige mening her altså. Har ingen erfaring med det (enda) annet en jeg har uling rundt 60 km/t ved lett gasspådrag i Dodgen, og skal skifte lagere og justere den opp til sommeren.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#4 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 21 February 2018 - 07:57

Jeg hadde over tid en ubestemt uling i bak akselen som var litt avhengig av fart, av og til hørte man heller ikke noe på lang tid - smell kan jeg garantere, at det ble.

- Både lydmessig etter en stund og pengebok uvennlig.

 

Konklusjonen ble: Bak aksel måtte byttes med deler fra en hugger (~6500 kr), ble det rimeligste . Brytepinnen hadde rasert innmaten....

Bare reine deler ville ha kommet på ~12000-15000 kr....

 

Til sammenligning: Verkstedet ga en pris på ~45000 kr for jobb/deler..



#5 obeach

obeach

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 21 February 2018 - 20:14

Er nok på tide å gjøre noe, før jeg får et total havari. Har kjørt en stund og det blir jo ikke bedre med tida. Takk for svar.

#6 Fredrik tahoe brechan

Fredrik tahoe brechan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 03 April 2018 - 21:15

Er nokk sikkert bare litt slakke, klunker til deg når du setter den i revers sikkert 👍 en sånn jobb kan koste opp til 30.000,- så hadde heller bytta hele bakakseln.. men disse bakakselne er veldig solide, og slakke er det i diffene fra når de er ny.. hadde jeg vært deg så hadde jeg bare kjørt med den som det er og heller tatt en diff olje skift og tilsatt lucas diff tilsettning. Slark i bakdiff kan du kjøre med i mange mange år

Edited by Fredrik tahoe brechan, 03 April 2018 - 21:16.