Gå til innhold



Foto

Hvor er det 33x12.5 subber på gen1 orginalt?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 oystein

oystein

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 518 Innlegg:

Posted 01 June 2004 - 23:00

Klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken dekk som skal handles inn. Dere som har montert 33x12.5 på 8' felg, subber dekka i skjermkanten eller i hjulbrønnene ved flex uten heving. Lurer litt på om det ikke ville være plass til 33x10.5 slik bilen er idag (1" bodylift). Er jo fortsatt litt klaring med 31x10.5. Hadde vært kjekt å få bilen inn i garasjen.....

#2 Chevypia

Chevypia

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1270 Innlegg:

Posted 03 June 2004 - 23:00

så går no bra med 33" åsmile.gif hehe

#3 bigset

bigset

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 533 Innlegg:

Posted 03 June 2004 - 23:00

Kopi av melding:
e hadde 33 12.5 på kort gen 1 pajero , ingen heving hadde bare skrudd tosjonsfjørene heil opp... kappa vekk hjørnet av fangeren forran. subba borti når en tok brå svinga litt for fort, så bruktee vel ei slegge å baka inn litt der de tok borti, hehe.. men e valgt å selge dekka når e solgte bilen å kjøpte me heller 32 11.5 til den e har no..

Opprinnelig postet av Pajerogirl



Og dei dekke er no på ein kort pajero -85. Einaste hevinga som er der no, er toyota-sjaklar og stramming av torsjonstag. Subbar gjere den ned bakken i venstre-sving og for høg fart. Skal kanskje hevast litt på klossar ogsa etterkvart, men det er ikkje so store problem å kjøyre med den..

http://offroad.no/?P...de=View&RID=514

#4 opodden

opodden

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 03 June 2004 - 23:00

Jeg har 33x12,5-15 på 10" felger (American Racing, vet ikke innpress). Min bil har 2" hevesett fra Iron Man og 2" bodylift.
Bak er det overhodet ikke noe problem. Faktisk er fjærene litt for stive, slik at bakakselen ikke går helt ned på bumpstop'en. Men det er god plass under skjermen.
Foran har jeg tatt av støtfanger (skal lage ny), stabstag og bumpstop. Torsjonsstavene, som er ltt stivere enn original, er justert slik at bilen er like høy foran og bak. Frakdekkene går da akkurat klar av hjulbrønnen (det er en liten utstikker litt bak øvre, midtre del) når det er mye tyngde på framparten (bratt nedoverbakke og hump).
Det er etter min mening umulig å unngå at 33 tommere ikke subber litt uten 2"+2" heving; men det er bare under de mest ekstreme tilfellene. Det er sikkert mulig å få det til å fungere hvis man tilpasser seg litt ved kjøring i terrenget.

OP

#5 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 03 June 2004 - 23:00

Nå banner jeg vel høyt i kjerka men er det ikke bedre å ha litt mindre dekk og dermed unngå subbing? Jeg synes det blir litt krampaktig når 33" blir "presset inn". Er bilen tistrekkelig hevet og frisert blir det fint men ellers ser det ikke bra ut. Mvh Odd.

Stopper bare for tog og elefanter!

#6 Chevypia

Chevypia

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1270 Innlegg:

Posted 03 June 2004 - 23:00

e hadde 33 12.5 på kort gen 1 pajero , ingen heving hadde bare skrudd tosjonsfjørene heil opp... kappa vekk hjørnet av fangeren forran. subba borti når en tok brå svinga litt for fort, så bruktee vel ei slegge å baka inn litt der de tok borti, hehe.. men e valgt å selge dekka når e solgte bilen å kjøpte me heller 32 11.5 til den e har no..

#7 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 02 June 2004 - 23:00

på min korte 91 gen1 så butta 33" hjula i frontfangeren.. måtte kappe bort hjørnene på den og det gadd jeg ikke så jeg kjørte på 32x11.5 på den ihvertfall...

Lat at grinda....kyra frys
www.pajeroteam.com

#8 oystein

oystein

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 518 Innlegg:

Posted 03 June 2004 - 23:00

Hmm ingen av de som jeg vet kjører gen1 med 33x12.5 har sagt noe her......

Har selvfølgelig mest lyst på 33", men med tanke på garasje når jeg skal skru og 215 piggdekka så gidder jeg ikke heve mer enn jeg må. Med 33" må en vel også gå runden med BT for sikkerhets skyld. Burde vel ikke være så stort problem da sporvidden vil bli økt minimalt.

#9 Thoma_s

Thoma_s

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 290 Innlegg:

Posted 03 June 2004 - 23:00

Jeg kjører 33x12.5 på gen 1.
Bilen er litt høyere en normalt men det subber litt av og til.
Mest i plast tingene fra støttfangeren. Sjøl om de er kuttet litt.
Har vært oppi toppen i skjemen også men det var i stor fart på humpete vanlig vei.

#10 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 02 June 2004 - 23:00

Kanskje er jeg ikke den riktige til å si noe som helst, men jeg gjør det nesten uansett.. wink.gif Når det gjelder modifisering av en eller annen form begynner man som regel og grubble, skal jeg kjøre originalt, eller skal jeg bygge litt, eller som sit og ikke minst ta`n helt ut..

Jeg kjørte rimelig lenge 31" på min V6 3000 Eci, før jeg begynte og fundere på 33", men jeg endte faktisk opp med 35".. Så i stedet for å grubble på 31" ta og gjør deg eller de ferdig til å dytte på 33" med en gang.. Fordi 33" holder som regel i bøtter og spann på en kort Pajero..

Så da har jeg sagt mitt, noe som faktisk er min personlige oppfattning av den saken.. wink.gif

#11 veltepetter

veltepetter

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 02 June 2004 - 23:00

jeg er på samme tingen selv... helt ny her på siden men, skal kjøpe meg en kort pajero 89 modell- under...... hva har du tenkt å gjøre? 33" rett på eller 31":)

pettern

#12 oystein

oystein

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 518 Innlegg:

Posted 02 June 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Hva med 32-11,5-15?

Stopper bare for tog og elefanter!

Opprinnelig postet av Buhund



Har et sett med 7x15 felger som jeg hadde tenkt å bruke derfor 10.5".

#13 oystein

oystein

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 518 Innlegg:

Posted 02 June 2004 - 23:00

Ser da ikke så sinnsykt trang ut....



Geolander MT har åpnere mønster og mykere gummi enn BFG mud. De skal være OK på veien også med tanke på støy.

#14 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 02 June 2004 - 23:00

Hva med 32-11,5-15?

Stopper bare for tog og elefanter!

#15 andy

andy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 915 Innlegg:

Posted 02 June 2004 - 23:00

Tror ikke du blir å ha så mye problemer med takhøyden i garasjen din:D
Eneste er vell at det blir litt tyngre å komme inn i den....hehe


#16 Eppy

Eppy

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1533 Innlegg:

Posted 02 June 2004 - 23:00

Yokohama dekka trur jeg er knallbra i terrenget.
Bare synd at importørene ikke har skjønt at folk vil ha de i 33" også.

#17 oystein

oystein

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 518 Innlegg:

Posted 02 June 2004 - 23:00

Sitter bare å tenker litt......

31x10.5x15 går såvidt jeg vet helt fint uten subbing på orginal bil. Da jeg har en liten bodylift, som vil kompensere økningen i dekkhøyden fra 31"-33" burde vel også 33x10.5 være mulig.

Med tanke på giring og dekkmønster vil jeg tro at hvis en ser bortifra den ekstra tommen med løft som 33" gir vil 31x10.5x15 Yoko Geolander MT være et vel så godt kjøp som 33x10.5x15 BFG MT.

Er mer opptatt av hva som fungerer utenfor veien enn hva som ser feit ut......

#18 Eppy

Eppy

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1533 Innlegg:

Posted 02 June 2004 - 23:00

Ville nok tru at du ikke kan flexe så mye uten at det butter, uten heving ja.

#19 Duckie

Duckie

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 149 Innlegg:

Posted 23 November 2004 - 00:00

min paj gen1 er heva 2" bak og framme, og det går heilt fint men 33x12,5 på den.
enig med buhund om at det må stå i stil


sabba.....