Gå til innhold



Foto

CB radio / Privatradio


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
57 replies to this topic

#21 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Tore, skal du på hytta i helga? AMV lampa gløder på alle kanaler.......!

Per
Privat: 91791531 Per@offroad.no
Jobb: 23032000 Mfa@offroad.no



Opprinnelig postet av Per F



Nope. og det er en AWI lampe (Antenna Warning Indication) biggrin.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#22 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Tore, skal du på hytta i helga? AWI lampa gløder på alle kanaler.......!
Sånn da...blush.gif

Per
Privat: 91791531 Per@offroad.no
Jobb: 23032000 Mfa@offroad.no


#23 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Har handlet CB radio som en del av forberedelsene til Rena smile.gif Kan være kjekt å ha for å be om hjelp hvis (eller retter sagt NÅR) jeg kjører meg fast. rolleyes.gif

Det ble en Danita 3000 fra Dittvalg.no til kr. 1175,- Hadde vel kanskje mest lyst på en 640, men valgte 3000 pga. størrelsen.

Antennene hos dittvalg.no synes jeg var svindyre, så jeg kontaktet en lokal radioforhandler som hadde akkurat den antennen jeg ville ha: Transvioce T27F 63 cm glassfiberpisk (redusert 5/8-bølge) inkl. antennefot med vingemutter, kabel og plugger i begge ender. Pris: Kr. 300 inkl. MVA. cool.gif



Opprinnelig postet av HH



Kjøpte du den utgaven med AM også? Men du valgte veldig kort antenne da ? Mulig du synes det er finere med kort antenne, men du verden så mye bedre den er hvis den blir litt lenger smile.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#24 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Æ, rødme rødme her altså.

Ja det stermmer det, du så selv hvor lite som skulle til bare man bøyde litt på den. Ei sånn type antenne er utrolig følsom.

Du er ihvertfall sikra rekkevidde og funksjonalitet på neste treff skulle jeg tro.

Så selv om det er skrevet om det hundre ganger før : Sjekk utstyret før det settes i bruk. Feil på kabel/antenne vil som regel føre til radiohavari, og det er like surt uansett om det er en ny eller gammel radio. For det koster like mye å reparere dem smile.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#25 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Har handlet CB radio som en del av forberedelsene til Rena smile.gif Kan være kjekt å ha for å be om hjelp hvis (eller retter sagt NÅR) jeg kjører meg fast. rolleyes.gif

Det ble en Danita 3000 fra Dittvalg.no til kr. 1175,- Hadde vel kanskje mest lyst på en 640, men valgte 3000 pga. størrelsen.

Antennene hos dittvalg.no synes jeg var svindyre, så jeg kontaktet en lokal radioforhandler som hadde akkurat den antennen jeg ville ha: Transvioce T27F 63 cm glassfiberpisk (redusert 5/8-bølge) inkl. antennefot med vingemutter, kabel og plugger i begge ender. Pris: Kr. 300 inkl. MVA. cool.gif

#26 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Jepp, ble bra det. Og bedre når antenna kommer midt på, og litt høyere. Bra du blei fornøyd da, selv om jeg ikke serverte kaffe biggrin.gif Det får bli senere en gang.

Det beste beviset på antennas plassering så du jo selv, så det er ikke uten grunn at man har "mast" om det de siste 40 åra smile.gif

Men det var bare morsomt å hjelpe deg vet du, så har jeg ihvertfall bevist noe av det jeg har skrytt om tongue.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#27 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 31 August 2004 - 23:00

AM brukes fortsatt av en del Gold-wing eiere, det er montert på nesten alle sykler beregna for bruk i USA (der Gold-Wing også lages) og mye av disse syklene er jo importert hit til Norge. Det selges også Nye AM orginal Honda cb radio, både i Norge og selvfølgelig i USA. Tror en brukt en koster rundt 5000 her.

Jeg hadde en sånn lang glassfiberantenne, maken som de på 61 cm osv, men min var 160. Det så kanskje ikke lurest ut, men funka godt. Sto midt på taket den også biggrin.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#28 Odd

Odd

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Ja, du får nok MYE bedre rekkevidde og sendestyrke ved å få antennen bort fra tenningsstøy og få antennen så fritt som mulig.
Stål reflekterer også og gir retningsvirkning på antennen.
Det er ingen vei utenom, antenner må opp på taket for maksimalt utnytting av senderen...



Ford Ranger XLT

#29 Eirik_Nielsen

Eirik_Nielsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Vil sende en stor takk til Chevysub som i går satte av tid til å se på min radio som ikke har virket bra.
Radioen min virket meget dårlig dvs den sendte bare noen få meter.
Etter en test av kun radioen på Chevysub´s antenne osv så fant ut at den virket ok.
Så gikk vi ned til bilen. Der fant vi feil 1, antenne pluggen kortsluttet.
Flaks at ikke radioen hadde tatt skade.
Vel pluggen ble “rettet” på og vi fikk testet radioen.
Den sendte og mottokk nå signaler i et mye større område.
Men!
Jeg har plassert antenna på skjermen over venstre framhjul.
Vi fikk testet og bevist hvor viktig det er med rett plassering av antenna.
På vei hjem testet vi radioen å så lenge jeg ikke hadde nesa på bilen mot Chevysub så var det dårlig signaler.
I en rundkjøring (ca 1km tipper jeg) fra Chevysub så tok jeg en ekstra runde mens jeg sendte.
Signalene gikk da fra 1 til 7 avhenging av retningen på bilen.
Det er helt klart at jeg kommer til å flytte antenna mi opp på taket.

Men nå har jeg en Cbradio som virker “så lenge jeg har nesa rett vei” og jeg er glad.
Tusen, tusen takk Chevysub for din hjelp til å løse mitt problem...
Kjempe service!! wink.gif

Mvh
Eirik Nielsen
RRC 81 mod med 3,5 V8 EFI

#30 returnfan

returnfan

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 755 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Nå er vel EGENTLIG vanlig, rimelig RG58-kabel 53 ohms, men det blir jo bare pirk i denne sammenhengen wink.gif Skal man ha 50ohm RG58 må den vel være halogenfri, men da koster den jo nesten 10x mer enn standard RG58. RG 223 kan jo være et godt alt. hvis man vil ha dobbelt skjerming. Koster da sikkert tre ganger mer enn standard RG58. Ellers er jo "datanettverk-utgaven" av RG58 et bra alt. Den har jo flere kordeller i innerlederen og derfor mykere enn standard RG58 som har kun én massiv innerleder.

Alt dette preiket mitt er jo selvsagt bare møl. (Kikket i ELFA-katalogen (kjedet meg)) Kjøp en antennekabel som har impedans som tilsvarer inngangsimp. på radioforsterker og antenne og som du ellers synes er praktisk til dine krav (økonomi, tykkelse, temperaturområde, motstandsdyktighet mot forurensninger, bøyelighet +++). Ellers er det vel lurt å tilpasse kabellengden i forhold til bølgelengden (avstemning tilsvarende antennelengde-avstemning). Dette vet jo dere bedre enn meg som bare skrev dette for ikke kjede all livskiten ut av meg. Korrigér meg gjerne, for jeg vil gjerne lære.

God natt alle offroadere!

#31 Duramax

Duramax

    Lysmester`n

  • Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 29 August 2004 - 23:00

Ja, der er du inne på noe, jeg var faktisk ikke klar over at det fantes mindre radioer for fast montasje.
Har du en web adr. eller et firmanavn til importør/forhandler?

Tore

Itte member ta noe som helst....

#32 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Jeg har en 640 selv, som jeg kjøpte ny i 1986-87. Den er like bra som da den var ny. Eller dvs, den er bedre, for den er litt frisert, he he. Jeg har hatt masse forskjellige radioer, og samler på Danita.

Du får ikke noe bedre radio hvis du bytter. Du får bare litt forskjellige funskjoner, men i bunn og grunn så er det hipp som happ.

Eneste grunnen er som du skriver, at 3000 er litt mindre. Men da må jo 1608/340 etc være et alternativ da? De er jo mye mindre.

Subbeløs, men ikke motløs

#33 Duramax

Duramax

    Lysmester`n

  • Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Ser dere kara har veldig god greie på radioer...biggrin.gif
Har en Danita 640, men vurderer å bytte til 3000 pga størrelsen.
Er 3000 en dårligere radio, eller funker dem omtrent like bra:wtf:wtf.gif

Itte member ta noe som helst....

#34 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Jeg er klar over det. Men å bruke 213/214 i bil er vel uaktuelt for de fleste. Den blir altfor tykk, og 214 altfor stiv smile.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#35 Raymond_K5

Raymond_K5

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 718 Innlegg:

Posted 27 August 2004 - 23:00

RG59 er en standard 75 ohm coax-kabel. Brukes bl.a. i de fleste ITV anlegg (TV overvåking). Rundt 5 kr. + m.v.a. pr. meter.
RG58 er 50 ohm, litt mindre diameter, og omtrent samme pris. Og så finnes RG11, RG62, RG213, RG214...

Raymond

1986 Chevrolet Blazer K5 Silverado 6,2d

#36 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 27 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Rg59 er vel 75 Ohm, og ikke 50.


Opprinnelig postet av Eppy



Hm, mener at det var 50 ohm, den er dobbeltskjermet, men jeg og min utrolige hjerne kan selvfølgelig huske feil biggrin.gif

Og når jeg tenker meg godt om så har du nok rett, skal tenke......................................næ, kommer ikke på hva den kabelen heter. Men jeg har en kveil i skapet, kan sjekke det når jeg kommer hjem i morra.

Men det er ikke nødvendig med den typen. RG-58 duger i massevis, hvis den ikke er av den billige typen da biggrin.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#37 Tja

Tja

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 294 Innlegg:

Posted 27 August 2004 - 23:00

Noen som har Zodiac M3000, modet M3000? Har selv en modet M3000,kjempe bra. Går fra 25.950Mhz til 29.650Mhz biggrin.gif:D:D

Grand Cherokee lim

#38 Eppy

Eppy

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1533 Innlegg:

Posted 27 August 2004 - 23:00

Rg59 er vel 75 Ohm, og ikke 50.

#39 Odd

Odd

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 26 August 2004 - 23:00

Det er også VELDIG viktig hvordan/hvor på bilen du setter antennen...
Mange små antenner har forkortnings spole, og de er "egentlig" lengre enn utseendet, ALLE antenner har strålingsfelt og retning for utgang av effekten.
Derfor er det viktig å ha antennen så høyt og fritt som du kan få den, hvis du ønsker at rekkevidden skal bli maksimal.

Ta en titt på en av amatør-radio sine sider, der ligger det en del tips og triks for montering av antenner for maksimal ut-effekt.

Jeg har dårlig erfaring med antenner som står på skjermen og på speil... Toppen av taket eller lignende er det aller beste.
Det er også VELDIG viktig å ha god skjerming på kabler, for å minske støy fra tenningsanlegg...
Sørg for god kontakt på ytterleder på kabel, og INGEN kortslutninger der det ligger en tråd fra ytterleder mot senterlederen... sjekk også at du har godt jordplan på antenne.


Ford Ranger XLT

#40 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 26 August 2004 - 23:00

Det er klart at plasseringen er viktig, og det er det skrevet masse om før også.

Men en dårlig plassering har som regel ikke noen innvirkning på swr forholdet i antenna. Men at antenna blir retningsstyrt og lite funksjonell er det ingen tvil.

Den optimale plasseringa er midt på taket som nevnt før, men for biler med stofftak blir jo ikke det så enkelt å få til. Da er skjermen eller panser et alternativ for dem som velger en magnetfotantenne.

Bruker man antenne med feste for karroseri kan den jo festes mange steder, men vil da bli retningstyrt som du nevner.

På treff etc vil ikke dette være av betydning siden rekkevidden vil være mer enn god nok allikevel.

Når det gjelder kabel så er det typen RG-58 som er mest brukt. Det er en skjermet 50 ohm kabel som i de fleste tilfeller er god nok, men det finnes dårlige og billige kabler som kan gi problemer ang støy. Men det er som regel nok å skjerme dynamo eller tenning med kondesatorer for å fjerne den støyen.

Man kan også bruke en kabel som heter RG-59, det er dyr, dobbeltskjermet og ikke like lett å få tak i. Den er dessuten mye stivere og kan være litt klønete å ha med å gjøre.

Men det er fremdeles viktig å få justert/sjekket swr i en antenne før den brukes. Selv den beste plassering og den beste antenne vil ødelegge utgangstrinnet på radioen hvis swr forholdet er for høyt smile.gif

Subbeløs, men ikke motløs