Gå til innhold



Foto

Overhale gearkasse Gen1


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 25 November 2004 - 00:00

Noen som har gjort dette...? Har sittet i flere dager og fordypet meg i forskjellige reparasjonshåndbøker for å skjønne oppbygginga til gearkassene... Har blitt ganske mye klokere, men ikke helt fornøyd ennå! Derfor forsøker jeg å spørre her også:


Har jeg forstått riktig: Akslingen som kommer gjennom inntakslageret i forkant av kassa og går inn i clutch'en, er kun forankret i "main drive gear", det fremste tannhjulet, inne i kassa. "Main shaft assembly" er videre kun forankret i denne akslingen/tannhjulet i forkant, og via ball bearings i bakkant. Kan noen bekrefte/avkrefte??? Sto INGENTING om fremre feste av akslingen i de bøkene jeg har lest...

Dersom dette er riktig vil det i allefall forklare hvordan et slitent inntakslager kan besørge de fiine skrapelydene mange av oss er blitt så kjente med...

Dessuten, når vi gearer: Er det den nederste akslingen i kassa som beveger seg, eller driver vi å flytter tannhjulene langsmed main shaft?



If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 09 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Sorry at dette ble så offtopic...
Opprinnelig postet av Stian F

Ble absolutt ikke offtopic... Ligger en slik en på båt over kanalen til meg nå... Var skikkelig kjapt og greit forklart også! Så etter det jeg har forstått så er tannhjulene på mainshaft assy og på nedre aksling alltid i inngrep, men tannhjulene slurer bare på mainshaft. Så når vi gearer går synkro-ringene i inngrep på aktuelt tannhjul og overfører rotasjonen til akslingen?


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#3 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 09 December 2004 - 00:00

Nå må ingen bli fornærma men mange lagre blir ødelagt under montering av "hobbymekanikere". Man må være veldig renslig og ikke slå eller bruke noen form for "vold". Ringene må varmes opp til 110 grader og åpen flamme er forbudt. Vær veldig nøye med ren olje og unngå støvete omgivelser. Mener ikke å "slenge med leppa" men skriver dette fordi jeg selv har sett nye lagre bli ødelagt under montering av faglærte bilmekanikere. Mange vet rett og slett ikke hvor nøye slikt er. At nyoverhalte ting havarerer igjen etter kort tid har dessverre ofte sin forklaring i at dritt og møkk har havnet i lagra pluss hamring og herjing under montasjen. Mvh Odd.

Stopper bare for tog og elefanter!

#4 silverbullit

silverbullit

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2206 Innlegg:

Posted 25 November 2004 - 00:00

Nice...gå i bræsjen å finn ut alt...dokumenter skikkelig og legg ut bilder...skal overhyle 2-3 kasser jeg oxo!!!!vær en pioner og trakk opp veien for oss:)))))))

#5 nasse

nasse

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 25 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:

Har jeg forstått riktig: Akslingen som kommer gjennom inntakslageret i forkant av kassa og går inn i clutch'en, er kun forankret i "main drive gear", det fremste tannhjulet, inne i kassa. det er riktig!"Main shaft assembly" er videre kun forankret i denne akslingen/tannhjulet i forkant, med et nålelager! og denne må byttes merket med grønn sirkel fremme ved fremre tannjulog via ball bearings i bakkant. Kan noen bekrefte/avkrefte??? Sto INGENTING om fremre feste av akslingen i de bøkene jeg har lest...

Dersom dette er riktig vil det i allefall forklare hvordan et slitent inntakslager kan besørge de fiine skrapelydene mange av oss er blitt så kjente med... dt skyldes nok utslitt fremre hovedlager og bakre hovedlager (sirkler i rødt)

Dessuten, når vi gearer: Er det den nederste akslingen i kassa som beveger seg, eller driver vi å flytter tannhjulene langsmed main shaft?
de blå sirklene viser synkroniserngsringer og det er disse som flytter seg under gearing. de grønne sirklene viser andre lager som bør byttes. det nederste lagret i midten er shimset, det samme er hovedlageret i front. det er veldig nøye at dett blir riktig satt opp med nye lager og rigtig shims. for hard forspenning på disse og du har en tilsvarende jobb om 6 mnd:fish:





<<there is no spoon!>>

#6 Pajero_PC

Pajero_PC

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 25 November 2004 - 00:00

Ah  :) Nå vet jeg hva som bør skiftes, litt omfattende kanskje, men burde jo gå om man tar tiden til hjelp.

http://www.offroad.n...ro-pcs-garasje/

Gi Gass!!!

Edited by Kirneh, 03 March 2013 - 11:27.


#7 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 25 November 2004 - 00:00

Bare legge til at jeg har prøvd. ...

Satt sammen med nye lager mm, var veldig nøye også, men det gikk 400mil, så var det likens..
Det er små toleranser der inni, og veldig nøye med forspenning av lager mm...

#8 87pajero

87pajero

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 259 Innlegg:

Posted 26 November 2004 - 00:00

Heilt toppers emne!!
Dessa opplysningane har eg vert på utkikk etter no, har nettop sitte og bruka ein del tid på å skjønne div sprengskisser frå div håndbøker.
Viss det er tilfelle som Nasse skriv (og det er det sikkert) så avgjorde det saken for meg, trur eg prøvar å få tak i ei overhalt kasse med garanti:P

Hadde vore extremt fint viss nokon her på forumet veit kor det går an å få tak i ei overhalt kasse til ein grei pris:)

Tips mottas med evig takknemlighet;)

Mvh Bjørn

#9 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 26 November 2004 - 00:00

Ahhh!!! Genialt! Takker så mye for lettfattelig svar... laugh.gif Da blir det nok til at jeg lar Mitsubishi bytte inntakslager og lar resten være til en annen gang... blush.gif Reservekassa er fortsatt god, gjør det bare for å være "føre var"...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#10 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 26 November 2004 - 00:00

Men for all del, PRØV !!
Men delene jeg brukte kosta ca 6tusen da, og det er surt når det ikke funker....

#11 sweden

sweden

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 26 November 2004 - 00:00

Sist jeg så en lettfattlig forklaring var på discovery ch. i et program som heter "A 4x4 is born" Der viste de hvordan en girkasse fungerer og bygd opp. Programet kan kjöpes som DVD

Ja takk, begge deler!

#12 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 26 November 2004 - 00:00

"Programet kan kjöpes som DVD"

hvor??

Beer gives you drain bamage

#13 exe

exe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 375 Innlegg:

Posted 28 November 2004 - 00:00

Heiv 5-6 tusen ut gjennom vinduet jeg og...fish.gif
Kjøpte overhalt med garanti etterpå.......

#14 Stian F

Stian F

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 28 November 2004 - 00:00

Hær kan du kjøpe DVD`en: http://www.play.com/...89624&p=57&g=72

Frakten er gratis så du betaler bare 12£. Sorry at dette ble så offtopic...

Mvh
Stian F


_________________________________________

"TRYING IS THE FIRST STEP TOWARDS FAILURE"

Homer Simpson
_________________________________________