Gå til innhold



Foto

Hvordan justere turbotrykket og dieselpumpe?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
32 replies to this topic

#1 bever

bever

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg skal justere turbotrykket og dieselpumpen på en pajero 2,5 td med intercooler?og hvor høyt er det forsvarlig å justere turbotrykket?wtf.giftongue.gifwtf.gif

#2 madman

madman

    Trønder sjø

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

Så da kan jeg altså justere turboen til 1 bar, deretter justere pumpa en kvart omdr. helt til den så vidt ryker sort ??

#3 Chevypia

Chevypia

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1270 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

essa treng ikke den du kan få det å sette den i an pip e:)


Fortsatt på jakt etter en 2.5/2.3 til Pajeron min:)

#4 silverbullit

silverbullit

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2206 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

jah....jeg har 1bar turbotrykk,IC,dobbel kon filter og 2/4 turn på punpa...det hjalp myye:))))....muuulig jeg gidder å legge opp nytt ex-anlegg....men blir sikkert ikke før jeg får sotte inn 2,5 motoren:))

#5 Chevypia

Chevypia

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1270 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

hehe har 0,8 i turbo trykk e å en go bil som drikke lite men alikevel går godt nok for me å dissa hersens farts grensene.. helst 10 over bestandig da. har 2,5 " eksos anlegg å nytt good luft filter..

Fortsatt på jakt etter en 2.5/2.3 til Pajeron min:)

#6 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

Du får ikke 50hk mer med å skru på pumpa. 5- 10 kKANSKJE...
Og ja, det er merkbart..
Når du driver mer diesel gjennom motoren, vil turbotrykket også øke litt, da det er drevet av eksosen..
Har dratt på nesten en runde på min, og 1 bar trykk, men den motoren er kostet på MYE i bunn og topp arbed da....
Og et skikkelig luft filter, og 2.5" eksos, det hjelper også.

#7 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

Ta 4 runder da vel, og se hva som skjer...................

#8 madman

madman

    Trønder sjø

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

Men er det merkbar forandring ?

#9 silverbullit

silverbullit

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2206 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

hmm.....dro på 3/4 jeg:)
stille nedigjenn i mårra da:)
men....fikk høyere turbotrykk oxo...

#10 madman

madman

    Trønder sjø

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

Ok, er det noe hjelp med så lite da?

#11 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

Anbefaler ikke oppjustering av gammel motor. Du får garantert olje lekasje, i beste fall...
Turbotrykket opp til 1 bar, og en kvart til halv omdr. på skruen IKKE mer.

#12 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

maks 1 bar, men det begrenser seg selv, den vil kutte under "arbeid" ved for høyt trykk uannsett og da er det fare for å brenne hull i stemplene... mengden skrur du minimalt på og ikke mer en at det begynner å ryke svart.... det skal helst ikke ryke svart når du slipper gassen igjen


Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c

#13 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

hva du gjør først spiller ingen rolle


Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c

#14 madman

madman

    Trønder sjø

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

Ok, skal man da justere pumpa først eller turbo ?

#15 madman

madman

    Trønder sjø

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

Blir turbotrykket høyere jo mer du skrur på pumpa?

#16 bever

bever

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

1/4 omdreining av gangen, så tester du og juster helt til eksosen for en antydning av sort når du gir på! husk å ha kontroll på turbotrykket, hvist du ikke har måler så bør du skaffe deg en før du begynner med å stille på pumpa. Noe trykk over 1 bar er ikke å anbefale:P:devil:devil.gif
Kopi av melding:
av gangen...eller max?

Opprinnelig postet av spyflua



#17 silverbullit

silverbullit

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2206 Innlegg:

Posted 12 December 2004 - 00:00

av gangen...eller max?

#18 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 12 December 2004 - 00:00

Er en skrue i bakkant på pumpa som er plombert. Bare å skru på den...

#19 silverbullit

silverbullit

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2206 Innlegg:

Posted 12 December 2004 - 00:00

legg inn ett bilde plz...med pil på korrekt skru....og ikke minst....hvor mye skal skrues???og hvilken vei skruen skal...

#20 Nitteberg

Nitteberg

    Rocker!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1516 Innlegg:

Posted 12 December 2004 - 00:00

Den har kontra mutter, ikke lett og ta bilde av den, en kvart turn inn (med klokka)

http://nitteberg.com